تاریخ انتشار : پنجشنبه 26 آبان 1401 - 7:33
کد خبر : 5882

سطح روابط تجاری ایران و روسیه به چهار میلیارد دلار رسید

سطح روابط تجاری ایران و روسیه به چهار میلیارد دلار رسید
رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه بیان کرد: در حال حاضر سطح روابط تجاری ایران و روسیه به چهار میلیارد دلار در سال رسیده است که بهره‌گیری از ظرفیت‌ شورای بین المللی همکاری‌های تجاری اتاق بازرگانی و صنعت کشورهای حاشیه خزر در تقویت و ارتقا آن تاثیرگذار است.

به گزارش نسیم صبا ازایرنا، هادی تیزهوش چهارشنبه شب در نشست مشترک تجار و بازرگانان فدراسیون روسیه از استان‌های مسکو، تومسک، استاوروپول، چیلیابینسک و بوشکورتوستان گفت : ایران و روسیه از ظرفیت‌های کم‌نظیر اقتصادی و تجاری برخوردارند که می‌تواند همکاری‌های میان ایران و روسیه را توسعه دهد.

وی عنوان کرد: الان بزرگترین مشکل ما سیستم بانکی است که باید مشکلات این بخش به طور اساسی رفع شود تا مبادلات اقتصادی تسهیل شود. زیر ساختها نیز مساله دیگری در مسیر توسعه این مناسبات است که امیدواریم با شرایط تحریمی که ۲ کشور ایران و روسیه با آن مواجه هستند و نزدیکی کشورها به حداقل برسد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن گیلان به توانمندی های متعدد صنعتی و تولیدی استان در حوزه های دارویی، لوازم خانگی و غیره و ظرفیت های کشاورزی از جمله صیفی جات، سبزیجات، مرکبات و کیوی اشاره کرد و افزود: شناسایی ظرفیت‌ها، موانع و تلاش برای برطرف کردن مشکلات از راهکارهای تقویت مبادلات تجاری است. 


آماده رفع ابهام از موانع پیش روی تجار و بازرگانان ایران و روسیه هستیم

رئیس اتاق بازرگانی و صنعت روسیه از منطقه تومسک نیز در این نشست گفت: این سفر برای رفع ابهامات موجود بر سر راه توسعه مراودات تجاری و بازرگانی ۲ کشور است.

ماکسیم کاستارف ادامه داد : هیات روسیه برای برقراری ارتباط بیشتر به ایران سفر کرده است چون ایران برای ما نقش کلیدی در توسعه همکاری های بین منطقه ای دارد.

وی با اشاره به نشست روز گذشته در اتاق بازرگانی تهران گفت : شرکتهای روسی در آن نشست توانستند با صادرکنندگان و واردکنندگان ارتباط برقرار کنند.

وی با معرفی توانمندی های منطقه تومسک روسیه اضافه کرد : تمامی مناطق گیلان توانمندی های بالایی دارد منطقه تومسک نیز که در مرکزیت روسیه قرار گرفته شرایط ژئوپلتیک و مهمی دارد که برای کشورهای خاومیانه و خاور دور حائز اهمیت است.

وی افزود : در سایه این توانمندی ها موفقیت های بسیاری در عرصه لجستیکی از جمله جنگل و چوب و نفت و گاز بدست آمده است و در مورد تمام این عرصه ها و قابلیت های سیبری نیز آماده پاسخگویی هستیم.

اعزام هیات های تجاری به گسترش روابط تجاری کمک می کند

سرکنسول روسیه در گیلان نیز با بیان اینکه اعزام هیات های تجاری به گسترش روابط تجاری کمک می کند، گفت : سرکنسولی روسیه به طور فعالانه برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی بین کشورهای ایران و روسیه کار می کند و توجه ویژه ای به صدور ویزا برای تجار و بازرگانان ایرانی برای سفر به روسیه دارد.

آندری وادوف اضافه کرد: مبادله منظم هیات های رسمی و تجاری در سطح استانهای ۲ طرف این اجازه را می دهد که به صورت موثر و فعال فعالیت های تجارت خارجی، شرکت های کوچک و متوسط گسترش یابد و ارتباط مستقیمی بین تولید کنندگان ومصرف کنندگان ایرانی و روسی ایجاد شود.

سرکنسول روسیه در گیلان ادامه داد : در تابستان جاری بطور قابل توجهی فعالیت استانهای مختلف روسی برای توسعه همکاری با ایران به طور ویژه استانهای گیلان، گلستان، آذربایجان شرقی تحت حوزه این کنسولگری قوت یافت. استانهای شمالی ایران به خاطر موقعیت جغرافیایی و میراث تاریخی و فرهنگی می توانند لوکوموتیو حرکت به سمت تعمیق همکاری های اقتصادی، علمی، آموزشی و فرهنگی بین ۲کشور باشند.

وی خاطر نشان کرد: این سفرهای و اجلاسهای کمسیون دائمی و مشترک ایران و روسیه در زمینه همکاری های تجاری و اقتصادی می تواند نقش بسزایی در روابط ۲ کشور داشته و این سرکنسولی هم مساعدت لازم را خواهد داشت و از توافقات بدست آمده ۲ طرف حمایت می کند.

