تاریخ انتشار : شنبه 26 آذر 1401 - 6:15
کد خبر : 6790

شوک های تورمی در سال آینده تکرار نمی شود/ فروش بیش از ۴۶ میلیارد دلار ارز در بازار

شوک های تورمی در سال آینده تکرار نمی شود/ فروش بیش از ۴۶ میلیارد دلار ارز در بازار
رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: انتظارات تورمی مردم در سال آینده کاهشی و روند تورم آرام بوده و شوک‌های تورمی تکرار نخواهد شد.

به گزارش نسیم صبا از ایرنا علی صالح‌آبادی با حضور در یک برنامه تلویزیونی، آخرین تحولات نقدینگی و پایه پولی و مدیریت بازار ارز در دولت سیزدهم را تشریح کرد.
وی درباره تحولات نقدینگی توضیح داد: یکی از اقدامات بانک مرکزی در کاهش نقدینگی حذف تنخواه دولت بود؛ در دولت سیزدهم باید ۶۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بازار تزریق می‌شد اما با هماهنگی دولت این کار انجام نشد و دولت از منابع خود نزد بانک مرکزی استفاده کرد، در نتیجه رشد نقدینگی در فروردین ماه منفی شد.
رئیس کل بانک مرکزی اظهارداشت: برنامه پولی ماهانه در دولت سیزدهم تدوین شد و مقرر شد تا پایان امسال رشد نقدینگی کمتر از ۳۰ درصد شود؛ هم اکنون پایه پولی ۲۰.۵ درصد و نقدینگی ۲۰.۲ درصد است و تا پایان امسال به کمتر از ۳۰ درصد خواهد رسید.
وی افزود: روند رشد نقدینگی در دولت سیزدهم روند کاهنده بود و از ۴۲.۸ درصد به ۳۴.۳ درصد در آبان ماه رسید یعنی حدود ۹ درصد کاهش یافته است و سال آینده پیش‌بینی می‌شود به کمتر از ۲۵ درصد برسد.
علی صالح آبادی گفت: در بحث کنترل پایه پولی، کنترل ترازنامه بانک‌ها اهمیت دارد و برای اینکه کنترل کنیم، ضمانت اجرایی گذاشتیم.

وی هشدار داد: چنانچه بانکی از این مساله تخطی کند سپرده قانونی آن را به ۱۵ درصد افزایش خواهیم داد.
وی افزود: امسال بانکهای دولتی ۳۵ هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه داشتند برای بانک‌های دیگر نیز الزاماتی را در نظر گرفته ایم که افزایش سرمایه دهند.
رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: همه بانک‌ها برنامه اصلاحی دارند و این برنامه ها را برای کنترل نقدینگی و پایه پولی به شدت پیگیری می کنیم و هر برنامه ساخت ساختار، نیروی خاص خود را دنبال می‌کند که یکی از آنها فروش اموال مازاد بانکها است.
وی ادامه داد: اموال مازاد بانکها شامل سهام ساختمان و املاکی که در اختیار دارند، می باشد که این فرایند از سوی بانک مرکزی به صورت ماهانه رصد و پیگیری می شود.
دلایل افزایش تورم از نظر صالح آبادی
رئیس کل بانک مرکزی در تشریح تورم کشور و عوامل افزایش آن، گفت: تورم تولیدکننده در ابتدای دولت حدود ۸۲.۶ دهم درصد بود و هم اکنون ۳۹.۱ درصد رسیده است همچنین شاخص نقطه به نقطه در اردیبهشت ۱۴۰۰ برابر ۱۰۳ درصد بود و الان به ۳۲.۹ درصد رسیده است.
وی اضافه کرد: نرخ تورم سالانه مصرف‌کننده نیز در ابتدای دولت برابر ۵۹.۳ درصد و الان به ۳۹.۹ درصد رسید همچنین تورم نقطه به نقطه از ۶۵.۳ درصد به ۴۴.۳ درصد رسید.
صالح‌آبادی درباره افزایش نرخ تورم در ابتدای سال، گفت: مردمی سازی یارانه ها افزایش حقوق ها در شورای عالی کار به ۵۷ درصد و تغییر مبنای عوارض گمرکی موجب شد تا تورم در ابتدای امسال رشد یابد اما سال آینده این افزایش رخ نخواهد داد و نرخ تورم روند کاهشی در پیش خواهد گرفت.
وی تصریح کرد: تورمی که در کشور اتفاق افتاد در واقع تورم انباشته سال های گذشته بود و یکبار قیمت‌ها آزاد شد و تغییر کرد اما این روند در سال آینده اتفاق نمی‌افتد و شوک‌های تورمی تکرار نخواهد شد.
رییس کل بانک مرکزی گفت: تورم در واقع تغییر قیمت نسبت به قبل است در گذشته نرخ تورم روال افزایشی داشت و در سه چهار سال گذشته روند رشد نرخ تورم فزاینده بود اما از این پس فرایند نرمال آن ادامه می‌یابد.

