تاریخ انتشار : دوشنبه 11 بهمن 1400 - 9:09
کد خبر : 392

سیمای ۴۳ سالگی «انقلاب اسلامی» در قاب تلویزیون

سیمای ۴۳ سالگی «انقلاب اسلامی» در قاب تلویزیون

به گزارش نسیم صبابه نقل از پایگاه اطلاع رسانی سیما، برنامه‌های ترکیبی، گفتگو محور، مستند، فیلم سینمایی و… از جمله برنامه‌های شبکه‌های سیما در ایام الله دهه فجر است تا رخدادهای ایام پیروزی انقلاب، بازخوانی مبارزات انقلابیون با رژیم منحوس پهلوی و تبیین آرمان‌های انقلاب را در چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب، مرور کند.

به گزارش نسیم صبابه نقل از پایگاه اطلاع رسانی سیما، برنامه‌های ترکیبی، گفتگو محور، مستند، فیلم سینمایی و… از جمله برنامه‌های شبکه‌های سیما در ایام الله دهه فجر است تا رخدادهای ایام پیروزی انقلاب، بازخوانی مبارزات انقلابیون با رژیم منحوس پهلوی و تبیین آرمان‌های انقلاب را در چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب، مرور کند.

اطلاعات این برنامه‌ها عبارتند از:

شبکه یک

مستند جدید «شاهد عینی» در ۹ قسمت هر شب ساعت ۲۰ روی آنتن می‌رود. در این مستند ناگفته‌های سران رژیم پهلوی از ناکارآمدی این رژیم پوشالی بیان می‌شود.

ویژه برنامه «خیابان ایران» با هدف ایجاد فضای شاد و امید بخش هر روز به صورت زنده ساعت ۱۵ روی آنتن می‌رود. در این برنامه تعدادی از دستاوردهای انقلاب اسلامی نیز معرفی می‌شوند. پخش سرودهای انقلابی از دیگر آیتم‌های خیابان ایران است.

مستند «داستان چهاردهم» روایتی تاریخی از جدایی خیانت بار بحرین، استان چهاردهم ایران توسط شاه مخلوع دارد که در این ایام روی آنتن می‌رود.

مستند «رزم آهنگ» در ۱۰ قسمت، روند تهیه و ساخت رزم آهنگ‌های دوران انقلاب و پس از آن روایت می‌شود.

مستند جدید «تختی» در دو قسمت، روایتی است بر فشارهای حکومت بر مرحوم جهان پهلوان تختی در دوران پهلوی.

مستند «کابوس نیمه شب» در شش قسمت رویدادهای منتهی به فرار شاه از ایران را روایت می‌کند. این مستند براساس اسناد و مدارک به جامانده از کتاب خاطرات رجل سیاسی دوران پهلوی و اطرافیان شاه و با استفاده از آرشیوهای تصویری تولید شده است. این مستند تاریخی، جمعه‌ها ساعت ۲۳:۰۰ از شبکه یک سیما پخش می‌شود.

همچنین پخش مجموعه تلویزیونی «در چشم باد» نیز از روز شنبه ۳ بهمن ماه ساعت ۱۶:۴۵ از این شبکه آغاز شده است که در این ایام نیز پخش آن ادامه دارد.

شبکه دو

«شکوه بهمن» از تدارکات این شبکه است که مستندی گزارشی است و به صورت ویژه به پیروزی انقلاب اسلامی می‌پردازد. در این برنامه لحظات ناب بهمن ۵۷ در آلبوم خاطرات انقلاب ورق می‌خورد و در ۲۰ قسمت ۳ دقیقه‌ای پای صحبت یاران انقلاب از قشرهای مختلف می‌نشیند تا با خاطرات فرزندان انقلاب در آن روزگار همراه شود و مخاطبان را با حال و هوای حماسی آن روزها آشنا کند.

مسابقه تلفنی «دو در دو» به صورت زنده به طرح سوالات اطلاعات عمومی، فرهنگی، ادبی، ایرانشناسی و بخشی متناسب با این ایام می‌پردازد. این مسابقه روزهای زوج ساعت ۱۷:۳۰ روانه آنتن می‌شود.

