تاریخ انتشار : پنجشنبه 10 فروردین 1402 - 8:27
کد خبر : 9462

هرگونه تغییر در ژئوپلتیک منطقه با هر توجیه را مردود می‌دانیم

هرگونه تغییر در ژئوپلتیک منطقه با هر توجیه را مردود می‌دانیم
وزیر امور خارجه کشورمان در جریان نشست خبری مشترک با همتای خود در روسیه گفت: هرگونه تغییر در ژئوپلتیک منطقه با هر توجیه را مردود می‌دانیم.

به گزارش نسیم صبا از مهر، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در جریان نشست خبری مشترک با همتای خود در مسکو، در پاسخ به سوالی در خصوص تحولات قفقاز تاکید کرد: معتقد هستیم که باید از طریق مکانیزم ۳+۳ و سایر مکانیزم‌های موجود و به دور از روش‌های توسل به زور، مسائل در این منطقه حل و فصل شود.

وی افزود: در آینده نزدیک نشستی در تهران برگزار می‌شود. امیدوارم نتیجه این تلاش‌ها منجر به حل و فصل مسالمت آمیز مسائل شود.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: هرگونه تغییر در ژئوپلتیک منطقه با هر توجیه را مردود می‌دانیم.

امیرعبداللهیان در خصوص توسعه روابط کشورمان با کشورهای آسیایی گفت: در چارچوب سیاست خارجی دولت جدید نگاه به آسیا روابط پیشرفته‌ای با چین پایه ریزی کردیم. ایران از ایده رئیس جمهور چین در خصوص صلح و امنیت جهانی حمایت کرده است. هر ابتکاری که به صلح و امنیت پایدار در منطقه و سطح جهانی منجر شود استقبال می‌کنیم. مهم اقدامی است که باید در این چارچوب انجام شود. از ایده رئیس جمهور چین در خصوص اوکراین استقبال کردیم.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره نشست چهارجانبه ایران، روسیه، سوریه و ترکیه نیز بیان کرد: در سفر اخیرم به ترکیه و روسیه با مقامات این دو کشور در خصوص نشست چهارجانبه رایزنی داشتم. امروز هم با همکارم آقای لاوروف گفت‌وگو کردیم. این نشست قرار است هفته آینده در سطح معاونان وزرای خارجه چهار کشور برگزار شود. هدف اصلی آن نزدیک کردن دیدگاه‌های ترکیه و سوریه است. ایران و روسیه هم تلاش خواهند کرد این دیدگاه‌ها به هم نزدیک شود. چناچه در این گفت‌گوها چارچوبی مشخص شود، دور بعدی نشست در سطح وزرای خارجه می‌تواند برگزار شود.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در واکنش به اتفاقات اخیر در سوریه گفت: اتفاقاتی در روزهای اخیر در منطقه شرق فرات رخ داده است متأسفانه طرف آمریکایی اتهام بی اساسی را مبنی بر حمله گروه‌هایی که مدعی است منتسب به ایران هستند و ادعای دیگری که با پهپاد ایرانی منطقه‌ای را هدف قرار دادند، مطرح کرده است.

وی با بیان اینکه متأسفانه آمریکایی‌ها ادعای بی اساسی را مطرح کرده و ادعای بی اساسی را مطرح می‌کنند، گفت: آمریکایی‌ها قبل از اینکه اسنادی را برای اثبات ادعای خود ارائه دهند قضاوت‌های عجولانه و رفتار شتاب زده‌ای را داشتند. ما به دنبال درگیری و ایجاد تنش نیستیم. ایران همواره نقش سازنده‌ای داشته است و پاسخ ما به طرف آمریکایی روشن و قاطع بود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.