تاریخ انتشار : سه شنبه 29 آذر 1401 - 7:21
کد خبر : 6849

حمایت از برجام؛ محور نشست شورای امنیت برغم تکرار مواضع غیرسازنده غرب و پاسخ ایران و متحدانش

حمایت از برجام؛ محور نشست شورای امنیت برغم تکرار مواضع غیرسازنده غرب و پاسخ ایران و متحدانش
- در نشست عصر دوشنبه به وقت محلی ۱۹ دسامبر (۲۸ آذرماه) شورای امنیت سازمان ملل به رغم تکرار مواضع غیرسازنده و اتهامات غرب به رهبری آمریکا و پاسخ های ایران، روسیه و چین، همگی با اذعان بر اینکه برجام همچنان بهترین گزینه است، از این توافق حمایت کردند.

به گزارش نسیم صبا ازایرنا، گوترش در تازه ترین گزارش خود که رزماری دی کارلو معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی و صلح آن را قرائت کرد، آورده است: انعقاد برنامه جامع اقدام مشترک از سوی چین، فرانسه، آلمان، فدراسیون روسیه، انگلیس، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا با جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵ و تایید آن توسط شورای امنیت در قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵)، در ۲۰ ژوئیه ۲۰۱۵، وحدت هدف را در میان اعضای توافق برای دستیابی به اهداف مشترک عدم اشاعه و امنیت منطقه ای نشان داد، به نحوی که منافع اقتصادی ملموسی را برای مردم ایران به ارمغان آورد.

حمایت از برجام؛ محور نشست شورای امنیت برغم تکرار مواضع غیرسازنده غرب و پاسخ ایران و متحدانش

سازمان ملل خواستار لغو تحریمهای آمریکا علیه ایران و از سرگیری مذاکرات وین شد

دبیر کل سازمان ملل تصریح کرد: به باور من که این طرح (برجام) بهترین گزینه موجود برای دستیابی به این اهداف است، بدون تغییر باقی مانده است.
گوترش افزود: بنابراین بسیار نگران‌کننده است که به ‌رغم تلاش‌های خستگی‌ناپذیر و مکرر برای حل و فصل اختلافات باقی‌مانده، تعامل‌های دیپلماتیک در کمیسیون مشترک (برجام) هنوز به بازگشت ایالات متحده و جمهوری اسلامی ایران به اجرای موثر و کامل توافق و قطعنامه منتهی نشده است.

دبیر کل سازمان ملل تصریح کرد: از تلاش‌های همه اعضای توافق از زمان از سرگیری مذاکرات در نوامبر ۲۰۲۱ سپاسگزارم و قویاً از آنها می‌خواهم که خود را مجدداً به شروع دوباره آن بدون تأخیر بیشتر از این متعهد کنند. پایان موفقیت آمیز این تعاملات دیپلماتیک برای بازگرداندن اعتماد جامعه بین المللی به قابلیت برنامه هسته‌ای به منظور تضمین ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران لازم است.

گوترش ادامه داد: بنابراین، برای جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده بسیار مهم است که مسائل باقیمانده را حل و فصل کنند؛ با درنظر گرفتن اینکه هرگونه دستاوردی که ممکن است با بازگرداندن این توافق به دست آید، با ادامه تأخیرها کمرنگ می‌شود. من مجدداً از ایالات متحده درخواست می‌کنم تحریم‌های خود را همانطور که در توافق مشخص شده، لغو و معافیت‌ها در رابطه با تجارت نفت با جمهوری اسلامی ایران را تمدید کند.

دبیرکل سازمان ملل اضافه کرد: همچنین مجدداً از جمهوری اسلامی ایران می‌خواهم که به اجرای کامل توافق بازگردد، از برداشتن گام‌های دیگر در عدم اجرای کامل توافق خودداری کند و از گام‌هایی که از ژوئیه ۲۰۱۹ برداشته، عقب نشینی کند.

گوترش در این گزارش درباره ادعاهای پهپادی علیه ایران نیز به نامه های آمریکا و غرب و نیز پاسخ های ایران و روسیه اشاره کرده و توضیحات مفصلی داده است.