ایجاد اتاق مشترک منطقه در منطقه روسیه

عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه هم در این نشست عنوان کرد: ایران می تواند بصورت تهاتر با روسیه مراودات تجاری داشته باشد و محصولات چوب، غلات و آرد روسیه را به عراق و افغانستان ترانزیت کند، مشروط بر اینکه به کالاهای ایرانی نیز فکر شود.

روشن‌علی یکتا اضافه کرد: استان های اشقیرستان و استاوروپل دارای مزیت هایی هستند و بازار لیرا در استاوروپل و بازار یوراسیا پاشقرستان روسیه مستعد پذیرش کالاهای تولیدی ایرانی و گیلان بویژه محصولات کشاورزی هستند.

وی خاطرنشان کرد: می توانیم با انعقاد قراردادی در شمال و جنوب کشور محصولات خود را در بازار روسیه عرضه کنیم.

گیلان سهم بسزایی در توسعه مبادلات ایران و روسیه دارد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان نیز اظهار داشت : ایران و استان گیلان همواره تعاملات سازنده و اثربخشی با کشورهای منطقه بویژه کشورهای دوست و همسایه داشته اند. سرزمین پهناور روسیه از قدیمی‌ترین شرکای تجاری ایران بوده و جایگاه خاصی در گسترش مراودات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد.

سید محمد اسحاقی بیان کرد: ایران و روسیه به دلیل مجاورت و همسایگی از دیرباز دارای روابط اقتصادی و تجاری فعالی بودند. با پیوستن ایران به اتحادیه گمرکی اوراسیا و امضای قرار داد ۲۰ ساله مابین کشورهای ایران و روسیه این چشم انداز در فضای تجاری ۲ طرف پدیدار شده که حجم تبادلات تجاری دستخوش تحولات اساسی خواهد کرد.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر تحولات منطقه ای شرایط را به گونه ای رقم زده که ارزش وجودی کریدور نوستراک بیش از پیش نمایان گشته است و تکمیل این کریدور می تواند نقش بسزایی در گسترش روابط ۲ طرف داشته باشد. همه این موارد بیانگر اهمیت برگزاری چنین نشست هایی جهت توسعه تعاملات بازرگانی و نزدیکی بخش دولتی و خصوصی۲ کشور است.

اسحاقی افزود : گیلان سهم بسزایی در رشد مبادلات تجاری با توجه به قرارگیری در مسیر شمال- جنوب و شرق – غرب بین ۲ کشور دارد. این استان با بهره مندی از سه بندر فعال انزلی، کاسپین و استا و همچنین منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی و سایر زیرساختهای مورد نیاز حمل و نقل زمینی و ریلی هوایی همواره نقش مهم و اساسی در روابط تجاری داشته است.

وی گفت: ما آمادگی داریم الان برای ترانزیت کالاهای روسی با شما قرار داد منعقد کنیم و انتظار است شما نیز مسیرهای بسته را به روی ما به نحو شایسته ای باز کنید و تمهیدات لازم را فراهم آورید.

وی ادامه داد: در بخش تولیدات صنعتی طی دهه های گذشته واحدهای متعددی در صنایع دارویی، فولادی محصولات کانی، غیر فلزی الکترونیک، بهداشتی و آشامیدنی در استان احداث شده که در تولید برخی محصولات مهم صنعتی جایگاه مهمی در کشور دارد.

اسحاقی تاکید کرد : گیلان با دارا بودن حدود ۳۰ درصد از کاربری کشاورزی نسبت به کل استان رتبه چهارم را در بین استانهای کشور دارد و در اکثر محصولات استراتژیک رتبه برتر کشوری را به خود اختصاص داده است.

وی اظهار داشت : این استان رتبه اول کشور در تولید چای، فندق، رتبه دوم کشور در آبزی‌پروری، برنج، جوجه یک روزه ، زیتون و صنوبر را دارد در استان پتانسیل های مهمی در زمینه صنعت است و از سویی در بخش کشاورزی و محصولات کشاورزی استراتژیک این استان دارای مزیت ویژه خصوصا برای صادرات به روسیه می باشد. استانداری گیلان در راستای تقویت تجاری ایران و روسیه اقدامات لازم جهت ایجاد خط هوایی مسافربری و باری ایران و روسیه را برنامه ریزی کرده و تمهیدات لازم برای ایجاد خانه بازرگانی روسیه و خاورمیانه با محوریت گیلان در منطقه چیلیابینسک و طرف روسی در ایران بعمل آورده است.

اسحاقی اتصال خط ریلی آستارا – آستارا به خط ریل مرکزی، جوانسازی ناوگان دریایی و خرید هفت فروند کشتی توسط بخش خصوصی، برنامه ریزی برای محصولات صادرات محور با درنظر گرفتن استانداردهای بین المللی را از دیگر برنامه های گیلان برای توسعه روابط تجاری ایران و روسیه اعلام کرد.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به گفت و گوها به نظر می رسد حجم مبادلات انجام شده بین ایران و روسیه و سایر کشورهای خزر در آینده نزدیک دستخوش اتفاقات مثبت و ملموسی شود.

در پایان نشست شامگاه چهارشنبه جلسات رو در رو بین تجار و بازگانان ۲ طرف انجام شد که با تشکیل میز کشاورزی، میز حمل ونقل، میز دارویی، میز صنایع غذایی و میز صنعت تجار ۲کشور با یکدیگر گفت وگو و تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.