مستند گزارشی «نما دو» با هدف انعکاس دستاوردهای انقلاب اسلامی و نیز جشن‌های مردمی استان‌های مختلف کشور، نمایشگاه‌ها و راهپیمایی باشکوه ۲۲ در ایام دهه فجر از این شبکه پخش می‌شود.

برنامه گفتگو محور «ایران» با حضور دکتر علی اکبر ولایتی و اجرای دکتر اسماعیل آذر در ایام دهه فجر موضوع خود را به نهضت پیروزی انقلاب اسلامی اختصاص داده است. این برنامه ۱۱، ۱۴، ۱۵ و ۲۲ بهمن ساعت ۲۱:۰۰ به صورت ویژه روانه آنتن خواهد شد.

برنامه‌های «رخ به رخ» جمعه ساعت ۲۳:۰۰، «بسته پیشنهادی» با ۲ قسمت جمعه ۱۵ و ۲۲ بهمن حوالی ساعت ۲۱:۰۰، «در انتهای الوند» هر روز ساعت ۷:۰۰، «عصر خانواده» هر روز ساعت ۱۸:۰۰، تاک» ۱۳ و ۲۰ بهمن ساعت ۲۳:۳۰، «احوالپرسی» ۱۴ و ۲۱ بهمن ساعت ۲۱:۱۵، «دست در دست» از شنبه تا سه شنبه و پنجشنبه‌ها حوالی ساعت ۲۳:۳۰ با دعوت از مهمانانی مرتبط در زمینه پیروزی انقلاب، به گرامیداشت دهه فجر انقلاب اسلامی به‌صورت منعطف خواهد پرداخت.

«در امتداد فجر» نیز در گرامیداشت چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حضور کارشناسان به تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی می‌پردازد. این برنامه نیز از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۱:۰۰ در جدول برنامه‌های شبکه دو سیما قرار دارد.

«ناگفته‌های ایران» به بیان دستاوردهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی انقلاب اسلامی می‌پردازد. این برنامه ۱۰ و ۱۲ بهمن، همچنین ۱۶، ۱۸ و ۲۰ بهمن ساعت ۱۳:۰۰ روانه آنتن می‌شود.

گام تمدن‌ساز «سرمشق» به گرامیداشت دهه فجر انقلاب اسلامی می‌پردازد. در این برنامه در خصوص تبیین راهبردی گام دوم انقلاب و عملیاتی شدن آن از منظر کارشناسان و اندیشمندان حوزه و دانشگاه مطالبی عنوان می‌شود. زمان و ساعت پخش این برنامه ۱۱، ۱۳، ۱۷ و ۱۹ بهمن حوالی ساعت ۱۳:۰۰ خواهد بود.

«آیینه خانه» جمعه ساعت ۱۳:۳۵، «از آسمان» پنجشنبه ساعت ۱۳:۱۰، «چشمه زندگی» جمعه ساعت ۱۱:۳۵ نیز در این ایام روی آنتن می‌روند.

«ایوان بهشت» (سخنرانی مذهبی) با دعوت از حجج اسلام و سخنرانی آنها در خصوص بیان ظلم و ستم شاهنشاهی در برابر مردم، به صورت منعطف به موضوع دهه فجر می‌پردازد. این برنامه در ایام دهه فجر هر روز ساعت ۵:۵۰ بامداد از شبکه دو سیما روانه آنتن می‌شود.

«به تو از دور سلام» با پخش دعای ندبه از مرقد مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی، امام خمینی (ره) به مناسبت دهه فجر جمعه ۲۲ بهمن ساعت ۶:۰۰ صبح تقدیم مخاطبان می‌شود.

«کافه بازی» به معرفی بازی‌های رایانه‌ای ایرانی به‌عنوان دستاوردهای انقلاب اسلامی در رابطه با پیشرفت‌های کشور خواهد پرداخت. پنجشنبه و جمعه ساعت ۱۵:۳۰ این برنامه روانه آنتن شبکه دو خواهد شد.

مستندهای مرتبط با این ایام از دیگر تدارکات گروه سیاسی شبکه دو سیماست. روایت داستان گونه از روزهای انقلاب در سه مقطع مختلف زمانی که بخش عمده آن ادبیات و خاطره نگاری است، خاطرات افراد مختلف که در پیروزی انقلاب اسلامی دخیل و موثر بوده‌اند و … پنجشنبه‌ها ساعت ۱۴:۰۰ روانه آنتن می‌شود.

