تاریخ انتشار : سه شنبه 16 اسفند 1401 - 7:55
کد خبر : 8903

صادرات ایران به آفریقا ۱۰۰ درصد افزایش یافت/ امضای ۸۵۰ میلیون دلار قرارداد

صادرات ایران به آفریقا ۱۰۰ درصد افزایش یافت/ امضای ۸۵۰ میلیون دلار قرارداد
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه صادرات ایران به آفریقا در سال گذشته ۱۰۰ درصد افزایش یافت، گفت: هدف ایران توازن و تعادل در روابط با آفریقا است و در بخش‌های صادرات خودرو، صنعت ساختمان‌سازی، نفت و گاز و خدمات فنی و مهندسی می‌توانیم با کشورهای غرب آفریقا تعامل داشته باشیم.

به گزارش نسیم صبا ازایرنا، سید رضا فاطمی امین در اجلاس بین‌المللی همکاری‌های علمی، اقتصادی ایران و کشورهای غرب آفریقا با بیان اینکه ایران و این قاره از نظر فرهنگی، سیاسی و تاریخی روابط گسترده‌ای دارند، اظهار کرد: روابط اقتصادی به‌اندازه حوزه‌های دیگر گسترش نداشته است و این کار وظیفه بر عهده ما است تا در این زمینه اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه امیدواریم این اجلاس نقطه عطفی برای توسعه روابط بین ایران و کشورهای غرب آفریقا باشد، افزود: یکی از رویکردهای ایران با کشورهای مختلف رشد همگام و تعالی جامعه بشری است و از سوی دیگر در روابط تجاری باید مکمل یکدیگر باشیم، بر همین اساس وزارت صمت به دنبال همکاری متقابل با کشورهای دیگر است.

وزیر صمت با اشاره به ظرفیت‌های بسیار خوب به کشورهای آفریقایی و بخصوص غرب آفریقا، اظهار داشت: در ایران نیز ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه‌های نفت، گاز، صنایع پزشکی، دارو، کشتیرانی، ماشین‌آلات و غیره وجود دارد و این موضوع می‌تواند زمینه کار مشترک را فراهم کند.

فاطمی امین با بیان اینکه برای فعال‌سازی ظرفیت‌های مشترک دو اصل را مبنا قرار می‌دهیم، تصریح کرد: نخست در راستای همکاری متقابل باید تراز تجاری متوازن داشته باشیم و موضوع دوم اینکه باید روابط اقتصادی مانند صادرات و واردات را به سمت سرمایه‌گذاری مشترک حرکت دهیم.

وی با اشاره به ظرفیت‌ها و ذخایر معدن در قاره آفریقا، تاکید کرد: با توجه به ظرفیت‌های موجود در ایران می‌توان در خصوص استخراج و فرآوری معادن با کشورهای آفریقایی مشارکت داشته باشیم؛ زیرا روابط فراتر از تجارت است و به دنبال توسعه صنعت در کشورهای مقابل هستیم.

رشد قابل توجه تجارت با کشورهای آفریقایی

وزیر صمت تاکید کرد: در سال گذشته و در سال جاری رشد قابل توجهی در خصوص تجارت با کشورهای آفریقایی داشتیم.

فاطمی امین با بیان اینکه خط کشتیرانی بین ایران و آفریقا ایجاد شده، ولی باید گسترش یابد، خاطرنشان کرد: ارتباط در سطح دولت‌ها لازم است، اما دیپلماسی سیاسی باید برای توسعه روابط تجاری شرایط را فراهم کنند و برای توسعه روابط تجاری باید شرایط توسعه کسب و کارها را فراهم شود.

وی در حاشیه برگزاری این اجلاس نیز، گفت: یکی از کانون‌های توجه ما قاره آفریقا است که دارای ظرفیت‌های بالایی است. صادرات ایران به آفریقا در سال گذشته ۱۰۰ درصد افزایش یافت و امسال هم رشد ۱۵ درصدی دارد.

وزیر صمت ادامه داد: همایش ایران و کشورهای غرب آفریقا که به مدت سه روز برگزار می‌شود، از اولین همایش‌ها است که در این سطح برگزار شده است. در این همایش مسئولان و فعالان اقتصادی از ۱۰ کشور غرب آفریقا حضور دارند.

امضای ۸۵۰ میلیون دلار قرارداد و یک میلیارد دلار تفاهم‌نامه با غرب آفریقا

فاطمی امین با اشاره به توسعه تجارت با کشورهای غرب آفریقا، تاکید کرد: در اجلاس ایران و کشورهای غرب آفریقا ۸۵۰ میلیون دلار قرارداد و بیش از یک میلیارد دلار تفاهم‌نامه امضا خواهد شد. بر اساس برنامه‌ریزهای انجام‌شده هیات ۵۰ نفری از مسئولان و فعالان اقتصادی کشورهای آفریقایی که در این اجلاس حضور دارند از واحدهای تولیدی کشور مانند فولاد، کشتی‌سازی، نفت و گاز و… بازدید خواهند کرد و از توانمندی‌های اقتصادی ایران اطلاع کاملی به دست آورند.

وی افزود: کشورهای غرب آفریقا ظرفیت‌های خوبی در معادن دارند و شرکت‌های ما نیز توانمندی‌های بالایی در زمینه معدن دارند که می‌توان از این ظرفیت‌ها برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای غرب آفریقا استفاده کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص مهم‌ترین دستاوردهای ارتباط با کشورهای غرب آفریقا و برنامه‌ریزی‌های ایران برای توسعه تجارت با این کشورها، اظهار کرد: یکی از کانون‌های توجه‌مان در نقاط بین‌المللی، قاره آفریقاست. این قاره ظرفیت بسیار بالایی دارد.

فاطمی امین با بیان اینکه در بخش‌های مختلفی از جمله صادرات خودرو به کشورهای آفریقا و بحث کشتی، ساخت قایق و در بخش‌های مختلف صنعت ساختمان قراردادهای همکاری خوبی میان ایران و این کشورهای آفریقایی منعقد می‌شود، گفت: در مورد تجهیزات پزشکی، دارو، صنایع نفت و گاز، ماشین‌آلات کشاورزی، خدمات مهندسی مانند راه‌، جاده و سد و ساختمان، ظرفیت‌های بسیار خوبی وجود دارد که می‌توانیم در این حوزه‌ها، همکاری خوبی میان ایران و این کشورهای آفریقایی داشته باشیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.