تاریخ انتشار : سه شنبه 22 آذر 1401 - 7:24
کد خبر : 6683

گام چهارم «تستا»؛ غربالگری نیازهای فناورانه و حضور هیات‌های تجاری خارجی

گام چهارم «تستا»؛ غربالگری نیازهای فناورانه و حضور هیات‌های تجاری خارجی
چهارمین دوره نمایشگاه «تستا»، با غربالگری دقیق‌تر نیازهای فناورانه و رایزنی‌ با کشورهای دیگر، زمینه‌ را برای همکاری جدی‌تر طرف‌ها و بین‌المللی‌شدن دستاوردهای فناورانه دانش‌بنیان‌های ایرانی، فراهم می‌کند.

به گزارش نسیم صبا ازایرنا، برگزاری نمایشگاه تقاضای ساخت و تولید ایرانی (تستا) با هدف شبکه‌سازی در زیست بوم فناوری و نوآوری، روزآمد کردن و فراگیر کردن سامانه تقاضا و عرضه پژوهش و فناوری (ساتع) برای ارتباط دائم میان صنعت و دانشگاه و با هدف تأمین نیازهای پژوهشی و فناورانه کشور به‌ دست فناوران داخلی و تاسیس صندوق شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) با هدف تأمین مالی حوزه تقاضامحوری، حمایت ویژه از تحقیقات بنیادین و متمرکز کردن بخشی از اعتبارات پژوهشی و هزینه‌کرد آنها در راستای حل چالش ها و نیازهای اساسی کشور از برنامه‌های دبیرخانه شورای عالی عتف است.

گام چهارم «تستا»؛ غربالگری نیازهای فناورانه و حضور هیات‌های تجاری خارجی

نمایشگاه تستا از نوع رویدادهای Reverse Pitch (رویداد کارآفرینی تقاصامحور) به شمار می‌آید و طی آن نهادها و سازمان‌های مختلف می‌توانند نیازهای فناورانه خود را ارائه دهند تا فناوران و مراکز تحقیقاتی به صورت حضوری از این نیازها مطلع شده و برای رفع آنها، طرح‌های خود را مطرح کنند.

به گفته مهدی پاکزاد، معاون اجرایی دبیرکل شورای عالی عتف، اولین دوره این نمایشگاه در سال ۱۳۹۷ و با حضور ۷۰ سازمان و شرکت و معرفی و ارائه حدود ۹۰۰ نیاز پژوهشی و فناورانه برگزار شد و از جمله دستاوردهای این نمایشگاه عقد ۸۹ تفاهم نامه به ارزش تقریبی ۱۲۰ میلیارد تومان در حوزه صنایع معدنی و فلزی، دفاعی، برق و انرژی، فناوری اطلاعات، تجهیزات پزشکی، گاز و پتروشیمی بوده است.

همچنین دومین دوره آن سال ۱۳۹۸ با حضور ۸۵ سازمان و شرکت و ارائه حدود ۶۰۰ نیاز پژوهشی و فناورانه و تنظیم و امضای ۳۵۰ تفاهم نامه به ارزش حدود ۱۲ هزار میلیارد ریال و ۱۰ رویداد ارائه چالش و مسائل توسط دستگاه‌ها و شرکت‌ها میزبان علاقه‌مندان بوده است. سومین دوره نمایشگاه تستا نیز سال ۱۴۰۰ و همزمان با هفته پژوهش و فناوری از ۲۳ تا ۲۶ آذر برگزار شد.

امسال هم همزمان با برگزاری بیست‌وسومین نمایشگاه پژوهش، فناوری و فن‌بازار، شاهد برگزاری چهارمین دوره نمایشگاه تستا هستیم. این نمایشگاه امسال در سالن شماره ۷ نمایشگاه بین‌المللی از ۱۹ تا ۲۲ آذر برپاست و وزارت‌خانه‌های مختلف مانند وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، شرکت مدیریت منابع آب ایران، شرکت ملی نفتکش ایران، شرکت صنایع شیر ایران، سامانه‌های نوآوری ارتباطات سینا، سازمان مدیریت صنعتی، شرکت دخانیات ایران، شرکت همراه اول و شرکت انتقال داده آرین از جمله نهادها و شرکت‌هایی هستند که در نمایشگاه تستا نیازهای فناورانه خود را پیش‌روی محققان قرار داده‌اند.

