تاریخ انتشار : شنبه 5 فروردین 1402 - 8:02
کد خبر : 9315

ساداتی‌نژاد: «فراوانی» و «قیمت»، خطوط قرمز وزارت جهاد کشاورزی است

ساداتی‌نژاد: «فراوانی» و «قیمت»، خطوط قرمز وزارت جهاد کشاورزی است
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به برداشت اولین خوشه‌های گندم از هفتم فروردین گفت: فراوانی کالا اولین خط قرمز وزارت جهاد کشاورزی است تا مردم در سفره خود احساس کمبود نکنند و دومین خط قرمز ما نیز قیمت است.

به گزارش نسیم صبا از وزارت جهاد کشاورزی، سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی در سومین روز فروردین با حضور در شورای هماهنگی مدیران سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، ضمن قدردانی از تلاش‌های شبانه‌روزی کارکنان وزارتخانه در سال ۱۴۰۱ گفت: سال گذشته سالی سخت بود اما با وجود همه مشکلات، وزارت جهاد کشاورزی ابتکار عمل را در دست گرفته و کارنامه قابل قبولی ارایه داد.

وی افزود: سال گذشته برای افزایش بهره‌وری اقداماتی انجام شد و در بخش‌های تولیدی، شاخص‌ها صعودی بود و این نویدبخش روزهای خوب در بخش کشاورزی است.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: ابلاغ الگوی کشت به عنوان برنامه مهم و اثرگذار در نظام کشاورزی کشور و تداوم آن در سال‌های پیش‌رو، نتایج چشمگیری در توسعه، بهره‌وری و پیشرفت کشاورزی برای دستیابی به امنیت غذایی پایدار ایفا خواهد کرد.

وی تصریح کرد: صدور اسناد اراضی کشاورزی با قدرت و دقت پیگیری و در زمان مقرر (پایان دولت سیزدهم) به اتمام خواهد رسید، این موضوع جزو امتیاز ارزیابی مدیران در پیشبرد اهداف کلان دولت در وزارت جهاد کشاورزی محسوب می‌شود.

ساداتی‌نژاد بر سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی تاکید کرد و گفت: باید فضا برای حضور سرمایه‌گذاران به طور مناسب فراهم و راه برای سرمایه‌گذاری آنان هموار شود تا بتوان با احداث صنایع تبدیلی و تکمیلی و ایجاد زنجیره ارزش در محصولات کشاورزی در جهت ارزان‌سازی غذا اقدام کرد.

وی همچنین گفت: در بازارگاه به دنبال تفویض اختیارات به استان‌ها هستیم تا هر منطقه به صورت قرارگاه برای تسریع در اجرای برنامه‌ها اقدام کند.

وزیر جهاد کشاورزی روحیه جهادی را ملازم مدیریت کشاورزی خواند و تاکید کرد: حوزه غذا بسیار بااهمیت است و اقدامات در این بخش آنی انجام می‌شود و با روحیه جهادی مدیران و دست‌اندرکاران می‌توان بر مشکلات فائق شد.

وی طرح کاشت یک میلیارد درخت را ضروری خواند و خاطرنشان کرد: گزارش آمار و ارقام دقیق و صحیح نمایانگر اجرای واقعی این طرح است و متولیان امر در ارایه آمار صحیح منطبق با اقدام انجام شده دقت لازم را بکار گیرند.

مقام عالی وزارت با بیان این که سازمان تعاون روستایی نیاز به پوست‌اندازی دارد، افزود: بازاررسانی و بازارگردانی باید توسط تعاون روستایی انجام و مسوولیت‌ها اجرایی شود، تعاون روستایی در بازاررسانی به صورت فعالانه ورود داشته باشد تا همه مردم از شرایط مطلوب بازار بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: دنیا با ابزار فروشگاه‌های زنجیره‌ای بازارها را کنترل می‌کند؛ ما هم در تعامل با این فروشگاه‌ها می‌توانیم در کنار قیمت و فراوانی محصول، کنترل و سیاستگذاری بازار را تسهیل کنیم.

