تاریخ انتشار : پنجشنبه 19 آبان 1401 - 7:29
کد خبر : 5635

قرارگاه صدور اسناد مالکیت اراضی کشاورزی در استان باید شکل گیرد

قرارگاه صدور اسناد مالکیت اراضی کشاورزی در استان باید شکل گیرد
رئیس کل دادگستری کرمان خواستار تشکیل قرارگاه تثبیت مالکیت اراضی کشاورزی در کرمان شد.

به گزارش نسیم صبا:رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: در حوزه تثبیت مالکیت اراضی کشاورزی در استان کرمان باید یک قرارگاه شکل گیرد و مسئولیت این قرارگاه با استانداری بوده و دبیری آن با جهاد کشاورزی است که متاسفانه این قرارگاه در بسیاری از استان ها از جمله کرمان شکل نگرفته است و باید پیگیری های لازم برای راه اندازی این قرارگاه انجام شود.
حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم حمیدی در نشست شورای حفظ حقوق بیت المال استان کرمان افزود: دستگاه قضایی استان کرمان نیز پشتیبان اقدامات قرارگاه تثبیت مالکیت اراضی کشاورزی خواهد بود.
وی اظهارداشت: اجرای قانون حدنگار مساله بسیار مهمی است، تاکید کرد: بسیاری از اختلافات مردم با مردم و مردم با دستگاه های اجرایی در حوزه مالکیت اراضی مسکونی، کشاورزی و … ناشی از آن است که قانون حدنگار به خوبی اجرا نشده و موضوع جدیدی در کشور است.
نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان تاکید کرد: اگر قانون حدنگار با دقتی که در آن پیش بینی شده اجرایی شود و مردم و دولت حدود اراضی خود را بدانند، بسیاری از مشکلات حقوقی و قضایی برطرف می شود.
حجت الاسلام و المسلمین حمیدی با اشاره به این مطلب که طرح حدنگار از دو دهه قبل اجرایی شده است، تاکید کرد: در حال حاضر این طرح در دست اجرا است و امید می رود که به زودی جشن صدور اسناد تک برگ برای اراضی شخصی و دولتی را برگزار کنیم.
وی هماهنگی برای اجرای قانون حد نگار را مورد تاکید قرار داد و افزود: سازمان ها و نهادها باید به وظایف خود برای اجرای طرح حدنگار عمل نمایند تا استان کرمان همگام با سایر استان های کشور در این حوزه پیش رود.
رییس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه ۹۵ درصد اراضی ملی استان کرمان دارای سند حدنگار هستند، تاکید کرد: در ۵ درصد باقی مانده مشکلاتی وجود دارد و باید طبق قوانین و مقررات این مشکلات برطرف شده و این اراضی به نحوی تعیین تکلیف شوند که تا پایان سال جاری ۹۸ درصد اراضی ملی استان سنددار شوند.
حجت الاسلام و المسلمین حمیدی با اشاره به اینکه ۶۱ درصد املاک دستگاه های اجرایی ثبت شده و اسناد آنها نیز صادر شده است، تاکید کرد: ۳۹ درصد املاک باقی مانده دستگاه ها که اسناد آنها صادر نشده است باید تا پایان سال جاری تعیین تکلیف شوند و سازمان بازرسی نیز در این حوزه باید نظارت کرده و کمک نماید.
وی با تاکید بر این مطلب که ناهماهنگی های موجود بین دستگاه ها در حوزه تعیین تکلیف اراضی باید برطرف شود، عنوان کرد: تثبیت مالکیت اراضی کشاورزی از موارد مورد تاکید در کشور است که در این زمینه باید به اقناع سازی افکار عمومی توجه شود تا با جلب همکاری کشاورزان و تبیین منافع این طرح، نسبت به اجرای این طرح اقدام شود.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان نیز با اشاره به این مطلب که موضوع حدنگاری اراضی از سال ۹۹ به صورت جدی مورد تاکید قرار گرفته است، تاکید کرد: از مجموع بالغ بر ۱۷ میلیون و ۵۲ هزار هکتار اراضی ملی استان کرمان، بالغ بر ۱۶ میلیون هکتار تثبیت مالکیت شده است.
علی محمودی با اشاره به تاکید موجود برای اجرای کاداستر املاک دستگاه های اجرایی در استان کرمان، اظهارداشت: مجموع املاک دستگاه های اجرایی در استان کرمان ۱۴۴ هزار و ۸۴ هکتار برآورد شده است که تاکنون ۶۴.۳ درصد تثبیت مالکیت شده است.
وی یادآور شد: بیشترین املاک مربوط به آموزش و پرورش، دانشگاه علوم پزشکی و نیروهای مسلح است که باید اسناد و مدارک موجود به ثبت اسناد و املاک استان کرمان ارائه شود تا اقدامات مورد نظر برای تعیین تکلیف این اراضی صورت گیدر.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان ضمن بیان این مطلب که در سال جاری باید ۴۰ درصد از اراضی کشاورزی استان باید سنددار شود، تاکید کرد: یک میلیون هکتار اراضی کشاورزی در استان کرمان برآورد شده است و برای پیگیری صدور اسناد مالکیت اراضی کشاورزی کمیسیون رفع تداخلات استانی باید فعال شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.