تاریخ انتشار : پنجشنبه 17 فروردین 1402 - 8:01
کد خبر : 9618

عضویت جمهوری اسلامی در سه نهاد فرعی اکوسوک

عضویت جمهوری اسلامی در سه نهاد فرعی اکوسوک
با تصویب شورای اقتصادی-اجتماعی ملل متحد (اکوسوک)، در نشست روز چهارشنبه به وقت محلی، ایران به عضویت سه نهاد فرعی از این شورا درآمد.

به گزارش نسیم صبا از مهر، شورای اقتصادی-اجتماعی ملل متحد (اکوسوک) در نشست روز چهارشنبه به وقت محلی خود با اجماع، عضویت ایران در سه نهاد کمیسیون پیشگیری از جرم و عدالت کیفری(CCPCJ)، کمیته برنامه و هماهنگی ملل متحد (CPC) و شورای برنامه جهانی مقابله با ایدز (UNAIDS) را به تصویب رساند.

کمیته برنامه و هماهنگی ملل متحد (CPC) به عنوان نهاد فرعی اکوسوک و مجمع عمومی، بازوی سیاستگذار در امر برنامه‌ریزی و هماهنگی در سازمان ملل است.

در این راستا، ایران همواره مسئولیت مهمی در فرآیند تصمیم‌گیری، ارائه راهنمایی و مشاوره مستمر در مورد موضوعات مربوط به برنامه‌ریزی و بودجه سازمان ملل بر عهده داشته است.

ایران به عنوان یکی از اعضای مؤسس سازمان ملل و با تکیه بر تجربه گسترده خود و مشارکت طولانی مدت در این نهاد، فعالانه در تهیه برنامه‌های استراتژیک سازمان ملل متحد شرکت کرده و همواره سیاست خود را هماهنگی اولویت‌ها و نیازهای جامعه بین المللی و تطابق آن با آرای کشورهای در حال توسعه اعلام داشته است.

جمهوری اسلامی ایران همچنین نقش فعالی در برنامه مشترک سازمان ملل متحد در مورد ایدز (UNAIDS) ایفاد کرده است. این نهاد ظرفیت تصمیم‌گیری و اجرایی عمده‌ای برای هماهنگی اقدامات ۱۱ ارگان وابسته به سازمان ملل متحد، جامعه مدنی و بخش خصوصی در امر مبارزه با این بیماری فراهم می‌آورد.

همچنین تداوم عضویت جمهوری اسلامی ایران در کمیسیون پیشگیری از جرم و عدالت کیفری و ایفای نقش فعال در این نهاد حائز اهمیت است. این ارگان فرعی ملل متحد که در شهر وین مستقر است، محملی برای تبادل تخصص، تجربه و اطلاعات به منظور توسعه استراتژی‌های ملی و بین‌المللی و شناسایی اولویت‌های مبارزه با جرم است.

پیشتر ۵۴ عضو گروه آسیا-اقیانوسیه کاندیداتوری ایران از این گروه منطقه‌ای را برای عضویت در سه نهاد مذکور به تأیید رسانده بودند.

عضویت اجماعی جمهوری اسلامی ایران در این سه نهاد که پس از ماه‌ها تلاش کشورهای غربی برای انزوای ایران در محافل بین‌المللی صورت می‌پذیرد، اذعان جامعه بین‌المللی به اهمیت جایگاه و عملکرد حرفه‌ای ایران و ضرورت تداوم نقش آفرینی هیأت ایران در نهادهای مذکور است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.