چهاردهمین گزارش دبیر کل سازمان ملل نشان داد که تلاش های غرب به رهبری آمریکا تاکنون موفق نبوده است.

حمایت از برجام؛ محور نشست شورای امنیت برغم تکرار مواضع غیرسازنده غرب و پاسخ ایران و متحدانش

گوترش: برای از دست ندادن برجام تلاش خواهم کرد

دبیرکل سازمان ملل پیش از برگزاری این نشست در جمع خبرنمگاران نیز گفت: همیشه معتقد بودم که برجام یک دستاورد مهم دیپلماتیک است و زمانی که این توافق زیرسوال رفت بسیار از آن ناراحت شدم .

دبیر کل سازمان ملل تصریح کرد: ما در حوزه خود همه تلاش ها را انجام خواهیم داد تا برجام از دست نرود.

گوترش در عین حال افزود: خطر جدی از دست دادن برجام وجود دارد. از دست رفتن این توافق، عامل بسیار منفی برای صلح و ثبات در منطقه و فراتر از آن خواهد بود.

حمایت از برجام؛ محور نشست شورای امنیت برغم تکرار مواضع غیرسازنده غرب و پاسخ ایران و متحدانش

تشویق تسهیلگر اجرای قطعنامه ۲۲۳۱به حمایت همه طرفها از برجام

نماینده ایرلند در نشست شورای امینت که کشورش تسهیلگر اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) است، با تاکید بر اهمیت برجام همه را تشویق به حمایت از این توافق بین المللی کرد.

فرگال میتن سفیر و نماینده ایرلند در سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی در نشست دوره ای و عادی شورای امنیت سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام بدون اشاره به بدعهدی اروپا افزود: به عنوان تسهیل کننده قطعنامه ۲۲۳۱، من به صورت جدی به برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام که توسط شورای امنیت در قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) تأیید شده است، متعهد هستم.

وی اظهار داشت: من به دنبال تسهیل، تقویت و ترویج اجرای قطعنامه خواهم بود و معتقدم که گفتگو، شفافیت و استفاده از کانال پشتیبانی درحال حاضر و در آینده حیاتی است.

نماینده ایرلند در سازمان ملل بدون اشاره به نقض عهد و خروج آمریکا از برجام اضافه کرد: از تلاش‌های فعال همه کشورهای عضو در ترویج، حمایت و مشارکت در گفتگو و اذعان به اهمیت برجام به‌عنوان یک توافق چندجانبه در زمینه منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای استقبال و همه را تشویق می کنم که فعالانه از این توافق حمایت کنند.

تسهیلگر اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در گزارش خود به ادعای کشورهای غربی و همچنین اوکراین در خصوص ارائه پهپاد از ایران به روسیه و پاسخ ایران به این ادعا ها اشاره کرد.

حمایت از برجام؛ محور نشست شورای امنیت برغم تکرار مواضع غیرسازنده غرب و پاسخ ایران و متحدانش

نماینده اتحادیه اروپا: برجام همچنان بهترین گزینه است

سیلویو گونزاتو نماینده اتحادیه اروپا در شورای امنیت نیز بر نقش مهم آژانس بین المللی انرژی اتمی در نظارت بر تعهدات هسته ای ارائه شده تحت برجام اشاره کرد.

وی به متن طراحی شده برای بازگشت آمریکا و ایران به پایبندی کامل به برجام اشاره کرد و گفت در این زمینه مشکلات و پیچیدگی هایی ایجاد شده است.

نماینده اتحادیه اروپا با هراس از “تعداد زیاد “سانتریفیوژهای جدید ایران، در این باره ابراز تاسف و بدون اشاره به بد عهدی آمریکا و غرب مدعی شد که به دلیل تصمیم ایران برای تعلیق همکاری، نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی محدود شده است.

وی همچنین از تحریم های آمریکا و آسیب های اقتصادی آن ابراز تاسف کرد.

نماینده اتحادیه اروپا با دخالت در امور داخلی ایران، ایران را متهم به سرکوب فعالان زن و ارائه تسلیحات به روسیه کرد و ضمن ابراز تاسف‌، اذعان کرد که این مسائل خارج از محدوده برجام است.

