تاریخ انتشار : سه شنبه 10 آبان 1401 - 7:26
کد خبر : 5361

قرارگاه مبارزه با حاشیه نشینی باید در میدان عمل شکل گیرد حاشیه نشینی با پشت میز نشینی مدیران، مدیریت نمی شود

قرارگاه مبارزه با حاشیه نشینی باید در میدان عمل شکل گیرد حاشیه نشینی با پشت میز نشینی مدیران، مدیریت نمی شود
باید قرارگاهی برای ساماندهی حاشیه نشینی شکل گیرد تا وظیفه فرماندهی را بر عهده گیرد و در این قرارگاه پیگیری شود که هر یک از دستگاه ها وظایف و مسئولیت های خود را به صورت کامل اجرایی کنند.

به گزارش نسیم صبا:رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: قرارگاه مبارزه با حاشیه نشینی باید در میدان عمل شکل گیرد و مدیران باید به این باور برسند که از پشت میزهای اداری نمی توان مدیریت کامل و دقیق را برای ساماندهی حاشیه نشینی اعمال کرد.
حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم حمیدی در نشست بررسی مسائل و مشکلات حاشیه نشینی شهر کرمان افزود: حاشیه نشینی با تلفیقی از مشکلات فرهنگی، اقتصادی، معیشتی، اجتماعی کانونی ایجاد می کند که منشا آسیب های اجتماعی است و در حقیقت حاشیه نشینی، نتیجه سوء مدیریت ها و ترک فعل ها است.
وی ضمن بیان این مطلب که قصه پرغصه حاشیه نشینی و آسیب های اجتماعی سالهاست مطرح می شود اما در حقیقت در دولت ها هیچ اتفاقی برای مهار حاشیه نشینی نمی افتد، تاکید کرد: حاشیه نشینی منشا بروز بسیاری از مشکلات و آسیب های اجتماعی است.
نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان با بیان این مطلب که حاشیه نشینی عموما در اراضی دولتی شکل می گیرد و نخستین ترک فعل مدیران زمانی رخ می دهد که نظارت کامل بر اراضی تحت نظارت خود را ندارند و زمینه حاشیه نشینی ایجاد می شود، تاکید کرد: حاشیه نشین به مانند استخوانی است که در گلو گیر کرده است که نه می توان آن را بیرون آورد و نه می توان آن را قورت داد و از این رو موضوع پیشگیری از حاشیه نشینی و ساماندهی وضعیت موجود ضروری است.
حجت الاسلام و المسلمین حمیدی ضمن بیان این مطلب که اگر اراده حاکمیتی وجود داشته باشد، می توان نسبت به ساماندهی حاشیه نشینی اقدام کرد، تاکید کرد: دستگاه های اجرایی، انتظامی، قضایی و … به تنهایی نمی توانند برای ساماندهی حاشیه نشینی اقدام کنند و دراین زمینه تمامی نهادها باید ید واحده باشند.
رییس کل دادگستری استان کرمان بر برخورد با افرادی که در حاشیه شهرها به دنبال سوء استفاده و کسب منافع غیرقانونی هستند، تاکید کرد و ادامه داد: افراد حاشیه نشین نیز شهروند نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستند و در امور ساماندهی حاشیه نشینی باید از ظرفیت های موجود برای کمک به آنها استفاده شود.
حجت الاسلام و المسلمین حمیدی، پیشگیری از توسعه حاشیه نشینی را اقدامی بسیار ضروری برشمرد و ادامه داد: بسیاری از نهادها در حاشیه شهر کار می کنند اما متاسفانه این اقدامات به شکل هماهنگ انجام نمی شود و همین موضوع باعث عدم نتیجه بخشی این اقدامات می شود.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان نیز با اشاره به این مطلب که حاشیه نشینی در شهر کرمان از مهمترین چالش ها و آسیب های این شهر به شمار می رود که سالها با آن مواجه بوده ایم، تاکید کرد: احساس می شود در این چند سال اهتمام جدی برای رسیدگی به مشکلات حاشیه شهر کرمان وجود ندارد و این موضوع جز اولویت های مدیران نیست و در این زمینه شاهد نگاه های بخشی بوده ایم.
سید مهدی قویدل اظهارداشت: در حاشیه شهر کرمان بخش زیادی از اراضی ملی، دولتی و شهرداری بدون نظارت در اختیار مردم قرار گرفته است و متاسفانه هیچ نگاهی به مدیریت این قضیه وجود نداشته است
وی با اشاره به این مطلب که تاکنون طرح و مدلی برای برخورد با جریان حاشیه نشینی وجود نداشته است، تاکید کرد: از حدود سه سال قبل به موضوع ساماندهی حاشیه نشینی ورود کرده ایم.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان ضمن بیان این مطلب که دستگاه های نظارتی نیز به موضوع آسیب های اجتماعی در حاشیه شهر کرمان ورود نکرده اند، تصریح کرد: ساماندهی حاشیه نشینی به دستور و پیگیری های بسیار جدی نیاز دارد.
وی با اشاره به این مطلب که ساختار تقسیمات کشوری در مناطق حاشیه ای مشخص نیست، تاکید کرد: بسیاری از این مناطق از نظر تقسیمات کشوری وضعیت مشخصی ندارند و این در حالی است که برخی از آنها دارای کد آبادی هستند.
وی یادآور شد: تعارض منافع بسیار جدی در نقاط حاشیه ای شهر کرمان وجود دارد که برخورد با آن نیاز به ورود جدی دستگاه های نظارتی، مدعی العموم و شورای تامین دارد.
سرپرست دفتر امور اجتماعی استانداری کرمان نیز با اشاره به این مطلب که موضوع حاشیه نشینی دلایل مختلفی از جمله مشکلاتی در حوزه فرایند برنامه ریزی، جزیره ای عمل کردن ساختارها، فرافکنی و … دارد، تاکید کرد: حاشیه شهر کرمان بیماری مزمن چندین ساله ای است که مساله اصلی در این بیماری، عدم مدیریت و عدم اقدام بین بخشی بوده است.
کوروش احمد یوسفی به تشکیل قرارگاه فرهنگی و اجتماعی به منظور ایجاد هماهنگی های لازم برای ساماندهی حاشیه نشینی اشاره و بیان کرد: برای ساماندهی حاشیه نشینی تاکید داریم که کارگروهی برای مدیریت امور به نحوی که زایش حاشیه نشینی نداشته باشیم، شکل گیرد.
وی تعیین تکلیف اراضی تصرفی در حاشیه شهر کرمان را مورد تاکید قرار داد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.