تاریخ انتشار : پنجشنبه 17 شهریور 1401 - 8:11
کد خبر : 3954

رییس‌کل دادگستری کرمان: نظارت‌ بر زمین‌خواری باید مستمر باشد

رییس‌کل دادگستری کرمان: نظارت‌ بر زمین‌خواری باید مستمر باشد
رییس‌کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه نظارت‌ها بر زمین‌خواری باید مستمر و برخوردها بموقع باشد گفت: برای مبارزه با زمین‌خواری و تصرف اراضی دولتی باید در ابتدای شکل‌گیری این اقدامات غیرقانونی اقدام کرد و در این زمینه باید بر مبنای هم‌صدایی و همکاری جلو رفت.

به گزارش نسیم صبا: حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم حمیدی روز چهارشنبه در شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان کرمان افزود: باید بر مبنای نظارت‌های مستمر از بروز زمین‌خواری‌های جدید جلوگیری کرد.

وی درباره تهیه طرح هادی روستای رضاآباد سالاری در غرب شهر کرمان نیز اظهار داشت: در صورتی که در این منطقه کار خلاف قانون شکل گرفته باید جلوی آن گرفته شود.

رییس کل دادگستری استان کرمان بیان کرد: اگر مدعیان در روستای رضاآباد سالاری اراضی را تصرف کرده اند باید با تصرفات برخورد و به نحوی اقدام کرد که به تصرفات غیرقانونی مشروعیت ندهیم.

وی با اشاره به اینکه تقاضای ساکنین روستای رضاآباد سالاری طبق قوانین و مقررات قابل انجام است، گفت: اگر تصرفات این حوزه قانونی نیست باید جلوی آن گرفته شود و گزارش تخلفات انجام شده نیز به منظور رسیدگی به دستگاه قضایی ارسال شود.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی با اشاره به بازدید انجام شده از حاشیه شهر کرمان و با تاکید بر این مطلب که این منطقه وضعیت بسیار نابسامانی داشته است، تاکید کرد: باید بپذیریم به عنوان حاکمیت، پس از گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب، وظیفه خود را در تامین مسکن مردم بویژه اقشار آسیب‌پذیر و کم درآمد به خوبی انجام نداده‌ایم.

در این نشست موضوع تامین آب جوپارستان از دستور کار خارج شد و ابعاد تعیین تکلیف اراضی ده‌فقیره مورد بررسی قرار گرفت.

سامانه پنجره واحد مدیریت زمین در کرمان راه اندازی شد

رییس کل دادگستری کرمان در آیین رونمایی از سامانه مدیریت پنجره واحد مدیریت زمین این استان افزود: اقداماتی که در سال های گذشته توسط مجرمان و افراد سودجو در حوزه تصرف اراضی دولتی و ملی شکل گرفته، نگران کننده است و باید همت ملی در این حوزه شکل گیرد تا تمامی متولیان پای کار بیایند تا این مسئولیت و ماموریت به نحو شایسته ای حفظ شود.

حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم حمیدی ادامه داد: این سامانه در حقیقت به معنای بهره گیری از دانش روز برای مدیریت اراضی خواهد بود و ظرفیتی را برای نظارت الکترونیکی بر عرصه های دولتی و منابع طبیعی در اختیار مدیران قرار می دهد.

وی با تاکید بر ارجحیت اقدامات پیشگیرانه بر اقدامات برخوردی در حوزه زمین‌خواری، بیان کرد: اگر در گذشته در حوزه پیشگیری از تصرفات غیرقانونی اراضی اقدامات لازم انجام شده بود، امروز با مشکلات عدیده ای روبرو نبودیم.

رییس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه نباید اجازه داد اراضی دولتی مورد تاخت و تاز و تصرف قرار گیرد که مجبور به برخوردهای بعدی و قلع و قمع مستحدثات واقع در این اراضی باشیم، تاکید کرد: در راستای مبارزه با تصرف غیرقانونی اراضی ملی و دولتی، اقدامات علمی و تحقیقاتی خوبی مبتنی بر دانش روز انجام شده اما هنوز تا رسیدن به نقطه رضایت بخش در این حوزه فاصله داریم و باید کارهای بیشتری انجام شود.

وی بیان کرد: یکی از بهترین کارهایی که برای مبارزه با زمین‌خواری و تصرف اراضی دولتی و ملی انجام شده، راه‌اندازی سامانه پنجره واحد مدیریت زمین است که بر مبنای آن نظارت‌ها در عرصه‌های منابع طبیعی و اراضی دولتی افزایش می یابد تا از تصرف اراضی دولت پیشگیری و جلوگیری شود.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی ضمن بیان این مطلب که یکی از اولویت‌های قوه قضاییه، مبارزه با زمین خواری است، تاکید کرد: جلسات و کارگروه‌های متعددی به این منظور اجرای این ماموریت‌ها در قوه قضاییه تشکیل شده است.

وی تصریح کرد: قوه قضاییه بر مبنای تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی و اسناد بالادستی، ماموریت مبارزه با زمین خواری را به صورت جدی دنبال می کند و هدف اصلی اقدامات انجام شده در این حوزه آن است که بتوانیم مناطبع طبیعی و عرصه های دولتی را به عنوان یک سرمایه ملی حفظ کرده و ضمن بهره برداری صحیح از این اراضی، از آن‌ها حراست کنیم تا در اختیار نسل‌های آینده قرار گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی با اشاره به اینکه قوه قضاییه وظیفه برخوردی دارد و در این زمینه پرونده‌ها باید با سرعت و کیفیت رسیدگی شده و آرای صادره نیز با سرعت اجرایی شود، تاکید کرد: دادستان‌ها نیز باید دستورات لازم را به مدیران بدهند و سایر مدیران نیز در حوزه مسئولیت‌های خود با پشتیبانی دستگاه قضایی به نحوی اقدام کنند که از تصرف اراضی جلوگیری شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.