نماینده اتحادیه اروپا با تاکید بر اینکه احیای برجام همچنان “بهترین گزینه” است، ادامه داد که تا زمانی که اجرای مجدد برجام با مشکل مواجه باشد، دسترسی نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به چرخه سوخت هسته‌ای ایران نیز با مانع روبرو خواهد بود.

“روچیرا کامبوج” سفیر و نماینده دائم هند در سازمان ملل نیز که ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده دارد، در سخنانی کوتاه به «مسیر پیش رو» برای حل و فصل هر گونه اختلاف بین ایران و آژانس اتمی در مورد دسترسی به نظارت هسته ای اشاره کرد.

حمایت از برجام؛ محور نشست شورای امنیت برغم تکرار مواضع غیرسازنده غرب و پاسخ ایران و متحدانش

تکرار مواضع غیرسازنده و ضد ایرانی آمریکا

نماینده آمریکا نیز در نشست شورای امنیت با تکرار اتهامات و ادعاهای ضد ایرانی، تهران را متهم کرد که در ماه‌های اخیر اقدامات تحریک‌آمیزتر بیشتری انجام داده است، درحالی که دستیابی به توافق برای بازگشت به برجام امکان پذیر به نظر می‌رسید.

رابرت وود دیپلمات آمریکایی در این نشست بدون اشاره به نقش واشنگتن در وضعیت کنونی و خروجش از برجام مدعی شد ایران به شکلی فزاینده اقدامات تحریک آمیز برای افزایش ظرفیت برنامه هسته ای خود انجام می دهد. نگرانی های جامعه بین المللی در حال افزایش است.

وی ادعا کرد: آمریکا کاملا متعهد به حل این نگرانی ها از طریق دیپلماسی است. ما چندین ماه‌ است که درگیر مذاکرات جدی با هدف بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام بوده‌ایم.ک

این دیپلمات آمریکایی مدعی شد:با این حال، اقدامات و مواضع ایران دلیل عدم دستیابی به نتیجه بوده است. در ماه سپتامبر، یک توافق در دسترس بود. حتی به نظر می‌رسید که ایران نیز آماده موافقت با این توافق بوده، امادر آخرین لحظه، ایران خواسته‌های جدیدی را مطرح کرد که خارج از برجام بود.

وی با بیان این ادعا که آمریکا همچنان در خصوص نیت ایران تردید دارد، در ادامه ادعاهایش افزود: ما به صراحت اعلام کرده ایم که درهای دیپلماسی باز است. متأسفانه اقدامات ایران نشان می دهد که این هدف در اولویت آنها نیست.

نماینده واشنگتن با تکرار ادعاهای ضد ایرانی خود مدعی شد اجرای کامل قطعنامه ۲۲۳۱ همچنان در اولویت است و بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱، ضمیم ب ، بند ۴، همه کشورها – حتی اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل – را از انتقال پهپاد از ایران بدون تایید قبلی شورای امنیت منع می کند.

وی با تکرار ادعاهای ضد ایرانی درباره پهپادها مدعی شد نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ توسط روسیه تحت هر شرایطی باعث نگرانی جدی خواهد شد. ما بسیار نگران استفاده روسیه از این پهپادها برای حمله به زیرساخت های غیرنظامی اوکراین هستیم.

این دیپلمات آمریکایی در هراس از همکاری ایران و روسیه مدعی شد ما نگران نقض بیشتر این قطعنامه در آینده هستیم. حتی ممکن است روسیه برای واردات کامل موشک های بالستیک از ایران وسوسه شود.

وی مدعی شد این اقدامات قابل قبول نیست. برای نقض آشکار قطعنامه های این شورا باید پاسخگویی وجود داشته باشد و از شورای امنیت خواست که از فعالیت‌های تسلیحاتی ایران و محموله‌های تسلیحاتی این کشور به یمن و اوکراین که بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱، بدون تأیید شورای امنیت انجام می شود، چشم پوشی نکند.

نماینده آمریکا مدعی نادیده گرفتن این موضوع از سوی از دبیرخانه سازمان ملل و ایرلند شد و با ادعای نادیده گرفتن خسارات وارده انتقال غیرقانونی تسلیحات از ایران از آنان انتقاد کرد.

