تاریخ انتشار : پنجشنبه 26 خرداد 1401 - 7:59
کد خبر : 2089

توضیح شهردار کرمان درباره حذف برخی مجسمه‌های شهری

توضیح شهردار کرمان درباره حذف برخی مجسمه‌های شهری
شهردار کرمان در پاسخ به چرایی و علت‌های جمع‌آوری برخی مجسمه‌ها در سطح این شهر توضیحاتی ارائه کرد؛ از جمله درباره یکی از مجسمه‌ها واقع در چهارراه طهماسب‌آباد گفت که غمگین بوده و جانمایی آن در آن محدوده مناسب نیست

سعید شعرباف در پی پیگیری خبرنگار ایرنا با بیان اینکه مجسمه چهارراه طهماسب آباد به جای دیگری منتقل می شود تاکید کرد: پس از تحقیق و بررسی حوزه فرهنگی، جانمایی مجسمه های رویای طهماسب آباد مناسب نبود زیرا فضایی در ناحیه چهارراه سمیه(طهماسب آباد) کرمان وجود دارد(استقرار مطب پزشکان) که عموما بیماران به آنجا مراجعه می کنند.

وی افزود: اساسا این مجسمه ها در طرح نیز دارای نمایش غم و سوگواری طراحی شده لذا جمعبندی حوزه فرهنگی این بود که آن فضا برای این مجسمه ها مناسب نیست.

شهردار کرمان عنوان کرد. لازم بود منطقه چهارراه طهماسب آباد به لحاظ طراحی، فضای سبز و اجرای نمادها، شامل فضای پرنشاط تری باشد که فضای عمومی از آن استفاده بیشتری ببرد.

وی گفت: اکنون مشاور در حال طراحی نماد برای چهارراه طهماسب آباد است که آن را جایگزین می کنیم و نماد پیشین نیز ضمن جابه جایی در نقطه ای دیگر از شهر استفاده می شود.

شعرباف در پاسخ به پرسش ایرنا یادآور شد: مجسمه مربوط به حاجی فیروز نیز پیش از این دوره و ابتدای سال ۱۴۰۰ برداشته شده بود که علت حذف آن ایرادات نهاد نظارتی بود.

به گزارش ایرنا و براساس آمارها طی یک سال اخیر هفت مجسمه از سطح شهر کرمان حذف شده و شورا و شهرداری علت های متفاوتی برای جمع آوری این مجسمه ها اعلام کرده اند.

اِلِمان نوروزی مجسمه حاجی فیروز اثر کیکاووس کاظمی پس از پنج ماه، انسان و درخت اثر عمران حمیدی، ۲ مجسمه ساخته شده در سمپوزیوم مجسمه سازی و مجسمه پرواز سفید اثر شهریار رضایی، در روز ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ یعنی یک روز پیش از آغاز به کار ششمین دوره شورای اسلامی شهر کرمان جمع آوری شده بودند.

اثر مجسمه رویای در چرخه اثر صالح موسویان نیز آذرماه ۱۴۰۰ و رویای باغ طهماسب آباد اثر شهریار رضایی نیز اخیرا از شهر کرمان جمع آوری شده است.

این درحالی است که جمع آوری مجسمه ها واکنش هایی را نیز به همراه داشته است به طوری که هنرمند و خالق اثر رویا در محدوده طهماسب آباد که می‌گوید مجسمه اش غمگین نیست بلکه درحال اندیشین است.

شهریار رضایی افزود: این مجسمه در زمانی ساخته شد که کرمان در اوج کمبود آب، هجوم و گسترش شهری قرار داشت لذا به صورت نمادین یک حوض کوچک آب در مرکز آن نماد قرار دادم و فیگورهایی به دور آن که با چهره های مغموم و بی حالت به حوض آب نگاه می کنند.

این هنرمند افزود: ما بی واسطه فیگورها را در دسترس شهروندان قرار دادیم، بدون ترس از تخریب با این تفکر که مجسمه چیزی نیست که فراتر از مردم باشد، آن را در بالای سکویی قرار ندادیم یا زنجیری به دور آن نکشیدیم که مردم با آن تعامل داشته باشند.

وی بیان کرد: مجسمه ها عین مردم هستند و مردم می نشستند کنار آنها و خاطره می ساختند؛ ما در شهر کرمان فقط مثلا برای گروه سنی الف کار نمی‌کنیم.

به گفته رضایی، نباید یک پوسته دروغین روی شهر آویزان کنیم؛ باید به تفکر هم فکر کنیم، این مجسمه ها غمگین نیستند و در حال اندیشین هستند.

دیدگاه شورا/علت حذف مجسمه‌ها چه بود؟

رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر کرمان نیز در این خصوص گفت: شرایط مجسمه چهار راه طهماسب آباد(سمیه) کرمان در کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مطرح شد و نظر اعضای کمیسیون و درخواست های مردمی این بود که این مجسمه ها جانمایی خوبی ندارد زیرا در آن محیط، ساختمان پزشکان و شلوغی های شهری را داریم و متخصصان زیباسازی معتقدند که در این منطقه باید مجسمه شاد و فضای مبلمان شهری ایجاد شود.

عشرت کردستانی افزود: کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر کرمان در خصوص مجسمه های چهارراه طهماسب آباد کرمان نظرات افراد مختلف را جویا شد که عده ای گفتند این مجسمه نماد پوچ گرایی است اما دوستان می گویند این نماد معناگرا بوده و خیره شدن مجسمه به حوض آب مرکزی معنای خشکسالی دارد.

ضرورت بهره برداری همه جانبه از موضوع

وی تصریح کرد: باید تابلویی روی این نماد نصب می شد و می نوشت که اینجا قبلا باغ طهماسب آباد بوده و به علت خشکسالی خشک شده، ضمن اینکه این مجسمه ها فرسوده شده بودند و باید بازسازی می‌شدند؛ لذا شاید پس از بازسازی در منطقه ای دیگر از آنها استفاده شود.

کردستانی ادامه داد: شورای اسلامی شهر کرمان همچنین نظرسنجی در خصوص مجسمه های چهارراه طهماسب آباد کرمان برگزار کرد که اکثرا گفتند این المان برای آرامستان مناسب است.

این عضو شورای اسلامی شهر کرمان همچنین با اشاره به اینکه تعدادی از متخصصان برخی مجسمه های سنگی در کرمان را نمادهای شیطان پرستی می دانند گفت: مجسمه سه راه سیلو با هشدار امنیتی دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی استان برداشته شد و علت آن تبلیغ یکی از فرقه ها بوده است.

برخی‌ها برای شورا حاشیه درست می کنند

وی اضافه کرد: برخی افراد می خواهند تمامی فعالیت های ما را زیر سوال ببرند در حالی که شورای مردمی تر از ما در ادوار گذشته کرمان نبوده؛ شفافیت شورا به حدی است که تمامی جلسات خود را به صورت زنده برای عموم مردم پخش می کند و هیچکس پشت درهای شورا نمی ماند.

کردستانی افزود: برخی برای ما حاشیه درست می‌کنند که این کار، امور شورای اسلامی شهر کرمان را مختل می کند.

وی گفت: شورای اسلامی شهر کرمان برای اجرای مصوبات خود نظر کارشناسان را اخذ می کند ضمن اینکه تمامی اعضای شورا متخصص حوزه فرهنگ و هنر هستند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.