تاریخ انتشار : سه شنبه 26 مهر 1401 - 9:27
کد خبر : 5003

در نیمه نخست ۱۴۰۱ تحقق یافت؛ ۳۸۲ میلیون دلاری سرمایه‌گذاری خارجی در بخش صنعت، معدن و تجارت

در نیمه نخست ۱۴۰۱ تحقق یافت؛ ۳۸۲ میلیون دلاری سرمایه‌گذاری خارجی در بخش صنعت، معدن و تجارت
حجم کل سرمایه‌گذاری خارجی مصوب در بخش صنعت، معدن و تجارت در نیمه نخست ۱۴۰۱ به ۳۸۲ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار رسید.

به گزارش نسیم صبا از ایرنا، سرمایه‌گذاری خارجی مصوب شامل همه درخواست‌ها اعم از سرمایه‌گذاری برای ایجاد طرح‌های جدید، خرید سهام شرکت‌های موجود و همچنین سرمایه‌گذاری‌های خارجی در قالب ترتیبات قراردادی است.

بر پایه جداول آماری منتشرشده وزارت صنعت، معدن و تجارت، از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا پایان شهریورماه تعداد ۷۳ مورد سرمایه‌گذاری خارجی با حجم ۳۸۲ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار در بخش‌های صنعت، معدن و تجارت کشور مصوب شده است.

از این تعداد، ۳۹ فقره سرمایه‌گذاری خارجی به ارزش ۲۸۵ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار در حال طی مراحل اجرایی و ۳۴ مورد به ارزش ۹۶ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار در حال بهره‌برداری است.

بر اساس این گزارش، در دوره مورد بررسی از لحاظ حجم سرمایه‌گذاری خارجی مصوب سهم بخش صنعت ۹۳.۸ درصد (شامل ۲۸۵.۸ میلیون دلار جواز تاسیس و ۷۲.۸ میلیون دلار پروانه بهره‌برداری)، معدن ۲.۲ درصد (شامل ۸.۵ میلیون دلار پروانه بهره‌برداری معدنی) و تجارت چهار درصد (شامل ۱۵.۲ میلیون دلار صنوف تولیدی) بوده است.

از ۷۳ مورد سرمایه‌گذاری خارجی در این بخش، ۲۴ شرکت به حجم ۹۹.۷ میلیون دلار با ۱۰۰ درصد سهامدار و مشارکت خارجی، ۳۴ شرکت به حجم ۲۲۷.۳ میلیون دلار به صورت مشارکتی با شرکت‌های داخلی (جوینت ونچر) و ۱۵ مورد به حجم ۵۵.۳ میلیون دلار به صورت مشارکت مدنی، بیع متقابل و بی. او. تی بوده است.

بیشترین حجم سرمایه‌گذاری خارجی در دوره مورد بررسی در گروه‌های ساخت چوب و محصولات چوب و چوب‌پنبه به‌استثنای مبلمان به ارزش ۱۲۳.۲ میلیون دلار، استخراج کانسارهای فلزی به ارزش ۶۷ میلیون دلار، ساخت مواد و محصولات شیمیایی به ارزش ۴۳.۲ میلیون دلار و ساخت فلزات اساسی به حجم ۴۰.۹ میلیون دلار بوده است.

افغانستان، پیشتاز سرمایه‌گذاران خارجی در ایران

بر اساس این گزارش، پنج کشور نخست از لحاظ ارزش سرمایه‌گذاری مصوب افغانستان، چین، ترکیه، هند و امارات هستند. همچنین بیشترین تعداد سرمایه‌گذاری‌ها توسط کشور افغانستان با ۳۰ مورد بوده و پس از آن کشورهای امارات، ترکیه، عراق و چین رتبه‌های دوم تا پنجم را به خود اختصاص دادند.

استان‌های فارس با ۴۱ درصد، خراسان جنوبی با ۲۱ درصد، خراسان رضوی با ۱۵ درصد هرمزگان با ۱۲ درصد و تهران با ۱۱ درصد به ترتیب رتبه‌های نخست تا پنجم را از لحاظ حجم سرمایه‌گذاری خارجی مصوب کسب کردند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.