تاریخ انتشار : شنبه 5 فروردین 1402 - 8:23
کد خبر : 9330

روابط ایران و چین در ۱۴۰۱؛ بهار در زمستان

روابط ایران و چین در ۱۴۰۱؛ بهار در زمستان
جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین که روابطی به طول تاریخ و مبتنی بر مشترکات فراوان فرهنگی و تمدنی دارند، درسال ۱۴۰۱ گامهای بلند دیگری درمسیر گسترش مناسبات دوستانه و همکاری راهبردی برداشتند که نقطه اوج آن سفر بهمن ماه رئیس جمهوری ایران به پکن بود؛ زمستانی که بهار روابط دو کشور درسال گذشته بود.

به گزارش نسیم صبا از ایرنا، علاوه بر سفر سیدابراهیم رئیسی به پکن در بهمن سال گذشته، خبرهای خوب دیگری نیز در زمستان ۱۴۰۱ در حوزه روابط ایران و چین از جمله توافق ایران و عربستان به میزبانی پکن و صدور مجوز از سر گیری سفرهای گروهی گردشگران چینی به ایران اتفاق افتاد که باعث شد زمستان سال گذشته، حسن ختام خوبی برای روابط دو کشور در سال قبل و نوید بخش افقی روشن تر برای مناسبات دوستانه و همکاری های راهبردی در مسیر پیش رو باشد.

** خرداد ۱۴۰۱/ تماس وزیران خارجه دو کشور

در خرداد ماه سال ۱۴۰۱، چنگ گوئو پینگ کمیسر امنیت خارجی وزارت خارجه جمهوری خلق چین در سفر به تهران، با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفتگو کرد.

طرفین در این دیدار پیرامون آخرین وضعیت مشارکت جامع راهبردی ایران و چین و اجرایی سازی برنامه همکاری جامع تبادل نظر کردند.

روابط ایران و چین در ۱۴۰۱؛ بهار در زمستان

چنگ گوئو پینگ با ابلاغ سلام و دعوت وزیر امور خارجه چین برای سفر دکتر امیرعبداللهیان به پکن، از روند توسعه روابط راهبردی دو کشور ابراز خرسندی کرد.

دکتر امیرعبداللهیان در این دیدار با تاکید بر ضرورت تقویت روند رو به گسترش روابط، همکاری در سازمان‌های بین المللی را از ابعاد مهم روابط خواند و رایزنی نزدیک در این حوزه را حائز اهمیت دانست.

** مرداد / سفر معاون وزیر خارجه به پکن

در مرداد ماه سال ۱۴۰۱ مهدی صفری معاون اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به پکن سفر کرد تا علاوه بر انجام گفت و گوها و رایزنی درخصوص روابط دوجانبه، در باره راهکارای اجرایی کردن سند جامع همکاری های ۲۵ ساله دو کشور با طرف چینی به مذاکره بپردازد.

**شهریور / ملاقات رئیسی و شی در حاشیه اجلاس سران شانگهای

یکی دیگر از گام های بلند در مسیر پیشرفت روابط ایران و چین ، ملاقات سید ابراهیم رئیسی و شی جین پینگ سران دو کشور در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای بود که در شهریور ماه ۱۴۰۱ در شهر سمرقند ازبکستان انجام شد.

روابط ایران و چین در ۱۴۰۱؛ بهار در زمستان

رئیس جمهوری ایران در آن دیدار ضمن تبریک روز ملی خلق چین به رئیس جمهور و ملت چین، از مواضع سازنده این کشور در روند عضویت ایران در پیمان شانگهای قدردانی و از نقش‌آفرینی چین برای عضویت ایران در سازمان بریکس استقبال کرد.

آیت الله رئیسی گفت: جمهوری اسلامی ایران با وجود همه دشمنی‌ها هرگز متوقف نشده و نمی‌شود و توانسته است مسیر پیشرفت و توسعه خود را ادامه دهد.
شی جین پنیگ هم در آن ملاقات مهم هم در این دیدار از مواضع مستقل جمهوری اسلامی ایران در موضوعات بین‌المللی تقدیر کرد و گفت: روابط ایران و چین روابطی راهبردی است و فارغ از هر تحول بین‌المللی توسعه خواهد یافت.

رئیس جمهور چین همچنین بر آمادگی کشورش برای استفاده مفید از ساز و کارهای تعاملی، بخصوص ساز و کار تعامل هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور تاکید کرد.

«شی جین پینگ» با اشاره به نقش مهم ایران در امور منطقه‌ای و بین‌المللی گفت: چین از عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان بریکس حمایت می‌کند.

در این دیدار همچنین شی جین پینگ بصورت رسمی از آیت‌الله رئیسی برای سفر به چین دعوت کرد.

** شهریور/ سیزدهمین نشست سالانه انجمن دوستی ایران و چین با همتای چینی

سیزدهمین نشست مشترک انجمن‌ دوستی ایران و چین با انجمن دوستی چین و ایران با هدف کمک به پیشبرد همکاری‌های فرهنگی ، سیاسی و اقتصادی دو کشور برگزار شد.