مجموعه «روزگار رضاخانی» به کارگردانی مهدی فارسی در ژانر مستند و سیاسی تاریخی تولید شده که به روایت مباحثی همچون سقوط قاجار، کودتای رضاشاه و تشکیل سلسله پهلوی، تاج‌گذاری رضا شاه، تحولات اجتماعی سیاسی و فرهنگی مثل ایجاد شبکه راه‌آهن، تأسیس دانشگاه تهران، ماجرای قانون کشف حجاب تا مسائل شخصی و خصوصی دربار پهلوی می‌پردازد. این مستند از شنبه ۹ تا چهارشنبه ۲۰ بهمن ساعت ۲۰:۰۰ از شبکه دو سیما روانه آنتن می‌شود.

جشنواره فیلم‌های سینمایی دهه فجر کاری از تامین برنامه شبکه دو در این ایام به پخش فیلم‌های سینمایی با موضوعات انقلابی و مرتبط با این ایام می‌پردازد که از شنبه ۹ تا چهارشنبه ۲۰ بهمن ساعت ۱۴:۳۰ از شبکه دو سیما پخش خواهد شد.

شبکه سه سیما

۱۰ عنوان مستند با موضوع پیروزی انقلاب اسلامی و ده‌ها کلیپ، نماهنگ و تیزر و موشن گرافی با تصاویری از جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی از شبکه سه سیما پخش خواهد شد. جشن‌های مردمی به مناسبت پیروزی سالگرد انقلاب هم از این شبکه پخش می‌شود.

این شبکه با برنامه «هفت» هر شب ساعت ۲۳:۳۰ تا پایان جشنواره به پوشش جشنواره فیلم فجر می‌پردازد. این برنامه با اجرای محمد حسین لطیفی و با حضور مجری منتقد مسعود فراستی روی آنتن می‌رود.

برنامه‌های «بدون توقف»، «سینما هفت»، «سمت خدا»، «دست های چدنی»، «لحظه ها را دریاب»، «گزارش روز» و «سلام صبح بخیر» هم به موضوع انقلاب می‌پردازند.

شبکه چهار

مجله تلویزیونی «زاویه» در ایام الله دهه فجر از شنبه تا چهارشنبه، هر شب ساعت ۲۲ به مدت دو هفته و به صورت زنده روی آنتن می‌رود.

ویژه‌برنامه‌های «زاویه» با موضوعاتی چون آرمانِ انقلاب، ایده‌ی انقلاب، جهان انقلاب و قانون انقلاب به بررسی شرایط تاریخی، فرهنگی و اجتماعی دوره‌ی انقلاب خواهد پرداخت.

همین طور جریان انقلاب تا امروز را نقد خواهد کرد و با بازنمایی سیر حرکت انقلاب اسلامی از ابتدای پیدایش تا هم‌اکنون، تصویری نو برای پژوهشگران عرصه‌ی علوم انسانی به نمایش خواهد گذاشت.

گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما با برنامه «سینما ملت» با اجرای وحید رونقی، از ۱۲ بهمن و همزمان با آغاز چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر هر شب ساعت ۲۳ به مدت ۱۱ شب، به پوشش مهم‌ترین رویداد هنری کشورمان می‌پردازد. تهیه کننده سینما ملت احسان حسینی، سردبیر و کارگردان نیز سجاد مهرگان می‌باشند.

مجموعه مستند «روزگار رضاخانی» به کارگردانی مهدی فارسی و تهیه‌کنندگی محسن یزدی در ایام الله دهه فجر، هر روز ساعت ۱۷ از شبکه چهار پخش می‌شود.

*سریال تلویزیونی «رعنا» به کارگردانی داود میرباقری در دهه فجر انقلاب اسلامی هر شب ساعت ۲۴ روی آنتن می‌رود.

سریال «رعنا» محصول سال ۱۳۶۷، از اولین آثار داوود میرباقری و با بازی گلچهره سجادیه، سعید نیک‌پور، بهزاد فراهانی، رویا تیموریان و پرویز پرستویی است.

