تاریخ انتشار: چهارشنبه 2 آذر 1401 - 7:17

جلسه ستاد گیاهپزشکی استان با حضور دکتر برومندی معاون وزیر در امور باغبانی، دکتر علایی مقدم رئیس سازمان حفظ نباتات کشور و هیات همراه و دکتر خیراندیش رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان برگزار شد.

به گزارش نسیم صبا:دکتر برومندی معاون وزیر در امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: اهمیت بخش کشاورزی و غذا بر همه مشخص است و در سال های سخت تحریم در شرایطی که ضمن تأمین نیاز کشور، ۶ میلیارد دلار درآمد ارزی برای کشور داشته است.

وی افزود: بیش از ۵۰ درصد درآمدهای ارزی مربوط به باغبانی کشور است که استان کرمان در امر باغبانی سهم بالایی دارد و استان کرمان به لحاظ باغبانی بسیار مهم است که نیاز به سیاست های ویژه ای دارد.

معاون وزیر در امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: ریل گذاری های خوبی در این دولت صورت گرفته است که هرچند با مشکلات اعتباری مواجه هستیم.

وی بیان داشت: با توجه به تغییرات اقلیمی در کشور،در باغبانی کشور بحث توسعه وجود ندارد و فقط در اراضی شیب دار که میزان بارندگی بیشتر از ۵۰۰ میلیمتر در سال است، امکان توسعه وجود دارد و در دیگر مناطق پروژه حذف، جایگزینی و جوان سازی باغات، تجاری سازی تولید و افزایش تولید در واحد سطح انجام می شود.

دکتر برومندی در این نشست گفت: سیاست کلی وزارت در امور باغبانی، توسعه گلخانه ها و کشت گیاهان داروئی است که حوزه های بسیار مهمی است و برنامه های جدید با این نگاه وجود دارد.

وی اظهار داشت: در ریل گذاری برای مشکلات بودجه ای، اعتبارات خوبی پیشنهاد شده است و امیدواریم سازمان برنامه و بودجه حمایت نماید.

معاون وزیر در امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: شهروند ایرانی نیازمند محصول سالم است و ایران کشوری است که کمترین کود و سم را استفاده می کند و لازمه تولید محصول سالم تکمیل شناسنامه باغ است.

وی اظهار داشت: متناسب با مشکل موجود در وزارت جهادکشاورزی به خصوص در حوزه باغبانی در ستاد هفتگی جلسه تشکیل می شود و تجربیات بین المللی بازبینی می شود و با نگاه جدید دستورالعمل ها به روز رسانی شده و ارسال می شود.

دکتر برومندی در پایان اظهار داشت: در استان کرمان طرح های پایلوت اجرا می شود تا راهکارهای لازم برای برطرف شدن مشکلات موجود ارائه شود.