تاریخ انتشار : یکشنبه 16 بهمن 1401 - 5:58
کد خبر : 8151

زنان ایرانی گوی سبقت را در تولید محصولات غذایی سالم از مردان ربودند

زنان ایرانی گوی سبقت را در تولید محصولات غذایی سالم از مردان ربودند
مسئولان جهاد کشاورزی براساس گواهی صادر شده برای تولید محصولات غذایی سالم می‌گویند که در این عرصه زنان ایرانی از مردان پیشتاز هستند.

به گزارش نسیم صبا:انطور که این مسئولان می‌گویند برای تولید محصول غذایی سالم چون از کودهای شیمیایی یا استفاده نمی شود یا کمترین استفاده را دارد، لذا حجم تولید کمتر می شود و به همین علت مردان کمتر رغبت به آن نشان می دهند اما بانوان ایرانی به مقوله کاهش حجم یا احیانا کاهش سود ریالی آن کمتر توجه دارند و دغدغه تولید محصول غذایی با کیفیت و سالم برایشان اولویت بیشتری دارد.

مدیرکل توسعه فعالیت کشاورزی زنان روستایی و عشایری وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه تصریح کرد: زمانی که ما به سمت تولید محصول سالم پیش می‌رویم، به دلیل اینکه از نهاده‌های شیمیایی کمترین استفاده می شود، تا حدی حجم تولید پایین می‌آید و لذا مردان استقبال کمتری می کنند.

مهری مداحی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: تاکنون ۷۲۵ گواهی در کل کشور برای تولید «محصول غذایی سالم» اخذ شده است که بانوان به دلیل اینکه دغدغه تغذیه سالم برای خانواده و جامعه را داشتند، بیشتر از مردان بسیار از این طرح استقبال کرده اند.

زنان ایرانی گوی سبقت را در تولید محصولات غذایی سالم از مردان ربودند
مهری مداحی (سمت چپ)
وی با بیان اینکه در همین زمینه تلاش کردیم از طریق آموزش به بانوان، طرح تولید محصول سالم را اجرایی کنیم اضافه کرد: هزینه‌های آزمایش ها در تولید محصول سالم بالاست لذا حمایت‌هایی که انجام می شود بیشتر در زمینه آموزش و انجام آزمایش‌های مورد نیاز برای اخذ گواهی حد مجاز آلاینده‌هاست.

مداحی با اشاره به اینکه هدف ما ادامه این طرح و نهادینه‌سازی آن است ادامه داد: اگر توانایی نهادینه سازی نداشته باشیم، رفته رفته سلامت جامعه دچار مشکل می‌شود و آب و خاک ما آلوده خواهد شد و از بین می رود؛ بنابراین بعد از مدتی هیچ سرمایه طبیعی نداریم.

وی یادآور شد: لازمه نهادینه سازی این طرح نیز حمایت‌های آموزشی، فنی، مشاوره‌ای و ترویج این فرهنگ است که از سوی دولت صورت خواهد گرفت.

مدیرکل توسعه فعالیت کشاورزی زنان روستایی و عشایری وزارت جهاد کشاورزی گفت: درباره مجوزهای بهداشتی برای کارگاه‌های کوچک و مشاغل خانگی، با وزارت بهداشت نیز مذاکرات انجام شده و اینک نیز این روال ادامه دارد.

وی با بیان اینکه دولت درزمینه مقررات زدایی، هیاتی را در وزارت اقتصاد ایجاد کرده است که تمامی مجوزها از یک درگاه مشخص صادر شود، ادامه داد: برای مشاغل خانگی اگر بعد از گذشت یک هفته از درخواست، بررسی صورت نگیرد، خودبه خود در این سامانه مجوز فعالیت و عرضه در سطح محدود صادر می‌شود.

