ناظمی مدیر حفظ نباتات این سازمان گفت: ویروس چروکیدگی قهوه ای میوه گوجه فرنگی یکی از مهم ترین ویروس های قرنطینه ای و خسارتزای گوجه فرنگی می باشد

به گزارش نسیم صبا:معاون حفظ نباتات استان و کارشناس مسئول قرنطینه استان به اتفاق رئیس بخش گیاهپزشکی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ازگلخانه های گوجه فرنگی شهرستانهای نرماشیر و بم جهت ردیابی این بیماری بازدید به عمل آورده و نمونه های مشکوک جهت بررسی بیشتر به دانشگاه ارسال شد.

وی افزود: ویروس روگوز طیف وسیعی از علائم را روی گیاه گوجه فرنگی بسته به زمان آلودگی، واریته میزبان، مرحله رشدی میزبان و شرایط محیطی ایجاد می نماید و بر روی برگهای گوجه فرنگی متداولترین علائم، موزائیک همراه با تاولهای سبز تیره در برگهای قدیمی می باشد و برگهای جوان نزدیک به راس گیاه علائم لکه های زرد رنگ و بدشکلی برگی را نشان می دهند .

وی خاطرنشان کرد: همچنین نکروز موضعی ساقه، دم میوه و غلاف گل نیز در این بیماری گزارش شده است که گاهی گلها نیز علائم پژمردگی نشان می دهند و معمول ترین علائم بر روی میوه های گوجه فرنگی تغییر رنگ زرد یا سبز و ایجاد لکه های قهوه ای بر روی میوه می باشد و میوه های با سطوح تاولی و موج دار در فلفل نیز گزارش شده است.

ناظمی اظهار داشت: مواد تکثیری مانند بذر، نشاء، پیوندک و قلمه ها و میوه های تازه از عوامل پرخطر ورود و انتشار این ویروس در مناطق جدید و غیر آلوده هستند.

وی اذعان داشت: اقدامات کنترلی، بسیار محدود بوده و عمدتا محدود به حذف و ریشه کنی گیاهان آلوده و بدنبال آن رعایت اقدامات بهداشتی شدید، نظیر شستشوی منظم دستهای کارگران، تمیز کردن چکمه ها قبل ازورود به گلخانه و … می باشد و انتشار این ویروس از طریق مکانیکی به راحتی امکان پذیر است و اگر بذر آلوده در گلخانه کشت شود نشاءهای حاصله نیز آلوده شده و پس از انتقال به زمین اصلی می‌تواند به راحتی بوته‌های همجوار خود را نیز آلوده نمایند بنابراین به گلخانه داران محترم توصیه می شود از بذور سالم و گواهی شده استفاده نموده و کلیه اقدامات بهداشتی را در طی فصل رشد رعایت نموده و در صورت مشاهده علائم مشکوک به بیماری سریعا به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان گزارش نمایند.

لازم به ذکر است این ویروس اولین بار در دره اردن و فلسطین اشغالی در سالهای ۲۰۱۵-۲۰۱۴ گزارش شده و به آسانی از طریق تماس منتشر می شود لذا به دلیل انتشار بسیار آسان و سریع، اکنون به سایر مناطق تولید گوجه فرنگی در جهان گسترش یافته و در سالهای اخیر وارد کشور ایران شده است. تا کنون خسارت این ویروس تنها روی گوجه فرنگی و فلفل شناخته شده است.