تاریخ انتشار : چهارشنبه 3 فروردین 1401 - 21:39
کد خبر : 1340

ظرفیت بازار سرمایه برای تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان

ظرفیت بازار سرمایه برای تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بر ضرورت بهره گیری از ظرفیت بازار سرمایه برای تقویت شرکتهای دانش بنیان تاکید کرد.

به گزارش نسیم صبا به نقل از خانه ملت، محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه نوآوری مهمترین مؤلفه در اقتصاد دانش بنیان است، گفت: براساس گزارشات پژوهشی مسائلی مانند قوانین و مقررات، تأمین مالی نظام بانکی، بروکراسی اداری و… عوامل اصلی در کاهش شاخص نوآوری هستند، بنابراین باید با تلاش بیشتر و شناسایی نقاط ضعف، موانع را برداریم.

وی گفت: حدود شش هزار و ۵۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور فعال است که باید از ظرفیت تخصصی آنها در بنگاه‌های اقتصادی استفاده شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه رابطه صنعت و دانشگاه طی سال‌های اخیر به رابطه استاد با مراکز اقتصادی تبدیل شده است، گفت: در واقع به جای دانشگاه، افراد با بنگاه‌ها و واحدهای اقتصادی ارتباط دارند که این رابطه مسیر بهتری است و موجب ارائه هزاران طرح بکر در کشور شده است.

پورابراهیمی گفت: این طرح‌ها اکنون باید در قالب شرکت‌ها و در رابطه با مجموعه‌های بزرگ اقتصادی تعریف شوند که استفاده از ظرفیت بازار سرمایه از بسترهای مهم برای تحقق این امر است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: باید ساختار ارزش‌گذاری دارایی نامشهود در این شرکت‌ها براساس تبیین استانداردهای جدید حسابداری بازنگری شده و به موضوع اعتبارسنجی شرکت‌های دانش بنیان توجه ویژه ای شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه در حال حاضر فرآیند تأمین مالی در این شرکت‌ها با محدودیت جدی مواجه است، ادامه داد: باید ضمانت‌های لازم برای انجام فعالیت‌های اقتصادی در این شرکت‌ها به شکل جدیدی تعریف شود. بخشی از این مشکل مربوط به ورود این شرکت‌ها به بازار سرمایه کشور است که اگر بخواهیم از آنها به عنوان شرکت بورسی نام ببریم، بازنگری جدی در نحوه پذیرش، عرضه آنها و لیست شدن آنها در تابلوی معاملاتی بازار سرمایه ضروری است.

پورابراهیمی با اشاره به وجود دو نوع شرکت دانش بنیان تصریح کرد: یکی از این بخش‌ها شرکت‌های استارت آپ هستند که مربوط به صنایع خلاق هستند، در این شرکت‌ها، حجم فعالیت، اشتغال و گسترش فعالیت بسیار سریع است. در کنار آنها، شرکت‌های دانش بنیانی هستند که عملاً آنچه را به عنوان فعالیت‌های اصلی شرکت‌های دانش بنیان در تولید و خلق ثروت از آنها نام برده می‌شود، به کار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین اقدامات درباره شرکت‌های دانش بنیان در سال ۱۴۰۱، پذیرش شرکت‌های جدید در تابلوی بازار سرمایه کشور و استفاده از ظرفیت بازار سرمایه برای عرضه سهام و مالکیت آنها به سرمایه گذاران به صورت ویژه است، ادامه داد: باید شرایطی فراهم شود که امکان ورود فناوری به صنایع بزرگ در قالب شرکت‌های دانش بنیان ایجاد شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: اختصاص مجموعه‌ای از فعالیت‌ها در بازار سرمایه به شرکت‌های دانش بنیان ضروری است، زیرا جنس و نحوه رفتار آنها با شرکت‌های معمول متفاوت است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.