تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 تیر 1401 - 8:10
کد خبر : 2581

وزیر صمت: ۲۸ درصد ذخایر معادن غیرفعال است/ نیمه خام فروشی مواد معدنی

وزیر صمت: ۲۸ درصد ذخایر معادن غیرفعال است/ نیمه خام فروشی مواد معدنی
وزیر صمت با اشاره به وجود ۱۰ هزار معدن در کشور گفت: متأسفانه ۲۸ درصد ذخایر معادن کشور غیر فعال هستند.

به گزارش نسیم صبا از مهر، رضا فاطمی امین ظهر سه شنبه در افتتاح یک طرح صنعتی در سیرجان گفت: در کل کشور ۱۰ هزار معدن وجود دارد که با وجود اقدامات انجام شده ۲۸ درصد ظرفیت این معادن همچنان غیر فعال است که برای رفع این مشکل نیاز به برنامه ریزی و تلاش بیشتر داریم.

وی عنوان کرد: بیشتر معادن غیر فعال در حوزه معادن مصالح و سنگ‌های ساختمانی است.

وی با اشاره به وجود شرکت‌های توانمند در زمینه فعالیت‌های معدنی و صنایع وابسته در کشور گفت: این شرکت‌های معدنی به بلوغ مالی و توانمندی رسیده‌اند که باید از این فرصت برای رفع مشکلات موجود و موانع تولید استفاده کرد که می‌تواند به توسعه صنعت و معدن منجر شود.

وزیر صمت بیان کرد: یکی از سیاست‌های جدی در حوزه صنعت و معدن استفاده از توان شرکت‌های دانش بنیان است که باید در همه حوزه‌های صنعت و معادن این مهم در اولویت قرار گیرد.

وی ادامه داد: در مجموع معادن کشور ۵۰۰ میلیون تن استخراج انجام می‌شود که با اقدامات انجام شده فقط ۴.۵ میلیون تن صادرات خام فروشی انجام شده اما در ادامه مسیر گرفتار نیمه خام فروشی شده‌ایم که باید با توسعه صنایع وابسته پس از ایجاد ارزش افزوده صادرات انجام شود.

وزیر صمت بیان کرد: باید زنجیره تولید در زمینه‌های مختلف کامل شود مثلاً در کشور ۷ میلیون تن فولاد نیمه خام از کشور صادر می‌شود اما در برخی موارد شاهد واردات ورق فلزی هستیم که نتیجه زنجیره ناقص است.

وی گفت: تکمیل زنجیره تولید برای خودکفایی در دستور کار قرار دارد و این کار با توجه به زنجیره‌های تأمین و توزیع مناسب در مناطق جغرافیایی کشور انجام می‌شود.

وزیر صمت در ادامه به قانون هزینه تخصیص ۱۵ درصد مالیات معادن به مناطق معدنی اشاره کرد و گفت: این قانون را در دولت مطرح کردیم و دولت این مهم را در بودجه ۱۴۰۱ به مجلس فرستاد و در نهایت مصوب شد و عملاً و قانونا این ۱۵ درصد باید در مناطق معدنی هزینه شود

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.