تاریخ انتشار : سه شنبه 22 آذر 1401 - 7:16
کد خبر : 6674

نخستین خودروهای وارداتی هفته آینده وارد کشور می‌شود

نخستین خودروهای وارداتی هفته آینده وارد کشور می‌شود
وزیر صنعت معدن و تجارت با تاکید بر اینکه اولویت ما واردات خودروهای اقتصادی است، گفت: ثبت سفارش خودرو در هفته‌های گذشته انجام شده و نخستین خودروهای وارداتی هفته آینده وارد کشور می‌شود.

به گزارش نسیم صبا از ایرنا، سید رضا فاطمی امین در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه انطباق سیاست‌های ارزی و تجاری وزارت صمت و بانک مرکزی، درباره واردات خودرو اظهار کرد: تمام هماهنگی‌های بین بخشی لازم برای واردات خودرو انجام شده است.

وی با بیان اینکه اولین ثبت سفارش‌ها واردات خودرو انجام شده است، افزود: پیش‌بینی می‌شود که هفته آینده نخستین خودروهای وارداتی وارد کشور شود.

وزیر صمت توضیح داد: در چهار سال گذشته است واردات خودرو متوقف و ممنوع شده بود و اقدام وزارت صمت نه‌تنها در راستای رفع ممنوعیت چهار ساله است، بلکه ضوابط و شرایط جدیدی لحاظ شده که قبلاً نبود مانند انتقال فناوری که پیش از این وجود نداشت.

فاطمی امین گفت: به طور کلی ممنوعیت واردات خودرو که در دولت یازدهم ایجاد شد، برچیده شده و اولین ثبت سفارش نیز طی هفته‌های گذشته انجام شده است.

خودروهای وارداتی هفته آینده وارد گمرکات کشور می‌شود

وی تاکید کرد: اولویت ما در واردات خودرو خودروهای اقتصادی هستند، اما در مرحله نخست مهم برای ما زمان واردات خودرو است تا فضای روانی که واردات خودرو انجام نمی‌شود را از بین ببریم.

وزیر صمت بیان کرد: در مجموع ۴۰۰ مجموعه و شخصیت حقیقی تقاضای واردات خودرو را ارائه کردندکه ۲۷ شرکت حداقل شرایط را داشتند. چهار شرکت ثبت سفارش را انجام دادند و محموله یکی از شرکت‌ها طی هفته آینده وارد گمرکات کشور می‌شود.

فاطمی امین درباره تامین یک میلیارد یورو ارز واردات خودرو، گفت: یک میلیارد یورو ارز مورد نیاز برای واردات خودرو در دولت مصوب شد که با هماهنگی بانک مرکزی بود؛ بنابراین در این مورد مشکلی وجود ندارد و ارز مورد نیاز تامین می‌شود.

مجموع درآمدهای ارزی بیش از مصارف است

وی درباره نوسانت نرخ ارز افزود: مجموع درآمدهای ارزی از صادرات نفتی و غیرنفتی بیش از مصارف ارزی است؛ حتی اگر قاچاق کالا را در نظر بگیرم

وزیر صمت گفت: در کلان تراز تجاری کشور (صادرات نفتی و غیرنفتی) بیشتر از واردات (رسمی و غیررسمی) است؛ یعنی در کلان مشکلی نداریم و اینکه در مواقعی قیمت‌های متنوعی در بازار ارز وجود دارد به این دلیل است که نوع منابع و مصارف با هم همخوانی ندارد.

فاطمی امین در مورد امضای تفاهم‌نامه با بانک مرکزی که امروز (دوشنبه) امضا شد، ادامه داد: بر اساس این توافق مقرر شد در وزارت صمت در مورد ثبت سفارش‌ها، صادرکنندگان را تشویق کنیم تا بر مبنای ارزی ثبت سفارش انجام شود که موجودی آن در کشور بیشتر باشد یا صادرات به کشورهایی را ترغیب که ارز آنها مورد نیاز است.

تامین ارز مورد نیاز تولیدکنندگان از بازار نیما

وی تصریح کرد: در کلان منابع مصرفی ارزی کشور مازاد داریم؛ اما نسبت به یک ارز خاص ناترازی وجود دارد و تلاش داریم این ناترازی را به حداقل برسانیم و التهاب بازار ارز کاهش یابد.

وزیر صنعت درباره ارز مورد نیاز تولیدکنندگان، بیان کرد: ۷۰ درصد واردات کشور مواد اولیه، اجزا و قطعات است و تمام ارز آنها از سامانه نیما تامین مالی می‌شود. در محصولات صنعتی هیچ تولیدکننده‌ای نداریم که مواد اولیه خود را با نرخ بازار آزاد تهیه کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.