حمایت از برجام؛ محور نشست شورای امنیت برغم تکرار مواضع غیرسازنده غرب و پاسخ ایران و متحدانش

اروپایی ها هم مواضع غیرسازنده خود را همسو با آمریکا تکرار کردند

باربارا ووود وارد سفیر و نماینده انگلیس در سازمان ملل در نشست شورای امنیت با تکرار ادعاهای ضدایرانی غرب و هراس از پیشرفت های هسته ای ایران مدعی شد سطح کنونی غنی‌سازی اورانیوم ایران بسیار فراتر از محدودیت‌های برجام است.

سفیر انگلیس در سازمان ملل مدعی شد این میزان غنی سازی ایران هیچ توجیه غیر نظامی ندارد.

این دیپلمات انگلیسی در ادامه مواضع غیرسازنده لندن مدعی شد رفتار ایران احیای برجام را پیچیده می کند.

یکی از دیپلمات های فرانسه در سازمان ملل نیز در این نشست، با تکرار ادعاهای غیرسازنده غرب مدعی شد پاریس از فعالیت‌های «بی‌ثبات‌کننده» ایران که خطر دامن زدن به یک بحران بزرگ گسترش سلاح‌های هسته‌ای را به دنبال دارد، ابراز تاسف می کند.

وی بدون اشاره به بدعهدی آمریکا و اروپا مدعی شد اقدامات ایران، فعالیت های نظارت و ارزیابی آژانس بین المللی انرژی اتمی را تضعیف می کند و ابراز تاسف کرد.

این دیپلمات فرانسوی در تداوم هراس از برنامه دفاع بازدارندگی ایران و ادبیات تهدید آمیز مدعی شد که حملات به کی یف با استفاده از پهپادهای ایرانی می تواند منجر به “انزوای بین المللی” تهران شود.

نماینده آلبانی در سازمان ملل نیز بدون اشاره به نقض عهد و اقدامات تخریبی واشنگتن، مدعی عدم همکاری کامل ایران در رابطه با احیای کامل برجام شد.

نماینده آلبانی ادعا کرد که غنی‌سازی ایران یک “مسیر اشتباه” است و نظارت آژانس سرمایه گذاری مستقیم در ثبات منطقه است.

وی با تکرار ادعاهای غرب مدعی شد هرگونه انتقال تسلیحات از ایران به طرف های غیردولتی نقض آشکار قطعنامه۲۲۳۱ است، انتقال پهپادها به روسیه برای استفاده در اوکراین نیز این قطعنامه را نقض می کند.

نماینده نروژ نیز در این نشست یادآور شد که برجام بهترین گزینه موجود برای تضمین صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران است.

این دیپلمات اروپایی نیز بدون اشاره به اقدامات مخرب آمریکا در مسیر برجام مدعی شد فقدان تضمین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دلیل موانع ایجاد شده از سوی ایران نگران‌کننده است.

وی با تکرار اتهامات مبنی بر ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین از دبیرخانه سازمان ملل خواست به اوکراین سفر کند و ادعاها را بررسی کند.

نماینده آلمان در سازمان ملل نیز در این نشست هم همچون دیگر همتایان اروپایی خود بدون اشاره به نقض برجام از سوی آمریکا و غرب مدعی شد برنامه هسته ای ایران باید فوری از طریق برجام “به عقب بازگردد”.

آلمان با تکرار مواضع غیرسازنده خود، ایران را به انجام اقداماتی متهم کرد که به ادعای آن احیای برجام را بسیار دشوارتر می کند.

وی در هراس از فعالیت های غنی سازی ایران و بدون اشاره به تحریمها و اقدامات غیرسازنده غرب مدعی شد مخالفت با نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی، رژیم منع اشاعه جهانی را تضعیف می کند.

این دیپلمات اروپایی نیز با تکرار اتهامات پهپادی علیه ایران، مدعی نگرانی در مورد تلاش احتمالی روسیه برای دستیابی به موشک های بالستیک از ایران شد.

