تاریخ انتشار : جمعه 13 اسفند 1400 - 17:26
کد خبر : 889

رییس قوه قضاییه:مسوولان قوای سه گانه حامی وپشتیبان فعالان اقتصادی هستند

رییس قوه قضاییه:مسوولان قوای سه گانه حامی وپشتیبان فعالان اقتصادی هستند
ریییس قوه قضاییه، گفت: بخش اقتصادی عنوان رزمنده‌های نبرد اقتصادی محسوب می شوند وشهادت می‌دهم اکثر قریب به اتفاق مسوولان قوای سه گانه حامی و پشتیبان بخش خصوصی و فعالان و تولیدکنندگان هستند.

ریییس قوه قضاییه، گفت: بخش اقتصادی عنوان رزمنده‌های نبرد اقتصادی محسوب می شوند وشهادت می‌دهم اکثر قریب به اتفاق مسوولان قوای سه گانه حامی و پشتیبان بخش خصوصی و فعالان و تولیدکنندگان هستند.

به گزارش نسیم صبا از ایرنا: حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه برنامه‌های سفر بدون تشریفات خود به استان هرمزگان، پنجشنبه شب پیش از ترک هرمزگان درنشست تخصصی با نمایندگان فعالان اقتصادی، تجار، بازرگانان و مدیران اقتصادی این استان بر ضرورت تعیین و تعریف سازوکارهای حمایت از بخش خصوصی توسط فعالان خود این بخش جهت یکپارچگی و تنظیم و تنسیق بیشتر و بر اعمال تجدید نظر در فرایند اعطای تسهیلات و اخذ وثایق در راستای حمایت از تولید و تولیدکنندگان تاکید کرد.

وی درسخنانی با بیان اینکه مقوله حمایت از تولید و تولیدکنندگان به طور جدی در دستور کار قوای سه‌گانه قرار دارد، اظهار داشت: هر سه قوه بویژه دولت سیزدهم و شخص رییس ‌جمهور و معاون اول وی مجدانه تمام تلاش خود را در جهت رفع موانع تولیدی بکار بسته‌اند و شما فعالان اقتصادی نیز باید در سه جبهه شناسایی موانع تولید، رفع آنها و جلوگیری از ایجاد مجدد این موانع، قوای حکومتی را یاری دهید.

رییس قوه قضاییه در ادامه تسریع و تسهیل در صدور مجوزهای ناظر بر امور تولیدی و صنعتی را ضروری اعلام کرد و افزود: حمایت همه‌جانبه از تولید و تولیدکنندگان به هیچ عنوان به معنای کنار گذاشتن و نادیده گرفتن قوانین و مقررات فعلی نیست.

رییس دستگاه قضا در همین راستا با اشاره به قوانین و مقررات مطلوب فعلی کشور در امر رفع موانع تولیدی، بر ضرورت جامه عمل پوشاندن به آنها تاکید و تصریح کرد و بیان داشت: چنانچه قوانین و مقرراتی نیز وجود دارند که در امر رونق تولید دست و پا گیر محسوب می‌شوند باید با تشریک مساعی و همفکری در جهت اصلاح این قوانین و مقررات اقدام کنیم.

مقوله «تسهیلات بانکی» از جمله موضوعات مورد اشاره رییس قوه قضاییه در این نشست بود و در همین زمینه بر ضرورت توجه جدی به مسائلی چون اعتبارسنجی برای پرداخت تسهیلات ، اخذ وثایق مناسب و نظارت بر پرداخت تسهیلات و نحوه مصرف آنها تاکید کرد.

وی گفت: باید در فرآیند اعطاء و اخذ تسهیلات، ارتباط نهادهای متولی پولی و بانکی با تولیدکنندگان و همچنین اخذ و ضبط وثایق، تجدیدنظرهایی در راستای حمایت از رونق تولید و شکوفایی اقتصاد ملی صورت گیرد و دولت نیز این موضوع را با جدیت دنبال می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای همچنین بر ضرورت فعال‌تر شدن اتاق‌ بازرگانی جهت کمک به بخش خصوصی و رفع مشکلات فعالان این بخش تاکید و اضافه کرد: اتاق‌ها ، اصناف و اتحادیه‌ها آنچنان که باید و شاید بایکدیگر هم‌افزایی ندارند در صورتیکه اتاق بازرگانی باید به فعالان بخش خصوصی و واحدهای تولیدی و صنعتی این بخش کمک و مساعدت همه‌جانبه داشته باشد و با اتخاذ راهکارهای عملیاتی از زمینگیر و متضرر شدن فعالان و واحدهای بخش خصوصی جلوگیری به عمل آورد.

وی با ذکر مصادیقی از تعیین و تعریف سازوکارهای حمایت از بخش خصوصی و نحوه تعامل فعالان این بخش با قوا و دستگاه‌ های حاکمیتی، گفت: صنوف و اتحادیه‌ها به عنوان یکی از ارکان بخش خصوصی فعال در اقتصاد و تولید کشور می‌توانند در راستای اصلاح قوانین و رفع گره‌های موجود در حوزه فعالیت خود، راهکارها و پیشنهادات عملیاتی ارائه دهند و با شناسایی و معرفی افراد مشکل‌دار و متخلف صنف خود که چوب لای چرخ رونق تولید و شکوفایی اقتصاد کشور می‌گذارند، دستگاه‌های حکومتی و دولتی را یاری دهند.

