تاریخ انتشار : دوشنبه 21 خرداد 1403 - 7:51
کد خبر : 18018

درمان به موقع ام اس از ناتوانی‌های احتمالی پیشگیری می کند

درمان به موقع ام اس از ناتوانی‌های احتمالی پیشگیری می کند
- یک متخصص مغز و اعصاب و فلوشیپ ام اس گفت: پس از تشخیص بیماری ام اس بایستی فوراً درمان آغاز شود چراکه درمان به موقع موجب پیشگیری از ناتوانی‌های احتمالی می‌شود.

هدا کمالی در حاشیه برگزاری همایش علمی ام اس در کرمان، در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: آخرین چهارشنبه ماه می به عنوان روز جهانی ام اس نامگذاری شده است.

وی افزود: شعار امسال روز جهانی ام اس تشخیص به موقع بیماری من نامیده شده است تا بدنبال آن درمان بهنگام این بیماری انجام شود.

کمالی با اشاره به اینکه بیماری ام اس دارای طیف وسیعی از علائم است، تصریح کرد: برخی از علائم مهم این بیماری شامل تاری دید، دوبینی، سرگیجه، بی حسی اندام‌ها، خستگی، عدم تعادل و اسپاسم عضلانی است.

این متخصص مغز و اعصاب و فلوشیپ ام اس گفت: علت بیماری ام اس کاملاً شاخته شده نیست اما ژنتیک یکی از فاکتورهای مهم در بروز این بیماری محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین عوامل محیطی مانند عفونت‌های ویروسی، EBV، افزایش وزن و کمبود ویتامین دی در افراد ریسک ابتلاء به بیماری ام اس را افزایش می‌دهد.

کمالی اظهار داشت: در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان نزدیک به ۳۰۰۰ نفر به بیماری ام اس مبتلا هستند.

وی ادامه داد: اوج سن ابتلاء به ام اس ۲۰ تا ۴۰ سال است، البته این بدین معنی نیست که سنین قبل و بعد از آن مبتلا نخواهند شد.

کمالی تاکید کرد: بانوان ۳ برابر آقایان به ام اس مبتلا می‌شوند و شاید یکی از دلایل این امر ژنتیک و هورمون‌های زنانه باشد.

وی بیان کرد: روز جهانی ام اس فرصتی ست تا به همه کسانی که با این بیماری در ارتباط هستند یادآوری شود درجهت ارتقا کیفیت زندگی بیماران و درمان مناسب آنها تلاش کنند.

این متخصص مغز و اعصاب و فلوشیپ ام اس با بیان توصیه‌هایی، یادآور شد: چنانچه فرد یا افرادی دارای علائم گفته شده بودند و بیماری ام اس در آنها تشخیص داده شد بایستی فوراً درمان خود را آغاز کنند.

کمالی در پایان گفتگو با خبرنگار مهر گفت: از آنجا که بیماری ام اس مانند دیابت و فشار خون دارای درمان نگهدارنده است، بنابراین درمان به موقع موجب پیشگیری از ناتوانی‌های احتمالی می‌شود.

یادآوری می‌شود: همایش علمی ام اس به همت کلینیک جامع ام اس مرکز آموزشی درمانی شفا کرمان و به مناسبت روز جهانی ام اس، برگزار شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.