تاریخ انتشار : یکشنبه 30 مرداد 1401 - 7:51
کد خبر : 3562

مدارس دولتی پرچمداران آموزش عمومی در کشور هستند

مدارس دولتی پرچمداران آموزش عمومی در کشور هستند
رئیس جمهور از اراده جدی دولت برای ارتقای شاخص‌های عدالت آموزشی و مردمی کردن آموزش و پرورش خبر داد و بر اجرای دقیق و کامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تاکید کرد.

به گزارش نسیم صبا:آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی در سی ‌و ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش ‌و پرورش کشور که پیش از ظهر امروز شنبه در سالن اجلاس سران برگزار شد، آموزش و پرورش را مهم‌ترین نهاد فرهنگی کشور و متولی امر تعلیم و تربیت خواند و گفت: آینده مدیریت، سیاست و اقتصاد کشور در آموزش و پرورش رقم می‌خورد و بی‌تردید توسعه کشور در گرو توسعه این نهاد است.
رئیس جمهور با بیان اینکه مهم‌ترین ماموریت انبیای الهی تربیت مردم بوده است، افزود: امروز وظیفه خطیر و بسیار مهم تربیت انسان و انسان‌سازی بر عهده معلمان و نهاد آموزش و پرورش است.

هزینه هدفمند در آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری برای تربیت نیروی انسانی فرهیخته است
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه جایگاه تعلیم و تربیت باید به عنوان یک جایگاه ممتاز و متعالی در جامعه تثبیت شود، تصریح کرد: هرگونه هزینه هدفمند در آموزش و پرورش، یک سرمایه‌گذاری برای کشور در راستای ارتقای آموزش یک نسل و تربیت نیروی انسانی فرهیخته است.
رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت بازبینی اقدامات انجام شده در گذشته و احصای نظام مسائل آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: پیشنهاد بنده به این اجلاس و همه مدیران آموزش و پرورش این است که با نگاه نقادانه و منصفانه، نقاط ضعف و قوت روند حرکتی در گذشته را واکاوی و با شناخت مشکلات، راهکارهای ایجاد تحول و غلبه بر مشکلات را تدوین و ارائه کنند.

عدالت‌خواه شدن افراد در گرو تربیت صحیح در آموزش و پرورش است
رئیس جمهور در ادامه لزوم جبران عقب‌ماندگی‌ها در عدالت آموزشی را مورد تاکید قرار داد و افزود: بی‌عدالتی در نظام آموزشی صرفا مربوط به کمبود امکانات و تجهیزات در مناطق محروم نیست، گاهی تعیین ساعات و نوع چینش دروس خاص در برنامه درسی دانش‌آموزان، از مصادیق بی‌عدالتی است که رفع آن باید مورد توجه مدیران آموزش و پرورش قرار گیرد. اساساً عدالت‌خواه شدن افراد جامعه در گرو تربیت و آموزش صحیح در نهاد آموزش و پرورش است.
آیت‌الله رئیسی تقویت سطح کیفی آموزش در مدارس را از مصادیق ارتقای عدالت آموزشی در کشور خواند و افزود: مدارس دولتی پرچمداران آموزش عمومی در کشور هستند و به هیچ عنوان شایسته نیست در آزمون‌های هماهنگ کشوری، دانش‌آموزان این مدارس سطح علمی نازلی داشته باشند و این تلقی در کشور شکل بگیرد که موفقیت در گروی پیوستن به مدارس غیردولتی است.

مردمی کردن آموزش در کنار مدارس دولتی و خصوصی رویکردی جدید است
دکتر رئیسی با تاکید بر ضرورت مردمی‌سازی آموزش و پرورش و میدان دادن به مردم در این حوزه، گفت: والدین می‌توانند نقش بسیار مهمی در مردمی‌سازی تعلیم و تربیت ایفا کنند. شرایط کرونایی در کنار همه مشکلاتی که برای مردم و کشور ایجاد کرد، در عین حال تجربیات مفیدی به ارمغان آورد که یکی از آنها نقش و کمک کردن والدین به معلمان در تعلیم و تربیت بود.
آیت‌الله رئیسی افزود: مردمی کردن آموزش در کنار مدارس دولتی و خصوصی، رویکرد جدیدی است که اساس آن میدان دادن به گروه‌های مردمی و جهادی در عرصه آموزش و پرورش است. تقویت نقش نظارتی مردم در آموزش و پرورش، جلوه دیگری از مردمی کردن آموزش و پرورش است.
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود تحقق اهداف سند بنیادین تحول در آموزش و پرورش را در گرو نگاه تحول‌گرایانه مدیران دانست و تصریح کرد: امروز و با گذشت ۴۳ سال از استقرار پیروزی انقلاب اسلامی، اقدامات ما باید مبتنی بر مبانی روشن، متقن و محکم با قابلیت اجرایی باشد.
دکتر رئیسی با اشاره به نقش و جایگاه دانشگاه فرهنگیان در اجرای سند بنیادین تحول در آموزش و پرورش پیشنهاد کرد که این دانشگاه در راستای عمل به مسئولیت‌های خود از ظرفیت‌های مراکز پژوهشی و تحقیقی و همچنین دانشکده‌های علوم تربیتی سراسر کشور بهره و یاری بگیرد.

دولت مردمی به وعده خود برای اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان عمل کرد
آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنانش به تحقق وعده دولت برای رتبه‌بندی معلمان اشاره کرد و گفت: همانطور که وعده کرده بودیم با تعامل با مجلس، قبل از پایان سال اول دولت، طرح رتبه‌بندی معلمان پس از ۱۱ سال تاخیر اجرا گردید. در این زمینه مسائل مالی و بودجه‌ای مقدمه و فرع ماجرا بوده و برای دولت مردمی مسئله اصلی توجه به شأن، منزلت، مهارت و مهارت‌آفرینی معلمان بوده است.
رئیس جمهور همچنین با اشاره به ایام سوگواری حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) و اسارت خاندان آل‌الله افزود: امام حسین(ع) معلم بشریت است و مهم‌ترین الگوی ما برای تعلیم و تربیت جامعه حضرت حسین بن علی (ع) و حضرت زینب کبری (س) هستند. امیدواریم به برکت همزمانی این اجلاس با این ایام مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور بتوانند در وظیفه خطیر خود در هدایت جامعه موفق عمل کنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.