ساداتی‌نژاد بر افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی تاکید کرد و گفت: بهره‌وری در بخش کشاورزی عامل مهم در فراوانی و ارزان‌سازی غذاست و بنابر سیاست اعلامی، اولین خط قرمز ما فراوانی کالا است، یعنی کمبودی در سفره مردم نباشد و دومین خط قرمز قیمت است، باید قفسه‌ها پر از کالا باشد و امنیت غذایی به طور کامل برقرار و قیمت‌ها متناسب با شرایط باشد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که اصفهان استانی پیشتاز و در بخش‌های مختلف لنگر و تکیه‌گاهی برای کشور است، تصریح کرد: این آمادگی را داریم که اصفهان به صورت پایلوت در بخش بازارگاه به صورت استانی فعالیت خود را ادامه دهد و به الگویی برای سایر استان‌ها تبدیل شود.

وی با بیان این که اصفهان دارای ظرفیت‌های بسیار عظیمی در بخش کشاورزی است و نیاز است از این پتانسیل‌ها به بهترین شکل بهره گرفته شود، افزود: خوشبختانه در ابعاد دانش و فناوری، اصفهان دارای مراکز علمی و تحقیقاتی بسیار توانمندی است و مدیران باید از این پتانسیل‌ها به بهترین شکل بهره گرفته و با قدرت و جدیت با توجه به شرایط زمانی و مکانی تصمیمات لازم را اتخاذ و اجرایی کنند.

برداشت اولین خوشه‌های گندم از هفتم فروردین

وزیر جهادکشاورزی موعد برداشت گندم امسال را هفتم فروردین و شروع آن را گندم‌زارهای سیستان و بلوچستان اعلام کرد.

ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی گفت: بارش‌های خوب و اقلیم مناسب در سال زراعی جاری، نویدبخش شرایط مطلوب در تولید محصولات کشاورزی است.

وی افزود: با تلاش زیاد کشاورزان و تولید کنندگان بخش کشاورزی با وجود خشکسالی در سال گذشته، رشد خوبی داشتیم.

وزیر جهاد کشاورزی به شرایط مطلوب محصول گندم در سال گذشته اشاره و بیان کرد: با توجه به حمایت‌های دولت در کود، خرید تضمینی و قیمت‌گذاری مناسب گندم در سال گذشته علی‌رغم کم‌آبی رشد داشته‌ایم.

وی افزود: در سال زراعی گذشته در غلات ۱۷ درصد و در باغبانی ۷ درصد افزایش تولید داشته‌ایم و با عنایت به شعار سال و دستور موکد مقام معظم رهبری‌، برنامه‌ریزی خواهیم کرد و امیدواریم کشاورزی کشور امسال نیز همچون گذشته در آزمون‌ها سربلند باشد.

ساداتی‌نژاد از آغاز برداشت گندم در کشور خبر داد و افزود: از هفتم فروردین ماه برداشت خوشه‌های طلایی گندم از شهرستان پیشین سیستان و بلوچستان آغاز خواهد شد و با وضعیت اقلیمی کشور، امیدواریم امسال شرایط خوبی در تولید محصولات راهبردی از جمله گندم تجربه کنیم.

۷ برابر شدن اراضی کشاورزی سنددار در دولت سیزدهم

وزیر جهاد کشاورزی به افزایش ۲۶ درصدی صدور اسناد اراضی کشاورزی در دولت سیزدهم اشاره و خاطرنشان کرد: در ابتدای دولت سیزدهم تنها ۴ درصد اراضی کشاورزی دارای سند بود و در طول یک سال و نیم گذشته، ۲۶ درصد افزایش در سنددار شده‌اند که رکورد فوق‌العاده‌ای است.

به گفته وی، در حال حاضر ۳۰ درصد اراضی کشاورزی صاحب سند شده‌اند.

ساداتی‌نژاد اظهار امیدواری کرد؛ تا پایان سال ۱۴۰۲، رفع کامل تداخلات اراضی کشاورزی با اراضی ملی تحقق یابد و کل اسناد اراضی کشاورزی به کشاورزان تحویل داده شود.

وی افزود: برای تسریع در این امر و رقابت بین استان‌ها، امسال جشن سنددار شدن اراضی را در روستاها، شهرها و استان‌ها برپا می‌کنیم تا به اهداف تعیین شده دست یابیم.

وزیر جهادکشاورزی در خصوص تبدیل وضعیت ایثارگران گفت: در این مورد کمیته‌ای راه‌اندازی شده و این‌ موضوع با حساسیت پیگیری می‌شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.