تاریخ انتشار : سه شنبه 16 خرداد 1402 - 6:49
کد خبر : 10403

واکنش مثبت بازار مسکن به اقدامات دولت/ کاهش قیمت‌ها نتیجه برخورد با بنگاه‌های فاقد مجوز

واکنش مثبت بازار مسکن به اقدامات دولت/ کاهش قیمت‌ها نتیجه برخورد با بنگاه‌های فاقد مجوز
اقدامات دولت در راستای ساماندهی بازار مسکن با آغاز فصل جابه جایی مستاجران جواب داده و شواهد به خوبی گواه این واقعیت است که در روزهای اخیر، فعالیت های صورت گرفته به خصوص در ارتباط با برخورد بنگاه های غیر مجاز مثمر ثمر بوده و قیمت ها در این بازار در حال فروکش است.

به گزارش نسیم صبا ازایرنا، دولت سیزدهم در حالی بر سرکار آمد که ساماندهی بازار مسکن با توجه به اینکه دولت قبل اعتقادی به تولید مسکن نداشت را در برنامه های اصلی خود قرار داد، کمبود عرضه به جا مانده از دولت قبل سبب شده بود تا موج عظیمی از تورم در این بخش را در سالهای اخیر شاهد باشیم.

به همین منظور دولت طرح های بزرگی از جمله ابرپروژه نهضت ملی مسکن را با ساخت چهار میلیون مسکن در بازه زمانی چهار ساله در دستور کار قرار داد که امروز این طرح با وجود تمام مشکلات در حال اجرایی شدن است در این بین دولت طرح های دیگری نیز به برای دوره های کوتاه مدت با هدف حل مشکل مسکن در برنامه های خود قرار داده است، طرح هایی از جمله راه اندازی سامانه املاک و مستغلات، اخذ مالیات بر عایدی سرمایه، شناسایی خانه های خالی و دریافت یارانه از آنها از جمله برنامه های کوتاه مدت می باشد.

اما یکی از مهم ترین طرح ها، برخورد با بنگاه ها و مشاوران املاک غیر مجاز بوده که در یک ماه اخیر این برنامه آغاز شده است، هدف اصلی از اجرای این طرح ساماندهی و البته شناسایی دلال ها و سوداگرانی است که در بازار مسکن به صورت غیر قانونی در حال فعالیت بوده و با دست اندازی در این بازار سبب شدند تا شاهد تورم زیادی در این بخش باشیم.

طبق شواهد عینی با آغاز گشت ها با هدف شناسایی بنگاه های غیر مجاز در مناطقی از جمله پردیس که به یکباره شاهد افزایش قیمت باور نکردنی مسکن در این منطقه و البته رشد قارچ گونه بنگاه های املاک فاقد شناسه که حداقل ۲ هزار و ۶۰۰ بنگاه املاک بدون مجوز تاکنون در آن شناسایی شدند، آرامش نسبی به این بازار برگشته و قیمت ها از رقم هایی از ۲۰۰ تا ۵۰۰ و حتی ۸۰۰ میلیون تومان نیز کاهش داشته که نشان از واکنش مثبت بازار به این اقدام دولت بوده است.

داوود بیگی نژاد نایب رییس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر صحت داشتن آمار کاهش قیمت مسکن در برخی از نقاط از جمله پردیس، ضمن تایید این مطلب گفت: شاهد کاهش قیمت مسکن هستیم، البته میزان کاهش متفاوت است.

کارشناس حوزه مسکن نیز در این رابطه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا گفت: در ارتباط با شهرهای جدید می توان گفت که این شهرها از جمله پردیس و پرند به حال خود رها شده بودند که این مساله سبب شکل گیری مشاوران املاک غیر مجاز در آنها و ایجاد شبکه دلالی شده بود که خیلی از واحدها را از دست مردم خارج کرده بودند.

فرشید ایلاتی افزود: اما با اقدامات دولت مبنی بر نظارت در بازار زمین و مسکن به خصوص در شهرهای جدید و همچنین اجرای سیاست های مکمل از جمله اخذ مالیات بر سوداگری موجب شده تا امروز خیلی ها به این باور رسیدند که دیگر بازار مانند سابق نخواهد بود، بدین معنی که از این به بعد بازار مسکن، مشاوران املاک غیر مجاز و معاملات مسکن کنترل و با دلالی و سوداگری از طریق ابزارهای مالیاتی برخورد خواهد شد.

وی ادامه داد: مجموع این اقدامات موجب خواهد شد تا جو خوبی ایجاد شود که در صورت همکاری رسانه ها می تواند این موج را گسترش که موجب تسری کاهش قیمت مسکن از پردیس به تهران و مابقی شهرها خواهد شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.