سه کشور اروپایی عضو برجام همچنین با صدرو بیانیه‌ای مشترک در پی برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام بدون اشاره به اقدامات غیرقانونی امریکا در نابودی توافق سال ۹۴، ادعای نقض برجام از سوی ایران را تکرار و نسبت به تبعات پیشرفت‌های اتمی کشورمان هشدار دادند.

حمایت از برجام؛ محور نشست شورای امنیت برغم تکرار مواضع غیرسازنده غرب و پاسخ ایران و متحدانش

چین خواستار از سرگیری مذاکرات احیای برجام و رفع تحریمهای آمریکا شد

معاون نمایندگی چین در سازمان ملل خواستار از سرگیری مذاکرات احیای برجام و رفع تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران شد.

«گنگ شوانگ» معاون نمایندگی چین در سازمان ملل نیز در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ افزود: برجام یک دستاورد مهم دیپلماسی چند جانبه است و نمونه زنده حل اختلافات از طریق گفتگو و مشورت است و همچنین یک ستون اصلی برای رژیم منع اشاعه هسته ای و صلح و ثبات در خاورمیانه است.

این دیپلمات کشور چین ادامه داد، خروج یکجانبه دولت پیشین آمریکا از برجام و اعمال فشارحداکثری بر ایران، باعث بحران هسته ای شده است. مذاکرات متاسفانه متوقف شده اند.

معاون سفیر چین در سازمان ملل اظهار کرد: چین از همه طرف ها می خواهد تا با فوریت به مساله احیای برجام نگاه کنند، مسوولیت های خود را انجام دهند و مذاکرات را برای احیای هرچه زودتر این توافق انجام دهند.

وی تاکید کرد: گفتگو و مشورت همیشه تنها راه حل مساله برنامه هسته ای ایران بوده است. چین از انعطاف پذیری اخیر ایران در خصوص مسایل باقی مانده استقبال می کند و امیدوار است آمریکا و کشورهای اروپایی از این فرصت استفاده کرده و برای ادامه مذاکرات با ایران همکاری کنند.

معاون نمایندگی چین در سازمان ملل از آمریکا خواست به همه تعهدات خود تحت برجام عمل کند، تمام تحریم های یکجانبه علیه ایران را لغو کرده و به تهدیدات خود خاتمه دهد.

وی تصریح کرد: ما باید فضایی مناسب برای مذاکرات ایجاد کنیم. پیگیری تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس جهت فشار بر ایران تنها به اختلافات دامن می زند و برای مذاکرات مانع ایجاد می کند.

نماینده کشور چین در این نشست تاکید کرد: فشار بر ایران کمکی برای حل مسایل نمی کند. مرتبط ساختن مذاکرات هسته ای به تحولات داخلی ایران تنها موجب توقف این مذاکرات می شود.

حمایت از برجام؛ محور نشست شورای امنیت برغم تکرار مواضع غیرسازنده غرب و پاسخ ایران و متحدانش

روسیه: اقدامات آمریکا برجام را دچار بحران کرده است

واسیلی نبنزیا سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل با تاکید بر اینکه هیچ جایگزینی برای برجام وجود ندارد، از رفتار واشنگتن بشدت انتقاد کرد و گفت که اقدامات آمریکا برجام را دچار بحران کرده است.

واسیلی نبنزیا سفیر و نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل شامگاه دوشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام افزود: خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تحریم های یکجانبه این کشور علیه ایران ریشه اصلی بحران کنونی است اما گزارش تسهیلگر اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ اینگونه جلوه می دهد که اقدامات ایران مشابه اقدامات آمریکا است و حتی تهران مسوول بحران کنونی در اجرای برجام است.

دیپلمات ارشد روسیه در سازمان ملل از نادیده گرفتن خروج آمریکا از برجام در گزارش های ارائه شده در نشست شورای امنیت از جمله گزارش دبیر کل سازمان ملل انتقاد و تاکید کرد که تحریم های غیرقانونی، یکجانبه و تبعیض آمیز آمریکا علیه ایران باید به صورت کامل و همیشگی رفع شوند، اما گزارش ارائه شده اینگونه نشان می دهد که تعلیق و معافیت این تحریم ها کافی است.

