تاریخ انتشار : پنجشنبه 14 مهر 1401 - 5:14
کد خبر : 4577

کمک بلاعوض دولت برای آغاز ساخت ۵۰ خانه سیل‌زده رفسنجان از راه رسید

کمک بلاعوض دولت برای آغاز ساخت ۵۰ خانه سیل‌زده رفسنجان از راه رسید
- از شهرستان رفسنجان خبر می‌رسد کمک بلاعوض دولت برای آغاز ساخت ۵۰ واحدمسکونی در روستای کوثرریز که در سیل ۲ ماه پیش تخریب شدند در مرحله واریز به حساب روستاییان قرار دارد تا با هماهنگی بنیاد مسکن این مهم کلید بخورد.

به گزارش نسیم صبا ازایرنا البته اقدام برای ساخت این واحدها از روزهای قبل شروع شده و معطل تامین اعتبار نمانده است به طوری که مسئولان محلی و بنیاد مسکن می گویند آواربرداری و ایجاد زیرساخت برای احداث این واحدها طی روزهای اخیر انجام شده است تا پس از تحویل اعتبارات و کمک های دولتی، احداث منازل معطل نماند.

مردادماه امسال بود که جاری شدن سیل در شمال استان کرمان بویژه رفسنجان خسارت های زیادی به منازل مسکونی، راه ها و باغ ها وارد کرد؛ از آنجا که روستای کوثرریز این شهرستان بیشترین خسارت را در نتیجه سیل دیده بود تلاش برای تامین اعتبار برای ساخت واحدهای تخریب شده این روستا در اولویت دولت قرار داشت و اینک غیر از بحث تسهیلات کم بهره، کمک بلاعوض دولت برای این روستاییان نیز آماده شده است.

جزییات خسارت ها و تامین اعتبار

سرپرست فرمانداری رفسنجان با اشاره به اینکه در سیل ۲ ماه پیش ۵۰ واحد مسکونی در کوثر ریز این شهرستان تخریب شدند، گفت: کار واریز کمک بلاعوض دولت به سرانجام رسید و تا چندروز آینده این کمک به مبلغ یک میلیارد ریال به حساب هرکدام از صاحبان این منازل تخریب شده واریز می شود تا بتوان با کمک بنیاد مسکن ساخت این واحدها را شروع کرد.

حسین رضایی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرگار ایرنا با اشاره به اینکه سیل ۲ ماه قبل به زیرساخت‌های آب، برق، گاز، جاده، کشاورزی و منازل در شهرستان رفسنجان خسارت‌های زیادی را وارد کرد، افزود: روستای کوثرریز ( از توابع بخش مرکزی) در بین روستاهای این شهرستان بیشترین خسارت را دیده است.

وی با اشاره به اینکه در جریان سیلاب ۲ ماه پیش در منطقه کوثر ریز رفسنجان، ورود آب از بالای مخازن نفت جاده یزد ۵۰ واحد مسکونی این منطقه را تخریب کرد، ادامه داد: حجم سیل به‌قدری زیاد بود که وجود بندهای سیلابی، در مهار و کنترل آن اثری نداشت.

سرپرست فرمانداری رفسنجان خاطرنشان کرد: سیلاب ماه‌های پیش در مناطق دیگری از این شهرستان همچون راویز، دره در و نعمت آباد نیز چند منزل را به طور کامل تخریب کرده است.

وی تصریح کرد: برای ساخت هر یک از این واحدهای مسکونی آسیب‌دیده از سیلاب نیاز به بودجه ۴.۵ میلیارد ریالی است که با تصویب در هیات دولت قرار شد تا پایان هفته جاری به حساب ۵۰ صاحبخانه سیل‌زده در کوثرریز یک میلیارد ریال کمک بلاعوض واریز شود.

رضایی ادامه داد: کار آواربرداری منازل در منطقه کوثرریز انجام شده و برای باقیمانده تامین مبلغ احداث مسکن، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تسهیلات کم بهره در اختیار سیل‌زدگان قرار می‌دهد تا خانه‌های ۷۲ مترمربعی تا پایان امسال در این منطقه ساخته شود.

وی بیان کرد: در بخش کشاورزی نیز سیلاب به ۱۰ هزار هکتار باغ به علاوه ۲۰۰ موتور چاه کشاورزی خسارت وارد کرده که برای جبران خسارت این بخش اعتباراتی از طریق بانک کشاورزی اعلام شده و ابلاغ خواهد شد.

سرپرست فرمانداری رفسنجان با اشاره به اینکه سیل اخیر در این شهرستان همچنین سه پل در جاده کوثرریز – بهرمان را تخریب کرد که برای ساخت هر پل نیاز به بودجه ۱۵ میلیارد ریالی است، ادامه داد: احداث این پل‌ها آغاز شده است و برای تامین اعتبار نیز در تلاش و پیگیری هستیم.

وی با اشاره به اینکه بیش‌ از ۲۰۰ قنات در رفسنجان وجود دارد که افزون بر ۱۲۰ مورد آنها در سیل اخیر تخریب شده، افزود: برای ساماندهی این قنات‌ها ۲۰ میلیارد ریال در نظر گرفته شده و توسط سه پیمانکار در حال اصلاح و بازسازی هستند.

وام‌های کشاورزی سال ۱۴۰۰ امهال شد

وی همچنین با اشاره به اینکه با وجود مشکلات سرمازدگی و سیل اخیر ‌وام‌های کشاورزی در سال ۱۴۰۰ امهال (دادن مهلت برای پرداخت) شد گفت: سعی می‌کنیم تسهیلاتی که افراد از بانک کشاورزی دریافت کردند در سال جاری نیز امهال شود تا کمکی به کشارزان منطقه باشد.

رضایی با اشاره به اینکه در سفر اخیر نماینده رییس‌جمهور به رفسنجان در حوزه‌های مختلف درخواست کمک کردیم تاکید کرد: در حوزه بهداشت و درمان ۱۰۰ میلیارد تومان پروژه نیمه‌تمام و در حوزه ورزش ۲۰ میلیارد تومان سالن و پروژه‌های ورزشی نیمه‌تمام در این شهرستان وجود دارد که برای آنها مصوباتی در نظر گرفته شده است.

رفسنجان در ۱۰۰ کیلومتری شمال غرب مرکز استان کرمان قرار دارد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.