رییس قوه قضاییه در ادامه به فعالان بخش خصوصی و تولیدکنندگان پیشنهاد کرد که نسبت به تشکیل کارگروه‌های مشترک با نهادها و دستگاه‌های حکومتی و دولتی جهت احصا و اولویت‌بندی مشکلات و خلاها با هدف رفع موانع تولیدی اهتمام داشته باشند و در این کارگروه‌ها با پرهیز از نگاه‌های محدود صنفی، منافع کلان همگانی و انتفاع عمومی را مدنظر قرار دهند.

حل مسائل ومشکلات در داخل اصناف و اتحادیه‌ها با تشکیل اتاق‌های مخصوص حل و فصل اختلافات، پیشنهاد دیگر وی خطاب به فعالان اقتصادی و تولیدی و صنعتی هرمزگانی بود در این راستا یادآور شد: یه صلح و سازش کشاندن مسائل و اختلافات فعالان بخش خصوصی در داخل اصناف و اتحادیه‌های متبوع خود، دارای آثار سازنده‌تری نسبت به طرح اختلافات در دادگستری است.

رییس قوه قضاییه:مسوولان قوای سه گانه حامی وپشتیبان فعالان اقتصادی هستند

دیدار چهره به چهره رییس قوه قضاییه با مردم و خانواده زندانیان
رییس قوه قضاییه همچنین در جریان دیدار چهره به چهره خود با مردم و خانواده زندانیان، ضمن استماع مشکلات و دغدغه‌های مراجعه‌کنندگان، دستور تسریع در رسیدگی و رفع مشکلات موجود و اعمال ارفاقات قانونی در مورد برخی زندانیان خطاب به رییس کل دادگستری هرمزگان صادر کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در بخشی از این دیدارها وقتی با فردی مواجه شد که خانواده اش خواستار اعمال ارفاقات قانونی برای وی شدند گفت: طبیعی است فردی که چندین نوبت به سبب حمل و نگهداری مواد مخدر آن هم در مقادیر زیاد و سنگینِ چند ده و چند صد کیلوگرمی، محکوم و راهی زندان شده و حتی در مرخصی کوتاهی که به او داده شده مجدداً مرتکب جرم شده نباید شامل عفو یا ارفاقات قانونی شود.

رییس دستگاه قضا با بیان اینکه ازادی و مرخصی دادن به برخی محکومین مانند اشرار و مواد مخدر با سابقه بالا موجب‌ گرفتاری مردم و خانواده‌ها می‌شود، تاکید کرد: فردی که در هر نوبت رفت و برگشت به زندان، مرتکب جرم شده و به نوعی در تکرار جرمش مبادرت ورزیده و برای مردم‌ مزاحمت ایجاد کرده، به هیچ عنوان نباید شامل عفو یا ارفاقات قانونی و یا حتی مرخصی شود.
رییس قوه قضاییه:مسوولان قوای سه گانه حامی وپشتیبان فعالان اقتصادی هستند

سه محکوم به قصاص با میانجیگری رئیس قوه قضاییه و گذشت شاکیان از زندان بندرعباس آزاد شدند
همچنین همزمان با این سفر، سه محکوم به قصاص دارای شاکی خصوصی پس از تحمل چندین سال حبس با وساطت و میانجیگری رییس قوه قضائیه و گذشت شاکیان خصوصی از زندان بندرعباس آزاد شدند که یکی از این سه زندانی که به جرم قتل عمد محکوم شده بود، ۱۹ سال از دوران محکومیتش می‌گذشت و کماکان به علت عدم گذشت اولیای دم در حبس به سر می‌برد .

قوه قضاییه در دوره جدید بر ترویج فرهنگ مذاکره و تلاش برای اصلاح ذات‌البین، توسعه فعالیت‌های شوراهای حل اختلاف و بهره‌گیری از ظرفیت صلح و سازش توسط ریش‌سفیدان و متخصصان، تمرکز دارد؛ امری که در مقوله کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگستری‌ها نقش پررنگ و برجسته‌ای ایفا می‌کند.
حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس دستگاه قضا، ۲۴ تیر در جریان سفر یک روزه خود به استان ایلام در جلسه‌ای که با قضات و کارکنان قضایی این استان داشت، در بخشی از سخنانش بر استفاده حداکثری از ظرفیت مردم، صاحبان نفوذ و صاحبان کلام برای گذشت اولیای دم از تقاضای قصاص تاکید کرد و گفت: قصاص حق اولیای دم است، اما قصاص هر یک نفر در جامعه، مشکلات بسیاری را برای آینده فرزندان و خانواده او به وجود می‌آورد؛ لذا اگر، ولی یا اولیای‌دم در مرحله اول راضی به صرفنظر از قصاص نشدند، قضات و مسئولان امر و بانیان صلح و سازش نباید ناامید شوند و باز هم باید اقدام کنند.
همچنین در جریان سفر اوایل بهمن ماه رئیس قوه قضاییه به استان خراسان رضوی و بازدید وی از زندان مرکزی مشهد نیز ۱۶۸ زندانی به آغوش خانواده برگشتند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.