تاریخ انتشار : پنجشنبه 2 تیر 1401 - 8:35
کد خبر : 2290

مخبر: ترانزیت می‌تواند به اندازه نفت برای کشور درآمد داشته باشد

مخبر: ترانزیت می‌تواند به اندازه نفت برای کشور درآمد داشته باشد
معاون اول رییس جمهور از توسعه ترانزیت به عنوان امری پردرآمد و اشتغالزا برای کشور یاد کرد و گفت: اگر ظرفیت های ترانزیتی کشور به شکل مناسب فعال و عملیاتی شود، ترانزیت می تواند به جایگزینی مناسب برای درآمدهای نفتی تبدیل شود.

به گزارش نسیم صبا از حوزه دولت ایرنا، محمد مخبر در جلسه کارگروه ترانزیت کشور با اشاره به موقعیت جغرافیایی استثنایی ایران، ترانزیت را یکی از مزیت های اصلی کشور دانست و از اهتمام جدی دولت سیزدهم برای توسعه ترانزیت خبر داد.

معاون اول رییس جمهور به ضرورت های متعدد برای توسعه ترانزیت کشور و آثار و پیامدهای مثبت آن اشاره و خاطرنشان کرد: ‌اگر چه دولت های گذشته نیز به دنبال این کار بودند اما عملکرد و اقدامات صورت گرفته با ضرورت های توسعه ترانزیت تناسب نداشته و اهداف مورد نظر محقق نشده است.

مخبر بر لزوم اولویت بندی پروژه های مرتبط با توسعه ترانزیت به همراه زمان بندی مشخص و تعیین مجری طرح ها تأکید و اظهار امیدواری کرد: با رویکرد جدی دولت، شاهد تکمیل زیرساخت ها و اصلاح رویه ها برای توسعه ترانزیت در ابعاد مختلف ترانزیت بار، مسافر، انرژی و اطلاعات باشیم.

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به مسایل اخیر بین المللی و بسته شدن مسیرهای برخی کشورهای همسایه به دلیل تحریم های بین المللی، گفت: فرصتی استثنایی پیش روی ایران قرار گرفته تا با توسعه ظرفیت های موجود بتواند خلأ پیش آمده در منطقه را جبران و به درآمدهای بیشتری دست پیدا کند.

مخبر به وزیر راه و شهرسازی مأموریت داد ظرف سه ماه طرح جامع توسعه ترانزیت کشور را تدوین و یک برنامه عملیاتی کامل به گونه ای که مجری، زمان بندی اجرا و منابع مالی آن مشخص باشد را ارائه کند. همچنین مقرر شد طرح های ریلی اولویت دار برای اتصال شبکه راه آهن کشور به مسیرهای بین المللی معین و برنامه ریزی لازم برای تسریع در اجرای آنها انجام شود.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به گزارش ارائه شده در جلسه و مطرح شدن شش راهکار پیشنهادی کوتاه مدت برای جهش در این حوزه افزود: این راهکارها باید به صورت ضربتی در دستور کار قرار گرفته و لازم است ظرف یک ماه مجری هر یک از این اقدامات تعیین شود.

مخبر با تأکید بر اینکه باید از بخش خصوصی برای توسعه ترانزیت حداکثر استفاده صورت گیرد از دستگاه های اجرایی ذیربط خواست بسترهای لازم را برای فعالیت بخش خصوصی فراهم و شرایط را برای آنها تسهیل کنند.

در این جلسه که وزرای کشور، امور اقتصادی و دارایی، راه و شهرسازی، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و رییس سازمان برنامه و بودجه و رییس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری نیز حضور داشتند، گزارشی در خصوص فرصت ها و چالش های ترانزیت کالا و انرژی از کشور ارائه و اعلام شد ظرفیت ترانزیتی کشور قابلیت درآمد بیست میلیارد دلار در سال و ایجاد یک میلیون فرصت شغلی را دارد.

وزیر راه و شهرسازی نیز در این نشست با تأکید بر اهمیت خطوط ریلی کشور برای توسعه ترانزیت گفت: مسیرهای ریلی یکی از مهم ترین اولویت ها برای توسعه ترانزیت است که لازم است نسبت به اصلاح فرسودگی زیرساخت ها و ناوگان ریلی کشور اقدام کنیم.

در ادامه این جلسه همچنین راهکارهای توسعه ترانزیت کشور مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و ضمن تأکید بر اینکه با تلاش جدی و اصلاح برخی رویه ها، افزایش ترانزیت در سال جاری قابل تحقق است، گزارشی نیز در خصوص تهدید کریدورهای ایران توسط مسیرهای رقیب ارائه شد.

حمل یکسره در بنادر، تعریف مسیر سبز گمرکی، تعریف خطوط جداگانه ترانزیت در پایانه ها، پیمان های دوجانبه گمرکی در حوزه ترانزیت، بازگرداندن لوکوموتیوهای خارج از سرویس به خطوط ریلی نیز از جمله راهکارهای پیشنهادی کوتاه مدت برای جهش ترانزیت بود که در این جلسه بر آن تأکید شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.