تاریخ انتشار : یکشنبه 31 اردیبهشت 1402 - 8:27
کد خبر : 10237

جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) با حضور رئیس جمهوری پایان می‌یابد

جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) با حضور رئیس جمهوری پایان می‌یابد
رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت دهه کرامت از حضور رئیس جمهوری در مراسم اختتامیه جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) در مشهد خبر داد.

به گزارش نسیم صبا از ایرنا حجت الاسلام کمال الدین خداداده امروز، شنبه ۳۰ اردیبهشت در نشست خبری اعلام برنامه های بزرگداشت دهه کرامت گفت: برنامه های دهه کرامت از فردا در حرم حضرت فاطمه معصومه (س) با سخنرانی آیت الله احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی آغاز می شود و مراسم باشکوهی با حضور مراجع تقلید و دفاتر بیوت شکل می گیرد. همچنین مراسم اختتامیه جشنواره بین المللی امام رضا (ع) با حضور آیت الله سیدابراهیم رئیسی در جوار حرم امام رضا (ع) برگزار خواهد شد.

وی افزود: حجم برنامه های دهه کرامت امسال چندین برابر سال های گذشته است. مثلا ویژه برنامه های اختصاصی در ۳۵ هزار بقعه متبرکه داریم ، برنامه زیر سایه خورشید در دو هزار نقطه در داخل و خارج از کشور برپا خواهد شد و اعزام کاروان سفیران کریمه را در برنامه ها داریم. همچنین پیش نشست های کنگره امام رضا (ع) در آستان قدس رضوی بعد از سال ها برگزار می شود.

خداداده با اشاره به استقبال مردمی از برنامه های دهه کرامت گفت: سال گذشته یک مسابقه بزرگ کتابخوانی با موضوع آثار رضوی با همکاری نهاد کتابخانه های عمومی کشور و بنیاد بین المللی فرهنگی رضوی برگزار شد که بیش از یک میلیون نفر شرکت کننده داشت و امسال نیز این مسابقه برگزار می شود.

برنامه های دهه کرامت به صورت مردمی اداره می شود

وی در پاسخ به خبرنگار ایرنا درباره مردمی اداره شدن برنامه های دهه کرامت گفت: وقتی رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور را به عنوان رئیس ستاد بزرگداشت دهه کرامت قرار دادند، در واقع یک پیام دارد و آن این است که ستاد وظیفه هماهنگی عملیات فرهنگی جنس مردمی مساجد را دارد و بودجه ای که دریافت می کند به اندازه بودجه ستادی است و از طرف دیگر این مردم هستند که مساجد را اداره می کنند.

این کارشناس مذهبی افزود: وقتی از مسجد سخن می گوییم در واقع از مردم حرف می زنیم و برگزاری برنامه های دهه کرامت نیز به صورت مردمی برگزار می شود. البته هم افزایی میان نهادهای اجرایی و دولتی در این زمینه باعث می شود تا برنامه ریزی ها برای دهه کرامت به صورت مردمی باشد. چون این مردم هستند که در برپایی جشن های دهه کرامت مشارکت می کنند.

از وزارتخانه ها خواستیم تا برای همکارانی که فرزند دختر دارند، یک بسته فرهنگی فراهم کنند و این یک برنامه دولتی است که برخی وزارت خانه ها این پیشنهاد را عملیاتی کرده اندوی به یک برنامه دولتی هم اشاره کرد و گفت: از وزارتخانه ها خواستیم تا برای همکارانی که فرزند دختر دارند، یک بسته فرهنگی فراهم کنند و این یک برنامه دولتی است که برخی وزارت خانه ها این پیشنهاد را عملیاتی کرده اند و بعضی نهادهای دولتی هنوز گزارشی در این زمینه نداده اند.

رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت دهه کرامت در پاسخ به سوال دیگر ایرنا درباره فرجام برگزاری مردمی جشن های شعبانیه در یکی دو دهه گذشته گفت: من در این زمینه اطلاعی ندارم ولی ستاد بزرگداشت دهه کرامت سابقه ای ۱۵ سال دارد و برنامه هایی همچون زیر سایه خورشید به صورت کاملا مردمی اجرا می شود. چون خادمانی که در این برنامه ها حضور پیدا می کنند، دقیقا به صورت مردمی این برنامه ها را اجرا می کنند و کار ستاد این است که میان تشکل ها و نهادهای مردمی هم افزایی ایجاد کند.