سفیر روسیه در سازمان ملل تاکید کرد: دبیرخانه سازمان ملل نباید در مقابل فشار خارجی زانو بزند. هرگونه تحقیقات در خصوص وضعیت قانونی قطعنامه ۲۲۳۱ نامعتبر است.

نبنزیا تصریح کرد: روسیه معتقد است هیچ جایگزینی برای برجام وجود ندارد و باید در اسرع وقت دوباره به طور کامل عملیاتی شود.

سفیر روسیه در سازمان ملل تاکید کرد: اقدامات آمریکا برجام را دچار بحران کرده است و در همین حال شاهد جدیت این کشور برای کاهش تنش ها و ورود دوباره به توافق نبوده ایم.

وی وی با اشاره به تلاش های برای شکل گیری برجام گفت هفت سال پیش تلاش‌های مشترک ما به جهانیان ثابت کرد که دیپلماسی کار می‌کند و اگر اراده سیاسی کافی وجود داشته باشد، به رغم تضادها و تناقض‌ها می‌توانیم به نتیجه برسیم.

دیپلمات ارشد روسیه در سازمان ملل با دفاع از جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد که با توجه به اقدامات مخرب آمریکا، اقدامات ایران تنها واکنش به فشار واشنگتن بوده است.

سفیر روسیه در سازمان ملل ادامه داد: اظهارات مقامات آمریکا نشان می دهد که این کشور به احیای برجام علاقه ای ندارد.

وی همچینن اتهامات غرب در خصوص ارائه پهپاد از سوی ایران به روسیه جهت استفاده در جنگ اوکراین را بی اساس و ساختگی خواند و گفت: اوکراین هنوز نتوانسته ای مدرکی مبنی بر وجود پهپاد های ایرانی ارائه دهد. با این حال کشورهای غربی و آمریکا قصد دارند با اتهامات بی اساس خود تحریم های بیشتری علیه ایران و روسیه وضع کنند.

حمایت از برجام؛ محور نشست شورای امنیت برغم تکرار مواضع غیرسازنده غرب و پاسخ ایران و متحدانش

سفیر ایران خطاب به آمریکا: فریب را متوقف کنید/ نشان دهید قادر به اجرای وعده‌های خود هستید

امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل با انتقاد از سیاست های یکجانبه آمریکا با تاکید بر اینکه فشار، ارعاب و رویارویی راه حل نیست و به جایی نمی رسد، خطاب به آمریکا گفت: که فریب را متوقف کنید.

به گزارش ایرنا، امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد روز دوشنبه به وقت محلی در نشست دوره ای و عادی شورای امنیت درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام افزود: امروز همانطور که انتظار می رفت، اعضای شورا بار دیگر حمایت خود را از احیای برجام ابراز کردند و اجرای کامل آن به عنوان تنها اقدام عملی خواستار شدند. بدیهی است که برجام تنها با پرداختن به ریشه های اصلی وضعیت فعلی آن، یعنی خروج آمریکا از توافق در تاریخ ۸ می ۲۰۱۸، قابل بازگشت و احیاء است.

فشار، ارعاب و رویارویی به جایی نمی رسد

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: فشار، ارعاب و رویارویی راه حل نیست و به جایی نمی رسد. اگر آمریکا واقعاً خواهان احیای برجام است، باید تنها بر دیپلماسی تکیه کند. ایران به نوبه خود بر تعهد خود به گفتگو و دیپلماسی تاکید می کند.

وی افزود: ما آماده‌ایم مذاکرات وین را از سر بگیریم، برای دستیابی به یک راه‌حل قابل قبول همکاری کنیم و حتی نشست وزیران را در اسرع وقت ترتیب دهیم تا احیای برجام را اعلام کنیم. اما این امر در صورتی قابل دستیابی است که آمریکا متحده اراده سیاسی واقعی نشان دهد و آماده کار در جهت راه حل رضایت بخش باشد و موافقت کند که به طور کامل به تعهدات خود عمل کند.

