تاریخ انتشار : چهارشنبه 7 دی 1401 - 6:27
کد خبر : 7037

خانه ای که بیت الزهرا شد/ برپا شدن خیمه عزای اهل بیت(ع)

خانه ای که بیت الزهرا شد/ برپا شدن خیمه عزای اهل بیت(ع)
مردم کرمان در ایام فاطمیه و مناسبت های مذهبی در خانه سابق سردار شهید سلیمانی که وقف عزاداری دختر پیامبر اسلام شده دور هم جمع می شوند.

به گزارش نسیم صبا ازمهر وقتی ایام فاطمیه و سالروز شهادت حضرت فاطمه (س) در کرمان فرا می‌رسد مردم کرمان یاد بیت الزهرای این شهر می‌افتند، خیمه عزای حضرت فاطمه و شرح احوال و سیره اهل بیت (ع) هیچ زمان در این خانه پایین نیامده است.

بیت الزهرا در واقع خانه‌ای کوچک و معمولی در یکی از خیابان‌های مرکزی شهر کرمان است که خانه سابق شهید حاج قاسم سلیمانی در کرمان بود و بعد از سکونت شهید سلیمانی در تهران این خانه وقف عزاداری برای حضرت فاطمه (س) شد.

جای خالی حاج قاسم در بیت الزهرای کرمان احساس می‌شود

سال‌ها شهید سلیمانی مراسم عزاداری را در این خانه برپا می‌کرد و در روز شهادت بانوی دو عالم در سر در این خانه می‌ایستاد و به هیئت‌های عزاداری و مردم شهر خوش آمد می‌گفت.

خانه ای که بیت الزهرا شد/ برپا شدن خیمه عزای اهل بیت(ع)

حاج قاسم در کوچک‌ترین کارهای این خانه مشارکت می‌کرد و با افتخار پس از اتمام مراسم‌ها جارو به دست می‌گرفت و خاک فرش‌های این خانه را طوطیای چشمانش می‌کرد.

ارادت حاج قاسم به حضرت فاطمه (س) بر کسی پوشیده نیست به طوریکه می‌گفت در سخت‌ترین صحنه‌های نبرد و آن جا که کار بسیار پیچیده می‌شد به خانم فاطمه زهرا (س) متوسل می‌شد.

ارادت حاج قاسم به حضرت فاطمه (س) بر کسی پوشیده نیست به طوریکه می‌گفت در سخت‌ترین صحنه‌های نبرد و آن جا که کار بسیار پیچیده می‌شد به خانم فاطمه زهرا (س) متوسل می‌شد

شهید سلیمانی در این خانه جوانان و نوجوانان کرمانی را دور هم جمع می‌کرد و آنها را با سیره اهل بیت (ع) آشنا می‌کرد و در واقع هر زمان در کرمان حاضر می‌شد؛ یکی از مهمترین کارهای او در کنار سر زدن به خانواده‌های شهدا حضور در این خانه و هم صحبتی با مردم و ترویج فرهنگ اهل بیت (ع) بود.

مردم کرمان سال‌ها از این خانه و حضور در کنار شهید سلیمانی خاطره دارند. در زمان شنیدن خبر شهادت حاج قاسم نیز مردم نخستین جایی که تجمع کردند و اشک ماتم ریختند بیت الزهرا بود.

حالا در آستانه سالگرد شهادت شهید سلیمانی و در سالروز شهادت حضرت فاطمه (س) مردم در این مکان جمع شده اند و به عزاداری مشغول هستند و دسته‌های عزاداری نیز با حضور در این مکان مراسم‌های خود را اجرا می‌کنند.

حالا این خانه به یکی از ارکان ترویج مکتب سلیمانی برای مردم و به خصوص نوجوانان و جوانان تبدیل شده و موکبی نیز در مقابل این خانه برپا شده و زائران با حضور در این مکان با زندگی این شهید بزرگوار بیشتر آشنا می‌شوند.

خانه ای که بیت الزهرا شد/ برپا شدن خیمه عزای اهل بیت(ع)

یکی از اهالی محل می‌گوید: حدود ۱۱ سال قبل بود که حاج قاسم مجبور شد به دلیل مسئولیت‌هایش خانه اش را به تهران منتقل کند و تنها ملکش در کرمان را که همین خانه بود را وقف عزاداری حضرت زهرا (س) کرد، در گذشته هم مراسم در این مکان برگزار می‌شد و به آن «روضه خانه حاج قاسم» می‌گفتند اما از این زمان به صورت کلی خانه وقف شد و نام بیت الزهرا را هم خود حاجی انتخاب کرد.