وی تاکید کرد: همه میزبانان برنامه هایی چون جشن های زیرسایه خورشید از تشکل های مردمی هستند. در برنامه سفیران کریمه نیز اینگونه است. ما بسیج را نیز یک جریان کاملا مردمی می دانیم؛ همانگونه که هیات های مذهبی نیز جزو تشکل های مردمی محسوب می شوند.

فعالیت جامعه توحیدی باید اجتماع محور باشد

خداداده در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایرنا درباره میزان فعالیت های این ستاد در فضای مجازی گفت: فضای مجازی به عنوان یک ابزار تاثیرگذار قابل توجه است و همه بر اهمیت استفاده از آن تاکید دارند. البته بر اساس آمارهای موجود در حدود ۱۰درصد از کابران فضای مجازی در زمینه دهه کرامت تولید محتوا دارند و درحدود ۹۰ درصد، مصرف کننده اطلاعات هستند درحالی که برای دهه کرامت، روز دختر و میلاد امام رضا (ع) باید محتوا تولید کنیم. این ایده ها باید توسط مراکز فرهنگی تولید شود و در اختیار مردم قرار گیرد.

ما باید از فضای مجازی به بهترین شکل استفاده کنیم ولی نباید فردیت را ترویج دهیم و از این فضا می توانیم برای اجتماع مومنین استفاده کنیم

وی افزود: سال هاست که حرم حضرت معصومه در تولید محتوا برای دهه کرامت فعالیت دارد. البته سایر نهادها نیز در این زمینه همکاری می کنند ولی مراکزی همچون سازمان فضای مجازی زمینه انتشار این محتوا را فراهم می کنند. واقعیت این است که فضای مجازی امر به فردیت است و اگر بهترین محتوا را هم تولید کنید، یک نفر آن را در فضای مجازی می بیند درحالی که فعالیت های جامعه توحیدی، اجتماع محور است. به عبارت دیگر ما باید از فضای مجازی به بهترین شکل استفاده کنیم ولی نباید فردیت را ترویج دهیم و از این فضا می توانیم برای اجتماع مومنین استفاده کنیم. به همین دلیل در آموزه های دینی امر به مسجد، نماز، هیات و اجتماع های بزرگ به عنوان یک سلوک جمعی یاد شده و با هم بودن مومنین، اهمیت دارد و باید مراقبت کنیم که سبک زندگی به سمت فردیت نرود.

خداداده ادامه داد: تاکنون اقدامات گوناگونی در این زمینه صورت گرفته که به عنوان می توان به تولید محتوا در زمینه رویداد هنری اشاره کرد که توسط حدود ۲۰۰ بانوی هنرمند به میزبانی آستان حضرت معصومه (س) ویژه روز دختر انجام شده که آثار مختلف هنری تولید کرده اند و اکنون این آثار در قالب کانال بهترین دختر در حوزه های مختلف عرضه شده تا کاربران، رسانه ها و مجموعه های مردمی بتوانند از آن استفاده کنند.

وی افزود: مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرده به شکل خاص با استفاده از بستر چهار سکوی فضای مجازی دهه کرامت را پوشش می دهد و محتواهای تولیدی را به اشتراک می گذارد. در مجموعه سازمان بسیج نیز اعلام شده که در عرصه های میدانی و فضای مجازی به شکلی جدی ورود خواهند داشت و محتواهای برنامه ها را منعکس خواهند کرد. بسیاری از پویش ها مانند بهترین دختر در قالب فضای مجازی اجرا می شود.

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور افزود: یکی از سیاست های ستاد دهه کرامت این بوده که به موازات عرصه های میدانی که به عنوان اصل، مورد قبول است، مبنای فعالیت ها را بر اجتماعات جلسات دینی و مذهبی بگذاریم ولی فضای مجازی به عنوان عرصه ای است که نمی توان به آن بی توجه بود و لذا به موازات محتواهای تولیدی در فضای حقیقی، در عرصه های مجازی نیز منعکس خواهد شد. مانند تولیدات سرود که اجراهای میدانی خوبی داشتیم و این اجراها در فضای مجازی بازنشر می شود و در اختیار مخاطبان قرار می گیرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.