تاریخ انتشار : چهارشنبه 12 مرداد 1401 - 8:07
کد خبر : 3155

کاهش جمعیت کیفری زندان ها از سیاست های مهم قوه قضاییه است

کاهش جمعیت کیفری زندان ها از سیاست های مهم قوه قضاییه است
رییس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به این مطلب که کاهش جمعیت کیفری زندان ها همواره مورد توجه بوده است و امروز به عنوان یک سیاست مهم در قوه قضاییه دنبال می شود، گفت: هدف از کاهش جمعیت کیفری، مدیریت زندان و زندانیان است و در این رابطه در دو بخش نظارت بر ورود افراد به زندان و استفاده از مجازات های جایگزین حبس اقدام خواهد شد.

به گزارش نسیم صبا:حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم حمیدی در کارگروه کاهش جمعیت کیفری زندان های استان کرمان افزود: در راستای نظارت بر ورود افراد به زندان باید حتی المقدور سعی شود در مرحله تحقیقات و قبل از صدور حکم جز در موارد ضروری از ورود افراد به زندان جلوگیری شود و تحقق این امر نیاز به فرهنگسازی دارد.

وی با اشاره به این مطلب که نباید اصل را به بازداشت افراد قرار داد و باید با صدور قرار تامین متناسب دسترسی به متهم در مراحل مختلف رسیدگی را تامین کرده و از ورود افراد به زندان ها جلوگیری کرد، افزود: قاضی در دادگاه نیز نباید جز در موارد دارای ضرورت، حکم به حبس افراد دهد و در این رابطه می توان از مجازات های جایگزین حبس و استفاده از سامانه های نظارت الکترونیکی استفاده کرد.

نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان اظهارداشت: دستگاه قضایی به عنوان مجری قانون است و در راستای اجرای سیاست های کاهش جمعیت کیفری زندان ها نیز باید تمامی اقدامات وفق موازین قانونی و در اجرای بخشنامه ها و قوانین و مقررات باشد.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی بر لزوم توجه به تناسب آرای قضایی تاکید و تصریح کرد: قضات اختیارات و وظایفی دارند و باید بر مبنای قانون، نسبت به صدور قرارهای قانونی متناسب اقدام کنند.

وی سرعت در رسیدگی به پرونده های زندانی دار را مورد تاکید قرار داد و افزود: باید به نحوی اقدام شود که افراد تحت قرار در سریعترین زمان ممکن تعیین تکلیف شده و حکم قانونی برای آنها صادر شود.

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: استفاده از آزادی مشروط حقی است که در قانون برای مددجویان زندانها تعیین شده است و باید زمینه استفاده مددجویان زندان ها از این ظرفیت فراهم شود.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی با اشاره به کاهش ورودی مددجویان به زندان ها در برخی حوزه های قضایی، بیان کرد: رشد ورودی مددجویان به زندان ها در برخی حوزه های قضایی باید کارشناسی و علت یابی شود.

وی ضمن تاکید بر این مطلب که بازدید مقامات قضایی از زندانها باید بر اساس یک برنامه زمانبندی شده انجام شود، تاکید کرد: بازدیدها از زندانها باید به شکلی هدفمند اجرایی شود و در این بازدیدها مشکلات مددجویان بررسی شده و در موادی که براساس قانون می توان به مددجویان کمک کرد، از این ظرفیت استفاده شود.

رییس کل دادگستری استان کرمان، استقرار شوراهای حل اختلاف در زندان ها را بسیار موثر دانست و اظهارداشت: در این حوزه پیگیری های لازم در معاونت شوراهای حل اختلاف انجام می شود.

مدیرکل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان کرمان گفت: بازدید مقامات قضایی از زندان های استان در چهارماهه امسال ۹۲۸ مورد بوده است.

سید مجتبی حسینی به دادرسی الکترونیک و اعزام زندانیان به مراجع قضایی نیز اشاره و بیان کرد: در سال گذشته ۸۲.۵ درصد دادرسی ها به صورت الکترونیک انجام شده که این میزان در سال جاری ۸۴.۲ درصد بوده است.

وی اظهارداشت: در راستای اجرای سیاست های کاهش جمعیت کیفری زندان ها به استفاده از تاسیسات حقوقی پیش بینی شده توجه ویژه ای صورت گرفته است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.