حاج حسین می‌گوید: بسیاری از مردم کرمان پای منبر این خانه درس‌های زیادی یاد گرفته اند و حاج قاسم نیز هر سال در این خانه حضور می‌یافت و خودش فرش‌های عزا را پهن می‌کرد و هر زمان مراسم تمام می‌شد شروع به نظافت خانه می‌کرد و مشارکت داشت.

بسیاری از مردم کرمان پای منبر این خانه درس‌های زیادی یاد گرفته اند و حاج قاسم نیز هر سال در این خانه حضور می‌یافت و خودش فرش‌های عزا را پهن می‌کرد

وی افزود: حاج قاسم ارادت ویژه ای به اهل بیت (ع) به ویژه خانم فاطمه زهرا (س) داشت.

وی ادامه داد: هر زمان حاجی کرمان می‌آمد یکی از جاهایی که همیشه حضور می‌یافت اینجا بود و حتی دیدارهای خود با رزمندگان را اینجا برگزار می‌کرد و ساعت‌ها پای حرف مردم می‌نشست و با آنها بدون محافظت و محدودیت حرف می‌زند.

وی گفت: حاجی اهل رسانه و عکس و از این دست امور نبود اما همیشه در کنار مردم بود و یکی از مهمترین کارهایش سر زدن به خانه مادران شهدا بود و همیشه پیگیر حل مشکلات آنها و مردم عادی بود.

حالا پس از شهادت حاج قاسم مردم کرمان همچنان مراسم‌های مذهبی را در این مکان برگزار می‌کنند و در گوشه‌ای از این خانه دو تابوت که پیکر مطهر شهید حاج قاسم و شهید پور جعفری در آنها تشییع شدند نگهداری می‌شود.

خانه ای که بیت الزهرا شد/ برپا شدن خیمه عزای اهل بیت(ع)

یکی از زائران نیز در گفتگو با مهر می‌گوید: حضور این حجم از عزاداران کرمانی در این مکان قابل توجه است و نشان می‌دهد مردم کرمان چگونه با این مرد بزرگ خو گرفته اند.

مردم داری حاج قاسم نمونه است

محمد می‌گوید: ساده زیستی این مردم در کنار توجهی که به حضرت فاطمه (س) داشت و مردم داری که در کرمان داشته است بسیار قابل توجه است.

وی گفت: مردم و مسئولان باید نوع زندگی اخلاص و تلاش و کوشش شبانه روزی برای حل مشکلات مردم، دین داری و انقلابی گری و ولایتمداری شهید سلیمانی را الگوی خود قرار دهند.

وی افزود: روی سنگ مزار این شهید نوشته شده سرباز قاسم سلیمانی یعنی حتی بعد از شهادتش به عنوان یک سرباز در جامعه نقش آفرینی می‌کند و حالا به مکتبی بزرگ تبدیل شده است که وظیفه ما است که این مکتب را در جامعه عملیاتی کنیم.

برگزاری زیارت حضرت فاطمه زهرا (س)

مسئول امور اجرایی موقوفه بیت الزهرای کرمان در این خصوص به خبرنگار مهر می‌گوید: یکی از مهمترین اصول شهید سلیمانی توجه به فرهنگ اهل بیت (س) و تکریم و احترام ویژه به حضرت فاطمه (س) بود.

مهدی صدفی افزود: بدون شک در همه امور زندگی اش هم سعی می‌کرد در همین مسیر گام بردارید و هر جا با مشکل مواجه می‌شد در همین بیت الزهرا به حضرت فاطمه توسل می‌کرد و چه شب‌هایی در همین خانه و کنار همین منبر دعا و مناجات می‌کرد.

شهید سلیمانی اعتقاد داشت اهل بیت (ع) در همه امور کارگشا هستند و بهترین الگو برای مسلمانان در زندگی محسوب می‌شوند

وی ادامه داد: شهید سلیمانی اعتقاد داشت اهل بیت (ع) در همه امور کارگشا هستند و بهترین الگو برای مسلمانان در زندگی محسوب می‌شوند در همین خانه در کنار مردم می‌نشست و همه را تکریم می‌کرد و پای حرف‌های مردم می‌نشست.

وی گفت: بعد از شهادت حاج قاسم این مکان در کنار برپایی مراسم‌های مذهبی به یکی از مکان‌های گردشگری معنوی کرمان تبدیل شده است و برگزاری زیارت حضرت فاطمه (س) یکی از برنامه‌های ویژه این موقوفه است.

عزاداری و ورود و خروج هیئت‌های عزاداری به بیت الزهرا در کرمان ادامه دارد و مردم راه این شهید را در زمینه توجه به سیره حضرت فاطمه (س) ادامه می‌دهند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.