درخواست از وزارت بهداشت

مداحی در ادامه با اشاره به مشکلات دریافت مجوزهای مربوط به مشاغل خانگی حوزه غذا از حوزه وزارت بهداشت اظهار کرد: نمی‌توان بر سر سلامت جامعه و مواد غذایی ریسک کنیم اما از وزارت بهداشت می‌خواهیم در زمینه پروتکل‌ها بویژه در مناطق روستایی چون در روستاها معمولا مواد شیمیایی و نگهدارنده زیاد استفاده نمی‌شود، در مجوزها شتاب داشته باشد.

وی افزود: وزارت بهداشت به این درخواست تن نداده است و پافشاری بر حفظ انجام تک به تک پروتکل‌های خود برای صدور سیب سلامت را دارد.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

مجوزهای بهداشتی مشاغل خانگی براساس سلیقه صادر می‌شود
طرح توانمندسازی زنان روستایی

مدیرکل توسعه فعالیت کشاورزی زنان روستایی و عشایری وزارت جهاد کشاورزی همچنین در رابطه با طرح صندوق اعتبارات خُرد هم گفت: این صندوق ها به صورت گروه های ۲۰ یا ۳۰ نفره تشکیل می شود و زنان می توانند از این طریق تسهیلات دریافت کنند.

مداحی اضافه کرد: درصد بهره بانکی و تمامی قوانین مربوط به پرداخت وام‌ها، توسط خود این زنان تعیین می‌شود و یکی از مزایای این صندوق‌ها، یادگیری کار مشارکتی، پس انداز کردن، تدوین و اجرایی کردن طرح‌های اشتغالزاست که باعث می شود بانوان بیشتر به سمت اشتغال بروند.

وی ادامه داد: ۱۶ هزار روستای بالای ۱۰۰ خانوار داریم که برنامه ریزی کرده ایم طرح هر روستا یک صندوق را اجرا کنیم و در کل کشور تاکنون در حدود چهار هزار و ۶۰۰ روستا ایجاد شده است.

مداحی اضافه کرد: بر اساس هدف گذاری سازمان تا پایان مهر سال آینده حدود یک هزار روستای دیگر به این طرح می‌پیوندند.

وی یادآور شد: نکته قابل تامل این است که این صندوق‌ها نباید دستوری ایجاد شوند بلکه باید زمینه سازی برای پذیرش آنها از جانب جامعه محلی انجام شود.

مداحی ادامه داد: ایجاد این صندوق‌ها به صورت دستوری، اثرگذاری آن را کم می کند اما زمانی که خود مردم مشارکت کنند و متقاضی شوند بدون اینکه به دولت نیز نیاز داشته باشند، کارها بسیار راحت‌تر پیش می‌رود.

وی یادآور شد: در سال‌های اخیر نهادهایی به صورت دستوری و با وعده و وعید صندوق‌هایی به نام صندوق اعتبارات خُرد را تشکیل دادند که تا حدودی اصل طرح زیر سوال رفت و نه تنها اثربخشی آن کم شد بلکه مشکلاتی نیز بروز کرد.

مداحی افزود: بدون زمینه سازی صحیح وام‌هایی در این صندوق‌ها به روستاییان داده شد که ۴۰ تا۵۰ درصد آنها واقعا برای ایجاد اشتغال استفاده نشد و همین درصد بالا باعث زیاد شدن حجم پول در جامعه، افزایش تورم و بی انضباطی‌های اقتصادی نیز در کشور می شود.

وی تاکید کرد: اگر این اعتبارات با رویکرد و برنامه ریزی صحیح در اختیار مردم و تولیدکنندگان قرار گیرد، پشتوانه مالی قوی برای اقتصاد کشور خواهد شد.

زنان ایرانی گوی سبقت را در تولید محصولات غذایی سالم از مردان ربودند

مدیرکل توسعه فعالیت کشاورزی زنان روستایی و عشایری وزارت جهاد کشاورزی طی ۲ روز گذشته برای حضور در نمایشگاه دستاوردهای کارآفرینی زنان روستایی و عشایر جنوب کرمان به جیرفت آمده بود که این مصاحبه در حاشیه نمایشگاه مذکور انجام شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.