توپ در زمین آمریکاست دبیرخانه سازمان ملل از فعالیت های فراقانونی خودداری کند

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل تاکید کرد: آمریکا اکنون توپ را در زمین خود دارد. باید نشان دهد که صادق، قابل اعتماد و قادر به اجرای وعده هایش است. اکنون وقت اقدام است.

ایروانی همچنین در بخشی دیگری از سخنانش درباره اتهامات آمریکا علیه ایران مبنی بر نقض قطعامه ۲۲۳۱ گفت: علاوه بر این، ورود و مشارکت دبیرخانه (سازمان ملل) در به اصطلاح «تحقیقات» برای «بررسی» ادعایی نقض قطعنامه به وضوح فراتر از وظایفی است که شورای امنیت از طریق قطعنامه ۲۲۳۱ و سند (یادداشت) شماره S/۲۰۱۶/۴۴ رئیس شورا به دبیرخانه واگذار کرده است. بر اساس این دو سند، دبیرخانه هیچ گونه مأموریتی برای اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ به جز ارائه «پشتیبانی اداری» از کار شورای امنیت ندارد.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل گفت: بنابراین، این فعالیت‌های فراقانونی توسط دبیرخانه غیرقابل قبول بوده و باید از آن خودداری شود و هرگونه یافته یا ارزیابی احتمالی بر اساس این فعالیت‌ها غیرقانونی و فاقد اثر است. من باید مجدداً موضع غیرقابل تغییر کشورم را تکرار کنم که برنامه‌های فضایی و موشکی جمهوری اسلامی ایران خارج از حوزه یا صلاحیت قطعنامه ۲۲۳۱ است.

هدف کمپین اطلاعات نادرست و اتهامات بی اساس علیه ایران انحراف از توجه انتقال انبوه تسلیحات غرب به اوکراین است

سفیر ایران در سازمان ملل ادامه داد: بر این اساس، ایران هیچ موردی را که مشمول بند ۴ (الف) ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱ باشد، به روسیه منتقل نکرده است و هرگونه ادعای خلاف آن بی‌اساس بوده و رد می‌شود. همچنین شایان ذکر است که ما قبلاً گفتگوهای دوجانبه با اوکراین برای رفع سوء تفاهمات موجود در این زمینه برگزار کرده ایم. علاوه بر این، تعدادی از پهپادهایی که قبل از جنگ اوکراین توسط ایران به روسیه منتقل شده‌اند – که ذیل ویژگی فنی مندرج در بند ۴ (الف) ضمیمه B قطعنامه ۲۲۳۱ قرار نمی گیرند، یرای استفاده در جنگ اوکراین نبوده است.

ایروانی تاکید کرد: بنابراین، کمپین اطلاعات نادرست و اتهامات بی اساس علیه ایران باید پایان یابد. این تلاش ها هیچ هدفی جز منحرف کردن توجه از انتقال مقادیر انبوه تسلیحات پیشرفته توسط کشورهای غربی به اوکراین به منظور طولانی کردن درگیری ندارد.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل اظهار داشت: در نهایت، ما ایجاد ارتباط ساختگی بین مسائل منطقه ای و قطعنامه ۲۲۳۱ را رد می کنیم. اما در پاسخ به برخی ادعاها در مورد سیاست منطقه ای جمهوری اسلامی ایران، باید تاکید کنم که سیاست خارجی ایران مبتنی بر احترام کامل به حقوق بین الملل، احترام متقابل، حسن همجواری، همکاری و گفتگو و همچنین حفظ صلح و امنیت منطقه از طریق مشارکت فعال همه کشورهای منطقه می باشد. همانند گذشته، ما آماده تعامل فعال و سازنده با کشورهای منطقه هستیم.

متن کامل سخنرانی امیرسعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل متحد در نشست روز دوشنبه، ۲۸ آذرماه، شورای امنیت در مورد اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) در این لینک قابل مشاهده است: https://irna.ir/xjLhy8

در پایان این نشست،رابرت وود دیپلمات آمریکایی که از سخنان نماینده ایران برآشفته شده بود، در سخنان بسیار کوتاهی با تکرار ادعاهای دولت بایدن، مدعی خواسته های فرابرجامی ایران شد و ادعا کرد: توپ در زمین آمریکا نیست بلکه توپ در زمین ایران است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.