تاریخ انتشار : دوشنبه 8 اسفند 1401 - 8:15
کد خبر : 8680

نرخ‌های بازار ارز از نرخ تعادلی انحراف دارد

نرخ‌های بازار ارز از نرخ تعادلی انحراف دارد
کارشناس اقتصادی با تاکید براینکه بازار ارز قابل مدیریت است، گفت: نرخ‌هایی که در بازار وجود دارد از نرخ تعادلی انحراف دارد.

«وحید شقاقی» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره وضعیت نوسان بازار ارز، توضیح داد: کشور ما در چهار شاخص اقتصاد کلان که شامل بدهی خارجی، بدهی دولتی، نسبت حجم نقدینگی به تولید ناخالص داخلی و وضعیت تراز تجاری می‌شود، قابل کنترل و مدیریت است.

وی افزود: بدهی خارجی ما کمتر از هفت میلیارد دلار است و نسبت بدهی دولت و شرکت‌های تولیدی به تولید ناخالص داخلی ۳۰ درصد است، همچنین حجم نقدینگی به تولید ناخالص داخلی ۷۰ درصد است و تراز تجاری نیز مثبت گزارش شده است و چنانچه فروش نفت را نیز در نظر نگیریم کسری تجاری ما مثبت است.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: شاخص‌هایی که اشاره شد بیانگر این است که اقتصاد قابل کنترل است، اما اتفاقاتی رخ داد که شاهد افزایش لحظه‌ای ارز هستیم که باید دولت بر آنها تمرکز داشته باشد.

وی ادامه‌داد: نخستین موردی که باید مورد توجه قرار گیرد حساب سرمایه است، به‌طوری که در حساب سرمایه کسری بالایی داریم و خروج سرمایه را در کشور شاهد هستیم و این خروج سرمایه شدت گرفته است.

به گفته این کارشناس اقتصادی، خروج سرمایه نیز به دو عامل بستگی دارد؛ نخست، مهاجرت و دوم، صادرکنندگانی که ارز حاصل از صادرات را به کشور باز نمی‌گردانند.

وی بیان‌داشت: موضوع دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد بحث قاچاق کالاست که مساله ساز است.

شقاقی ابراز نگرانی کرد که قاچاق ارز به خارج از کشور رخ دهد و پشت پرده اتفاقاتی رخ داده باشد که شاهد قاچاق ارز باشیم.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: موضوع مهم دیگر در شرایط موجود، انتظارات تورمی و خطا در سیاستگذاری است.

وی گفت: به دولت و تیم اقتصادی توصیه می‌کنم که در مرحله نخست مدیریت ریال را در دستور کار قرار دهند، زیرا مدیریت ارز از کانال مدیریت ریال عبور می‌کند و دولت باید حتما برای گردش ریالی کشور اسناد ثبتی دریافت کند؛ یعنی هر گردش پولی که در شبکه بانکی رخ می‌دهد باید سند ثبتی داشته باشد.

شقاقی اضافه‌کرد: سه تا چهار سال گذشته این کار را آغاز کردیم اما متوقف شد، زیرا بخشی از مسائل ما در موضوع ارز به دلیل عدم رعایت مدیریت ریال است که مانع خروج سرمایه و سوداگری افراطی می‌شود.

وی اظهار داشت: توصیه دیگر من به مسوولان و دست‌اندرکاران این است که تصمیماتی که اتخاذ می‌شود کارشناسی‌محور باشد و نباید به انتظارات تورمی دامن بزنیم.

این کارشناس اقتصادی تصریح‌کرد: دولت و نهادهای نظارتی باید بر قاچاق کالا متمرکز شوند و نگرانی من این است که حجم بالای قاچاق کالا به کشور داشتیم که بازار را ملتهب کند، زیرا فردی که قاچاق می‌کند دلار خود را از بازار تامین می‌کند.

وی بیان‌داشت: نگران این هستم که از خارج کشور هدایت شده باشد که ارز را از بازار خارج کند، بنابراین نهادهای نظارتی و اطلاعاتی باید ورود کنند.

شقاقی تاکید کرد: کشف قیمت مرکز مبادله ارزی باید به صورت شفاف و غیردستوری و نزدیک به بازار آزاد باشد. هم اکنون بین قیمت دلار در بازار آزاد و مرکز مبادله فاصله زیادی وجود دارد و این مشکل ایجاد می‌کند.

وی تصریح‌کرد: باید پیمان سپاری را برای بازاریان برداریم و اجازه دهیم که صادرکننده در مرکز مبادله و نزدیک بازار آزاد دلار خود را عرضه کند و این خود موجب آرامش می‌شود.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: بازار ارز قابل مدیریت است، اما خطا در سیاست‌ها و تصمیم‌گیری به‌علاوه ضعف مدیریت می‌تواند به مسائل ارزی دامن بزند.

وی ادامه‌داد: هرچه التهاب بازار کاهش یابد، انتظارات تورمی فروکش می‌کند و مردم نیز از ورود به بازار سوداگری و افراطی در نرخ‌های غیرتعادلی خارج می‌شوند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.