وی تاکید کرد: در بحث کنترل نقدینگی بخشی مربوط به انضباط بانک‌ها و دولت است و باید بودجه‌ای که در مجلس شورای اسلامی تصویب می شود متوازن و واقعی باشد و کسری نداشته باشیم همچنین ناترازی بانک ها صفر شود، برای این موضوع کثرت تک کیفی در قانون بودجه درج شده است که محاسبات دقیق را انجام دادیم تا براساس توان بانک ها وام اختصاص دهیم برای این منظور از مجلس شورای اسلامی انتظار داریم تسهیلات تکلیفی را در چارچوب مبلغ تعیین شده تصویب کند.
فروش ۴۶.۵ میلیارد دلار ارز در بازار
صالح آبادی در بحث کنترل بازار ارز گفت: یکی از بازارهای مهم، بازار نیمایی است که در آن حجم بالایی از معاملات ارزی انجام می شود و دولت ارز حاصل از فروش نفت و فراورده ها و میعانات گازی را در اختیار وارد کننده قرار می دهد، بنابراین نرخ این بازار بسیار مهم است.
وی اظهار داشت: حجم معاملات از ابتدای سال تا آبان ماه ۳۲.۱میلیارد دلار بود و این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۱۹.۶ میلیارد دلار بود.
رییس کل بانک مرکزی افزود: در مجموع از ابتدای امسال تاکنون ۴۶.۵ میلیارد دلار ارز در بازار فروخته شده و ارز مورد نیاز واردکنندگان تامین شده است.
به گفته صالح آبادی درآمدهای ارزی امسال ۱۰ میلیارد دلار افزایش داشت.
وی درباره دلایل افزایش نرخ ارز در ماه‌های گذشته، گفت: یکی از این دلایل به تقویت دلار برمی‌گردد زیرا نرخ این ارز در بازارهای دنیا رشد یافت و نرخ بهره امریکا و ۹۰ کشور دیگر به دلایل جنگ اوکراین و روسیه صعودی شد.
رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: حوادث اخیر در کشور، پدیده قاچاق و نوسانات فصلی همچون تعطیلات کریسمس نیز براین موضوع تاثیر داشتند.
وی در توضیح نرخ ارز در بازار غیررسمی، گفت: معتقدیم که قیمت‌ها در بازار غیررسمی واقعی نیست و افزایش بها در آن به دلیل هیجاناتی است که به وجود می آید بانک مرکزی به عنوان بازارساز و سیاستگذار در نظر دارد که نرخ ارزها متعادل شود و ثبات قیمت‌ها را در بازار شاهد باشیم.
صالح‌آبادی درباره اقدامات بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز، گفت: نخستین برنامه و اقدام ما این است که نقشه ارزی و تجاری با هم منطبق شود و برای این منظور کمیته مشترکی بین بانک مرکزی و وزارتخانه هاب نفت و صمت ایجاد شده است و این برنامه به صورت جدی از روز شنبه پیگیری می‌شود تا ارز های پرطرفدار بیشتر عرضه شود.
وی افزود: در اقدامی دیگر، تلاش کردیم تخصیص ارز به کالاهای اساسی و اصلی روز را به ۴۸ ساعت کاهش دهیم همچنین در بحث سایر کالاها نیز تخصیص ارز از ۳۰ روز به ۲۰ روز رسیده است.
رئیس کل بانک مرکزی اضافه کرد: همچنین تلاش کردیم تا صادرکنندگان و تولیدکنندگان را در بازارهای نیما به همدیگر وصل کنیم تا وارد کننده بتواند ارز مورد نیاز خود را پس از عرضه ارز توسط صادرکننده تامین کند.
صالح‌آبادی بیان کرد: درآمدهای ارزی دولت سیزدهم افزایش یافته است و توانستیم منابع غیر قابل استفاده را که شامل ۱.۷میلیارد دلار بود به مرحله وصول برسانیم.
وی با اشاره به اتفاقات اخیر در بحث ارتباط با چین نیز گفت: روابط ایران و چین راهبردی است همچنین در رفت‌وآمد های اخیر که انجام شد برنامه ها و توافقات خوبی در حوزه بانکی با این کشور امضا شد.
رئیس کل بانک مرکزی درباره انتصاب جدید معاون ارزی این بانک، گفت: انتخاب معاون ارزی جدید متناسب با سیاست ها و تحولات اخیر انجام شده است و امیدواریم که تحولات مثبت، ثبات قیمت ‌و آرامش بر بازار ارز حاکم شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.