نیازهای فناورانه این شرکت‌ها در حوزه‌های نفت و گاز، پتروشیمی، کشاورزی و مواد غذایی، لوازم خانگی، فولاد و معدن، شیمی و پلیمر، بهداشت و سلامت ارائه داده‌ شده است.

گام چهارم «تستا»؛ غربالگری نیازهای فناورانه و حضور هیات‌های تجاری خارجی
نیازهای فناورانه شرکت آب‌منطقه‌ای البرز
پاکزاد روز یکشنبه و در دومین روز از برگزاری نمایشگاه، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا در مورد نقاط تمایز نمایشگاه امسال تستا اظهار داشت: نمایشگاه امسال دو ویژگی نسبت به سال‌های قبل دارد؛ حضور کارگزاران فناوری و کشورهای خارجی است.

وی ادامه داد: حوزه فناوری شامل طرف‌هایی است که نیازهای فناورانه دارند، یکی شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور و کارگزاران نقش طرف سوم را دارند که این دو طرف را به هم معرفی می‌کنند.

کارگزاری‌های فناوری به مثابه بازوی اجرایی نمایشگاه تستا

به گفته وی کارگزاری‌های فناوری در نمایشگاه امسال به عنوان بازوی اجرای شورای عالی عتف حضور دارند، نیازهای فناورانه را قبل از نمایشگاه بررسی و شرکت‌های دانش‌بنیان متناظر با این نیازها را شناسایی کرده‌اند؛ نمایشگاه در واقع زمانی برای مذاکرات حضوری، تعامل و تفاهم‌نامه است.

معاون اجرایی شورای عالی عتف ادامه داد: به این شکل ۶۰۰ نیاز فناورانه مستند و مشخص توسط کارگزاری‌ها در حوزه‌های مختلف استخراج شده است.‌ شرکت‌های حاضر در نمایشگاه واقعا با نیاز مشخص در نمایشگاه حاضر شده‌اند تا نمایشگاه نسبت به سال قبل اثربخش‌تر باشد.

حضور هیات تجاری و اقتصادی چهار کشور در نمایشگاه تستا

پاکزاد ویژگی دوم نمایشگاه تستا را بین‌المللی شدن آن دانست و گفت: اگر شرکت‌های دانش‌بنیان بخواهند در سطح اقتصادی فعال باشند، باید محصولات خود را دستکم به کشورهای منطقه صادر کنند. برای بین‌المللی شدن محصولات این شرکت‌ها با کارگزاری متخصص فعالیت‌های بین‌المللی همکاری می‌کنیم که همین امر باعث شد تا از چهار کشور هیات تجاری و اقتصادی به ایران بیایند و در نمایشگاه حاضر شوند.

گام چهارم «تستا»؛ غربالگری نیازهای فناورانه و حضور هیات‌های تجاری خارجی

این کشورها در نمایشگاه غرفه ندارند، نیازهای آنها استخراج شده، شرکت‌های دانش‌بنیانی که می‌توانند نیازها را رفع کنند هم مشخص شده‌اند، هیات‌ها در نمایشگاه حضور می‌یابند و با شرکت‌ها رایزنی و مذاکره می‌کنند. هیات‌های تجاری از بوسنی و هرزگوین و ترکیه در نمایشگاه تاکنون حضور یافته‌اند.

معاون اجرایی شورای عالی عتف تاکید کرد: البته صنایع و وزارتخانه‌های مختلف همیشه می‌توانند نیازهای فناورانه خود را در سامانه ساتع ثبت کنند و شرکت‌های فناور نیز در آن ایده‌های خود را برای رفع نیازها ارائه می‌دهند، این سامانه به شکل مجازی همیشه دو طرف را به هم متصل می‌کند اما نمایشگاه تستا به شکل حضوری همرسانی دو طرف را ممکن می‌سازد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.