مجله تصویری «چرخ» در ایام الله دهه فجر به دستاوردهای ایران در زمینه‌های علم و فناوری، پروژه‌های برتر دانشگاه‌ها، موسسات و سازمان‌های علمی و پژوهشی، کارخانه‌ها و مراکز فناورانه و زندگی چهره‌های دنیای علم و فناوری ایران را بررسی می‌کند. «چرخ» به تهیه‌کنندگی الهه بهبودی از یکشنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۹ روی آنتن می‌رود.

شبکه پنج

شبکه تهران با شروع دهه مبارک فجر پخش سریال جدید «خداحافظ مادر» را آغاز می‌کند. اولین قسمت سریال «خداحافظ مادر» به کارگردانی پرویز شیخ‌طادی و تهیه کنندگی سید حامد حسینی در ایام دهه فجر هر شب ساعت ۲۳ از قاب شبکه پنج سیما تماشایی می‌شود. این سریال انقلابی در ۲۰ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای به سفارش گروه فیلم و سریال شبکه پنج سیما تهیه و تولید شده است.

این مجموعه تلویزیونی بخش‌های از زندگی طاهره دباغ (مرضیه حدیدچی) را به تصویر می‌کشد.

«سلام تهران» نیز در این ایام میزبان مسئولان، هنرمندان و چهره‌های انقلابی خواهد بود تا درباره دستاوردهای ۴۳ ساله انقلاب از ساعت ۶:۳۰ تا ۹ گفتگو کند.

برنامه «دستخط» دیگر برنامه گروه اجتماعی نیز جمعه ۱۵ بهمن ماه میزبان امیر سرتیپ خلبان حمید واحدی فرمانده‌ی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران خواهد بود تا پیرامون پیشرفت‌های نظامی و دستاوردهای نیروی هوایی ارتش بعد از انقلاب اسلامی و حماسه ۱۹ بهمن سال ۵۷ گفتگو نماید.

مستند «تهران ۱۴» به تهیه کنندگی سمیه عظیمی و کارگردانی داود مرادیان روایتگر داستان‌های متفاوت از رویدادهای مهم تهران در قرن اخیر است که در ایام دهه فجر از قاب شبکه پنج سیما تماشایی می‌شود. این مستند، به مرور وقایع مهم تهران در سال‌های پیروزی انقلاب خواهد پرداخت.

برنامه‌های «تهران ۲۰»، «در شهر»، «در استان»، «تا نیایش» و «عطر عاشقی» منعطف با این ایام روی آنتن می‌روند.

شبکه آموزش سیما

«مشاعره بزرگ ایران» با موضوع مشاعره و مسابقه شعر خوانی بین شرکت کنندگان برنامه با سرودن اشعار و متن‌هایی با موضوع پیروزی انقلاب اسلامی با رویکرد ترویج زبان و ادبیات فارسی در ایام دهه فجر ساعت ۲۰ روی آنتن می‌رود.

برنامه «به وقت ایران» یک شنبه و سه شنبه ساعت ۲۱:۴۵ با حضور و گفتگو با مسئولین کشوری و نمایندگان مجلس شورای اسلامی پخش می‌شود.

با «کاروان قرانی انقلاب» در شبکه قرآن و معارف

«کاروان قرآنی انقلاب» کاری از گروه جلسات و مسابقات همچون سال‌های گذشته، «محافل قرآنی» با حضور قاریان برتر بین المللی و استانی در اقصی نقاط ایران اسلامی است که هر روز ساعت ۱۰:۱۵ به صورت زنده پخش می‌شود.

همچنین برنامه «منم بچه مسلمان» تولید گروه کودک و نوجوان ساعت ۱۵ در چهار ویژه برنامه، به تبیین مبانی و وقایع انقلاب برای نسل جدید می‌پردازد.

تلاوت‌ها و آواهای مناسبتی، مستندهای انقلاب اسلامی، انیمیشن‌های با موضوع انقلاب و خاطرات انقلاب با همت تامین برنامه شبکه به تناوب در طول ایام دهه فجر پخش خواهد شد.

عطر و بوی انقلاب در شبکه جام جم

برنامه «شکوفه باران» کاری از گروه کودک و نوجوان شبکه جام جم که در ۱۰ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای به تهیه کنندگی ذاکری تولید و پخش می‌شود.

