تاریخ انتشار : سه شنبه 26 مهر 1401 - 7:43
کد خبر : 4972

گامهای موثردر اصلاح شیوه کشاورزی پر بازده با ترویج الگوی تولید محصولات اقتصادی در شهرستان کرمان

گامهای موثردر اصلاح شیوه کشاورزی پر بازده با ترویج الگوی تولید محصولات اقتصادی در شهرستان کرمان
امیر عباس نخعی نژاد مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرمان گفت: از مهمترین محصولات زراعی و دامی که به جهت اقتصادی بودن در شهرستان کرمان ترویج شده است می توان به کشت گلرنگ، تریتیکاله ، کینوا و زیره سبز،ماهیان خاویاری و پرورش زالو اشاره نمود.

به گزارش نسیم صبا: امیر عباس نخعی نژاد مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرمان گفت: گلرنگ با بذور اصلاح شده گلمهر و گلدشت که از کیفیت گل و دانه مناسب و مطلوب برخوردار هست از لحاظ اقتصادی و اشتغال(خصوصا در بخش های گلباف و شهداد ) از محصولاتی است که مورد استقبال کشاورزان در بسیاری از نقاط شهرستان واقع شده و سطح زیر کشت آن در حال افزلیش می باشد.

وی افزود گیاه دیگری با نام تریتیکاله که متعلق به غلات است و به علت داشتن ظرفیت بالای تولید و تغذیه در تامین بخشی از نیاز علوفه ای می تواند نقش مهمی داشته و کشت آن نیزمورداستقبال کشاورزان واقع شده است که کشت در زمین های سنگلاخی و با حاصل خیزی کم و همچنین سازگاری به گستره وسیعی از اقلیم اعم از سرد وگرم از مزایای کشت تریتیکاله است و با توجه به اینکه تریتیکاله ازقدرت رقابت اکولوژیکی بیشتر با علف های هرز به دلیل رشد سریع تر برخوردار است، وقوه نامیه بیشتر و قدرت استقرار بهتر نسبت به گندم و جو دارد و همچنین امکان استفاده دو منظوره به صورت مصرف دانه ای و علوفه ای مورد اسقبال قرار گرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرمان خاطر نشان کرد کینوا نیز از گیاهان اقتصادی شهرستان می باشد که شبیه به غلات است و عضو خانواده چغندر و اسفناج می باشد. به خاطر رشد خوب در بدترین و دشوارترین شرایط آب و هوایی رشد نموده و توجیه اقتصادی دارد. کِشت این گیاه به دلیل مقاومت بالای آن در کم آبی اقتصادی است و به راحتی می تواند جایگزین محصولات با نیاز آبی بالاتر گردد.

وی ادامه داد: زیره سبز نیز گیاهی با توجیه اقتصادی که اگر تاریخ مناسب جهت کاشت و موارد فنی کاشت تا برداشت رعایت شود بسیار اقتصادی بود و ترویج کشت آن انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه بحران آب و شرایط آب و هوایی کشور این ضرورت را به وجود می آورد که در مباحث سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی توجه بیشتری به کشت گیاهانی که میزان آب بری کمتری دارند صورت گیرد، افزود: یافتن گونه‌های گیاهی سازگار با شرایط آب و هوایی کشور در سطوح مختلف مورد توجه قرار گرفته است.

گفتنی است از محصولات شیلاتی که اخیرا توصیه شده و اقتصادی می باشد ، پرورش ماهیان خاویاری و زالو بوده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.