در این نشست علاالدین بروجردی رئیس انجمن دوستی ایران و چین،فریدون وردی‌ نژادسفیر سابق ایران در چین، حمیدرضا آصفی سخنگوی سابق وزارت خارجه، آرش رئیسی‌نژاد رئیس دانشکده حقوق و سیاست دانشگاه تهران و و نمایندگانی از استانداران و استان‌های ایران و اساتید دانشگاه و سفرای سابق ایران در این نشست حضور یافتند.

روابط ایران و چین در ۱۴۰۱؛ بهار در زمستان

همچنین لین سونگ تیان رئیس انجمن دوستی چین با کشورهای خارجی،هوآ لی مین نایب رئیس انجمن دوستی ایران و چین و سفیر سابق چین در ایران و نمایندگانی از ۱۶ استان و شهر چین در این نشست وبیناری حضور داشتند.

در بیانیه پایانی این نشست تاکید شد: قدرت اندیشه، گفتگو و درک متقابل و ارتباطات انسانی و بهره گیری از خرد جمعی بیش از هر عامل دیگری در مسیر و روند امور در روابط میان دولت‌ها و به خصوص ملت‌ها تعیین کننده است و نقش آفرینی انجمن های دوستی کشورها به عنوان بازیگران مؤثر در حوزه دیپلماسی عمومی در دو بخش مهم “روابط میان ملتها “و “محیط بین المللی “ تبلور می یابد.

** آبان / تبریک رئیسی به شی

در آبان ماه سال ۱۴۰۱ و بعد از انتصاب شی جین پینگ برای سومین بار به ریاست حزب حاکم این کشور، سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران به ارسال پیام تبریک به همتای چینی اش برای وی آرزوی توفیق کرد و خواستار گسترش بیش از پیش مناسبات دوستانه دو کشور شد.

** آذر / سفر معاون نخست وزیر چین به تهران

در آذر ماه ۱۴۰۱ نیز قطار روابط ایران و چین با سفر «هو چون هوآ» معاون نخست وزیر وقت چین به تهران به مسیر خود روی ریل توسعه روابط دوستانه و دوجانبه ادامه داد.

در این سفر، هیأت های عالی رتبه ایران و چین در نشستی به منظور بررسی راهکارهای تقویت روند اجرای برنامه همکاری جامع ۲۵ ساله تهران و پکن بایکدیگر دیدار و گفت و گو کردند.

روابط ایران و چین در ۱۴۰۱؛ بهار در زمستان

سفر معاون نخست وزیر چین به عنوان مقام چینی مسئول پیگیری اجرای سند همکاری ۲۵ ساله این کشور با ایران، حکایت از اراده جدی طرف چینی برای وارد شدن به فازهای اجرایی این سند همکاری بود.

** دی ماه/ تماس وزیر خارجه جدید چین و امیرعبداللیهان

در دی ماه ۱۴۰۱ ، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و چین گانگ همتای چینی وی بکه در این ماه به تازگی به سمت وزیر امور خارجه چین منصوب شده بود، ضمن مرور روابط دو جانبه، بر گسترش همکاری ها در حوزه های مختلف تاکید کردند.

روابط ایران و چین در ۱۴۰۱؛ بهار در زمستان

** بهمن / زمستانی که بهار روابط شد

سال گذشته نیز همچون سال های قبل اگرچه سراسر پیشرفت و توسعه در مناسبات گسترده و روابط دوستانه و راهبردی ایران و چین بود، اما اوج رویدادهای مرتبط با توسعه مناسبات دو کشور در سال ۱۴۰۱ ، در فصل زمستان و همزمان با سفر تاریخی سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران به پکن در روز ۲۵ بهمن رقم خود؛ سفری به هنگام و پر دستاورد که بطور بسیار گسترده در کانون توجه رسانه های جهان قرار گرفت و نگرانی های زیادی را برای بدخواهان غربی-صهیونیستی دو کشور به دنبال داشت.

روابط ایران و چین در ۱۴۰۱؛ بهار در زمستان

این سفر تاریخی و جملاتی که سران دو کشور در ملاقات دوجانبه با یکدیگر رد و بدل کردند، پیام های بسیار مهمی نه تنها برای کشورهای منطقه ، بلکه برای تمام کشورهای دولت های جهان داشتند تا بار دیگر شاهد جنس روابط ایران و چین باشند، روابطی به طول تاریخ و از جنس دوستی، احترام متقابل و زنجیر درهم تنیده ای از روابط مردمی، فرهنگی، مشترکات فراون و منافع مشترک و متقابل .
همزمان با سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به چین در ۲۵ بهمن ۱۴۰۱، علاوه بر گام های بلندی که در مسیر تقویت روابط دوستانه دو کشور در زمینه های گوناگون برداشته شد، نباید اهمیت پیامی را که «شی جینپینگ» رئیس جمهوری خلق چین در دیدار با همتایی ایرانی خود به سراسر منطقه و جهان مخابره کرد، دست کم گرفت.

