تاریخ انتشار : دوشنبه 12 دی 1401 - 7:32
کد خبر : 7185

همراهی کارشناسان با تجربه با گلخانه داران، ضامن موفقیت صنعت گلخانه ها است

همراهی کارشناسان با تجربه با گلخانه داران، ضامن موفقیت صنعت گلخانه ها است
وزیری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شهربابک گفت: سطح زير كشت گلخانه ها در این شهرستان 3 هکتار می باشد و این مدیریت با ارایه مشاوره و راهنمایی در خصوص احداث و معرفی جهت دریافت تسهیلات به بانک، بازدید و آموزش در خصوص آفات و بیماریها، رعایت دوره کارنس سموم و تغذیه توسط کارشناسان باغبانی و مراکز خدمات جهاد کشاورزی شهرستان، پیگیری و راهنمایی گلخانه داران در خصوص مزایا و دریافت کد QR محصولات گلخانه ای از کشاورزان حمایت می کند.

به گزارش نسیم صبا:وی افزود: به طور متوسط به ازای هر ۱۵۰۰ متر مربع گلخانه ۲ نفر بصورت مستقیم و ۵ نفر غیر مستقیم مشغول بکار می شوند.

وزیری بیان کرد: مکان یابی مناسب، استفاده از سازه مقاوم و محکم، سیستم گرمایشی، خنک کننده و تهویه مناسب، اقدامات موثر جهت پیشگیری از حوادثی مانند باد ، سرما ، و… مانند در نظر گرفتن پوشش دو جداره ، استفاده از طناب برای جلوگیری از خسارت باد و… از اصول ساخت گلخانه استاندارد است.

وی خاطرنشان کرد: در مناطق سرد شهرستان با توجه به اینکه در حال حاضر هزینه های احداث و جاری مانند تهیه بذر کود ، سم و.. بالا می باشد و هزینه تامین سوخت نیز مزید بر علت بوده احداث گلخانه مقرون به صرفه نیست ولی در مناطق معتدل شهرستان در صورتی که تمام شرایط ایجاد گلخانه استاندارد فراهم باشد و ترجیحا سیستم گرماشی گاز باشد مناسب است.

وی ابراز داشت: برای جلوگیری از خسارت آفات در گلخانه استفاده از تله های زرد و چسبنده در گلخانه، رعایت اصول بهداشتی مانند ایجاد حوضچه ضد عفونی، ضد عفونی بستر بذر، نصب توری بر روی پنجره های گلخانه جهت جلوگیری از ورود حشرات به فضای گلخانه، ضد عفونی گلخانه در فصول گرم با استفاده از نور خورشید و استفاده دامی پوسیده توصیه می شود.

وزیری اظهار داشت: جهت افزایش عمر انبارداری محصولات گلخانه ای برداشت به موقع و اصولی، جلوگیری از وارد شدن ضربه و زخمی شدن محصولات در زمان برداشت، بسته بندی حمل و نقل و بسته بندی و حمل نقل صحیح در مدت زمان نگهداری محصولات موثر است.

وی تصریح کرد: عملکرد هر گلخانه رابطه مستقیم با کیفیت و استفاده از ارقام مناسب بذر و نهاده استفاده شده دارد و تغذیه مناسب، رعایت اصول فنی گلخانه مانند نور، دما و رطوبت و .. متناسب با محصول کشت شده و کنترل آفات، بیماریها و علف های هرز گلخانه نیز برعملکرد گلخانه موثر است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.