«بدون شرح» برنامه‌ای با محتوای سیاسی که در گروه سیاسی شبکه تهیه شده و در ایام دهه فجر به روی آنتن شبکه خواهد رفت.

شبکه نمایش

شبکه نمایش در ایام دهه فجر در ساعت‌های ۱۳ و ۲۳ فیلم‌های مناسبتی ویژه این ایام برای پخش در نظر گرفته است.

همچنین این شبکه با برنامه «سینمایش» به پوشش چهلمین جشنواره فیلم فجر می‌پردازد.

برنامه «سینمایش» از ۱۱ بهمن ماه و همزمان با آغاز چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر تا شب پایانی جشنواره، هر شب در باکس ساعت ۲۱ شبکه نمایش و در ویژه برنامه‌ای به مدت ۹۰ دقیقه، به پوشش مهم‌ترین رویداد سینمایی کشورمان خواهد پرداخت.

مرور آثار حاضر در این دوره جشنواره به همراه انعکاس برنامه‌ها و نشست‌ها، گفت و گو با عوامل فیلم‌ها، سینماهای مردمی در تهران و سایر استان‌ها و آیتم‌های ویژه‌ای به مناسبت چهلمین دوره جشنواره از بخش‌های این برنامه خواهد بود.

«سینمایش» با اجرای حمید ترابیان در تامین برنامه شبکه نمایش تولید می‌شود.

شبکه نسیم

«نسیم آوا» هر شب ساعت ۱۹ به بازخوانی قطعه‌های انقلابی می‌پردازد.

برنامه «چهل تیکه» با اجرای محمدرضا علیمردانی نیز از دیگر برنامه‌های شبکه نسیم هست که در ایام دهه فجر ساعت ۲۱ روی آنتن می‌رود.

شبکه امید

شبکه امید به مناسبت دهه مبارک فجر و سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی برنامه‌های تولیدی و تامینی متنوع و متناسب با این ایام را با عناوین مدرسه انقلاب به تهیه کنندگی علی اکبر ذاکری از ۱۲ بهمن تا ۲۲ بهمن به صورت زنده پخش می‌کند.

«از بی نهایت» عنوان برنامه ۱۰ قسمتی دیگری به تهیه کنندگی مهدی مستوفی که به همین مناسبت تولید و پخش خواهد شد.

از دیگر برنامه‌های تولیدی شبکه امید مستند ۵ قسمتی با عنوان «کافه تهران» به تهیه کنندگی داوود مرادیان است که به همین مناسبت بر روی انتن خواهد رفت.

شبکه مستند

«تمدن بزرگ» ساخته میثم پوررشیدی از تولیدات مرکز مستند سوره است و به تحلیل و بررسی و شفاف‌سازی توهم‌های محمدرضا پهلوی بر اساس کتابی به همین نام می‌پردازد.

«یکه سوار» به کارگردانی عبدالرضا نعمت‌اللهی هم در ایام دهه فجر از شبکه مستند سیما روی آنتن می‌رود. در این فیلم ۳۰ چهره از میان خانواده، دوستان و مبارزان سیاسی زندگی حاج مهدی عراقی را از تولد تا شهادت در چهار دوره تاریخی روایت می‌کنند که از میان آنها به علی اکبر ناطق نوری، سیدمحمود دعایی، محسن رفیق‌دوست، فرخ نگهدار، بهزاد نبوی، محمدکاظم بجنوردی و عزت‌الله مطهری می‌توان اشاره کرد.

حاج مهدی عراقی فعالیت سیاسی‌اش را با شهید نواب صفوی آغاز کرد، بعد از آن به نهضت امام خمینی (ره) پیوست و هفت ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی توسط گروهک فرقان ترور شد.

مستند «استان چهاردهم» به کارگردانی محسن کریمیان و تهیه کنندگی سعید صفار روایتی تاریخی از بحرین در زمان پهلوی است که با نام استان چهاردهم شناخته می‌شده است اما با رخ دادن اتفاقاتی، این منطقه از ایران جدا شده و کشور بحرین تشکیل می‌شود. این فیلم مستند روایت چگونگی جدایی بحرین از ایران را به تصویر کشیده است.

منبع:مهر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.