تاریخ انتشار : جمعه 4 فروردین 1402 - 7:57
کد خبر : 9296

تامین و تدارک بیش از ۱۰۰ هزارتن خرما برای ماه مبارک رمضان امسال

تامین و تدارک بیش از ۱۰۰ هزارتن خرما برای ماه مبارک رمضان امسال
هم‌زمان با شروع سال جدید ۱۴۰۲ و فرارسیدن ماه مبارک رمضان بیش از ۱۰۰ هزار تن خرما برای سراسر کشور تامین و تدارک شده که از این میزان برای کلان‌شهر تهران حدود ۱۵ هزار تن در نظر گرفته شده است.

به گزارش نسیم صبا از ایرنا، خرما یکی از کالاهای ضروری سبد خانوار در ماه مبارک رمضان به شمار می‌رود که ۷۰ درصد خرمای مصرفی این ماه از نوع مضافتی و کبکاب است.

طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی امسال حدود ۱.۴ میلیون تن خرما در کشور تولید شده که در تولید همه ارقام خرما وضعیت مطلوب بوده و نسبت به سال گذشته افزایش را نشان می‌دهد زیرا طی سال‌های گذشته میزان تولید خرما کشور بین ۱.۲ تا ۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تن بوده است.

بر اساس آمارها هر سال به طور متوسط نزدیک ۲۵ درصد محصول خرما ایران یعنی معادل یک‌چهارم به کشورهای هدف صادر می‌شود به طوری که در سال ۱۳۹۹، حدود ۲۷۰ هزار تن به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار به کشورهای اروپایی صادر شده بود.

وضعیت بازار نشان می‌دهد که با شروع ماه مبارک رمضان به دلیل افزایش مصرف، قیمت خرما افزایش می‌یابد و حتی برخی کسبه و مغازه‌داران اقدام به گران‌فروشی می‌کنند که این امر ورود ستاد تنظیم بازار و دستگاه‌های نظارتی را می‌طلبد.

هیچ کمبودی برای خرمای ماه مبارک رمضان نداریم

به گفته «محمدمهدی برومندی» معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی برای ماه مبارک رمضان سال ۱۴۰۲ نیز برنامه‌ریزی تدارک بیش از ۱۰۰ هزار تن خرما همانند سال‌های گذشته تامین شده و هیچ کمبودی در این زمینه در بازار وجود ندارد.

وی می‌گوید: اخیراً طی توافقی بین وزارت جهاد کشاورزی، انجمن ملی خرما، اتحادیه باغداران، سازمان میادین میوه و تره‌بار و شهرداری تهران، عرضه خرما در ماه رمضان با قیمت‌های مناسب انجام خواهد شد.

به گفته برومندی، ذخیره خرما بخصوص در دو رقم خرمای مضافتی و کبکاب به میزان کافی در سراسر کشور وجود دارد و محصول خرما به میزان لازم در میادین، مراکز عرضه و حتی غرفه‌های در نظر گرفته در متروها به مردم و روزه‌داران عزیز عرضه می‌شود.

به گزارش ایرنا، اکنون هر بسته خرما مضافتی برحسب کیفیت و اوزان مختلف در بازار به طور میانگین بین ۵۰ تا ۹۰ هزار تومان، خرما کبکاب بین ۴۰ تا ۷۰هزار تومان، هر کیلوگرم خرما زاهدی در بازار بین ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان، خرما پیارم بین ۱۹۰ تا ۲۱۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.