شی در ملاقات با سید ابراهیم رئیسی به صراحت تمام از جملات و عباراتی برای توصیف روابط دیرینه و دوستانه دو کشور استفاده کرد که نه تنها خط بطلانی بر برخی نگاه های نسنجیده و نادرست داخلی و خارجی به روابط دو کشور محسوب می شود، بلکه حتی فراتر از آن، بار دیگر تاکید کرد که روابط در هم تنیده و شراکت راهبردی ایران و چین، ریشه دار تر و استوارتر از آن است که بخواهد دستخوش تحولات منطقه ای و بین المللی قرار گیرد.

استفاده از واژه ها و عباراتی چون “دوستی و همکاری استوار و تزلزل ناپذیر” و “شراکت راهبردی” برای توصیف روابط چین و ایران از سوی رئیس جمهوری خلق چین، علاوه بر پیام هایی برای سراسر منطقه و جهان، یک پیام هم برای طرف ایرانی داشت. او سعی کرد تا با هدف اعتماد سازی دوباره، بار دیگر به دوستان ایرانی اش این اطمینان دوباره را بدهد که مناسبات پکن-تهران ریشه دارتر، عمیق تر و استوار تر از آن است که بخواهد با تحولات منطقه ای یا مسائل مربوط به روابط دوجانبه چین با سایر کشورها، تحت تاثیر قرار گیرد.

رئیسی هم در آن ملاقات در پکن، با بیان اینکه ایران و چین دوستان روزهای سخت هستند و دوستی در روزهای سخت، تسریع و تسهیل کننده پیوندها در ایام دیگر است، افزود: تحکیم این پیوندها و دوستی‌ها در امنیت منطقه و جهان موثر است.

رئیس جمهوری اسلامی ایران ایران خطاب به شی تاکید کرد: با وجود مخالفت دشمنان جمهوری اسلامی ایران و چین با تحکیم و گسترش روابط دو کشور، این روابط با مدیریت مطلوب طرفین گام‌های بلندی را طی کرده است.

رئیسی در این سفر علاوه بر ملاقات با همتای چینی اش، با نخست وزیر و رئیس کنگره خلق چین هم ملاقات کرد.

** اسفند و نقش سازنده دیپلماسی چینی در تحولات غرب آسیا

در اسفند ماه سال ۱۴۰۱ نیز ، فضای بهاری روابط ایران و چین همچنان ادامه یافت و با سفر علی شمخانی به پکن در نیمه دوم اسفند، جهان شاهد گوشه دیگری از روابط ناگسستنی ایران و چین و البته نقش میانجی گرانه سازنده و قدرتمند چین در رفع اختلافات میان ایران و عربستان بود.

روابط ایران و چین در ۱۴۰۱؛ بهار در زمستان

چینی ها که در تلاش برای کاهش تنش ها در عرصه بین المللی با هدف مقابله با یکجانبه گرایی، ترویج چندجانبه گرایی و زمینه سازی برای توسعه پیشرفت همه کشورها در کنار هم هستند، این سیاست خود را در عمل در میانجی گری بین ایران و عربستان ثابت کردند و خبر توافق نهایی تهران و ریاض برای عادی سازی روابط که در نشستی سه جانبه با حضور مقامات ایران، چین و عربستان در پکن انجام شد، به یکی از مهم ترین و پر بازتاب ترین خبرهای سال جهان تبدیل شد.

** اسفند و خبرهای خوش برای چینی های علاقمند به ایران

در یکی دیگر از گام های دولت چین بعد از کاهش محدودیت های کرونایی در این کشور ، وزارت فرهنگ و گردشگری چین در روز ۲۰ اسفند اعلام کرد صدور مجوز سفرهای گردشگری گروهی برای شهروندانش را از تاریخ ۱۵ مارس (۲۴ اسفند) به ۴۰ کشور دیگر از جمله ایران از سرگرفته است.

روابط ایران و چین در ۱۴۰۱؛ بهار در زمستان

بعد از سه سال توقف سفرهای گردشگران چینی به دلیل محدودیت های کرونایی، حالا آنها دوباره خود را آماده از سرگیری سفرهای خارجی می کنند با این تفاوت که بعد از این توقف سه ساله، تغییر قابل توجهی در مقاصد این سفرها ایجاد شده و ایران جایگاه ویژه ای در میان کشورهای مقصد برای چینی ها یافته است.

به گزارش نشریه گلوبال تایمز چین، گردشگران چینی در دوره جدید بعد از شیوع کرونا مقاصدی که برای سفرهای خارجی خود انتخاب می کنند، متفاوت از دوران پیش از همه گیری است. ایران از کشوری که پیشتر کمتر مقصد سفر چینی ها بوده، این روزها به یکی از مقاصد مطرح برای گردشگران چینی تبدیل شده است؛ گردشگرانی که علاوه بر اشتیاق به سفر به ایران، به روسیه، مصر و کشورهای منطقه قفقاز نیز چشم دوخته اند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.