تاریخ انتشار : شنبه 14 اسفند 1400 - 18:20
کد خبر : 906

بیش از۵۵۰ میلیون متر مکعب روان آب در سیل اخیر کرمان مدیریت شد

بیش از۵۵۰ میلیون متر مکعب روان آب در سیل اخیر کرمان مدیریت شد
- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با اشاره به اینکه ۵۵۰ میلیون متر مکعب روان آب از چهار میلیارد متر مکعب سیلاب اخیر این استان را مدیریت کردیم گفت: از این میزان تقریبا ۲۲۰ میلیون متر مکعب به سفره های آب نفوذ پیدا کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با اشاره به اینکه ۵۵۰ میلیون متر مکعب روان آب از چهار میلیارد متر مکعب سیلاب اخیر این استان را مدیریت کردیم گفت: از این میزان تقریبا ۲۲۰ میلیون متر مکعب به سفره های آب نفوذ پیدا کرد.

به گزارش نسیم صبا از ایرنا، مهدی رجبی زاده روز شنبه در جمع خبرنگاران به سیل های اخیر استان کرمان اشاره کرد و افزود: از ۱۰ و نیم میلیون هکتار وسعت حوزه آبخیز شمال استان کرمان تاکنون در سطح چهار میلیون هکتار مطالعات و در سطح ۲۰۱ هزار هکتار فعالیت آبخیزداری انجام شده که با این مقدار سطح تحت پوشش به یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار رسیده که ۱۷ درصد این حوزه است.

وی ادامه داد: با انجام این مهم توانستیم ۵۵۰ میلیون متر مکعب روان آب را از چهار میلیارد متر مکعب آب مدیریت کنیم که از این میزان تقریبا ۲۲۰ میلیون متر مکعب به سفره های آب نفوذ پیدا کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با تاکید بر اینکه سیل اخیر در مناطقی که طرح های آبخیزداری انجام شده بود خسارت وارد نکرد اظهار داشت: بیلان سفره های آب زیرزمینی این استان منهای ۹۰۰ میلیون متر مکعب منفی است.

وی تاکید کرد: اگر در سطح تمام حوزه آبخیز شمال استان کرمان فعالیت های آبخیزداری انجام دهیم می توان سالانه بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب به سفره های زیر زمینی تزریق کنیم که می تواند ما را از بحران کمبود آب نجات دهد.

رجبی زاده ادامه داد: همچنین با اجرای طرح های آبخیزداری توانسته ایم از فرسایش خاک به میزان ۱۱ میلیون تن در سال جلوگیری کنیم ضمن اینکه می توان با اجرای طرح های آبخیزداری از وارد آمدن خسارت به مناطق پایین دست نیز پیشگیری کرد.

وی گفت: امسال ۹۵ میلیارد تومان از اعتبارت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان در بخش آبخیزداری هزینه شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمان گفت: تاکنون ۱۸۰ میلیارد تومان در بخش بیابانزدایی در این استان هزینه شده که ۱۵۰ میلیارد تومان به مالچ پاشی شرق کرمان اختصاص دارد.

وی تاکید کرد: ۱۶ شهرستان کرمان در پویش نهال کاری شرکت کرده و با اجرای این پویش حدود هزار هکتار عرصه های مرتعی و مکان های مستعد جنگل کاری این استان تحت پوشش قرار گرفته است.

رجبی زاده با بیان اینکه هر روز هفته منابع طبیعی با یک عنوان خاص نامگذاری شده است تصریح کرد: فردا روز درختکاری با عنوان برای ایران سرسبز و ایران خوب نامگذاری شده است.

وی به جشن روز درختکاری نیز اشاره و تصریح کرد: این آیین در کیلومتر ۱۵ جاده کوهپایه با حضور استاندار کرمان، مدیران استانی و خبرنگاران راس ساعت ۱۰ در مجموعه رشید فرخی برگزار می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان اظهار داشت: همچنین روز سه شنبه نماز وحدت و روز جمعه آیین افتتاح بندهای آبخیزداری در شهر ماهان با حضور مسئولان، نمایندگان مجلس و سمن ها برگزار می شود.

وی از برنامه ویژه درختکاری به مناسبت ۲۲ اسفند با عنوان روز شهدا در پارک جنگلی ورودی شهر بم به عنوان اقدامی ارزشمند یاد و عنوان کرد: این پارک به وسعت ۴۳ هکتار است که فاز نخست با عنوان پارک سپهبد شهید سلیمانی به بهره برداری می رسد که بزرگترین پارک جنگلی بعد از بوستان قائم کرمان است.

رجبی زاده اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰ مجموع اعتبارات عمرانی اداره کل منابع طبیعی کرمان ۳۵۳ میلیارد تومان بود که نسبت به سال ۹۹ حدود ۱۶۳ درصد رشد داشته و ۹۳ درصد ملی و هفت درصد استانی است که این باید سهم بری این اداره کل از بودجه های استانی افزایش یابد.

وی به اقدامات شاخص اداره کل منابع طبیعی استان کرمان طی سال گذشته اشاره کرد و گفت: انجام طرح کاداستر اراضی ملی یا حدنگاری و صدور اسناد تک برگ یکی از این اقدامات است که تاکنون از ۱۳.۳ دهم میلیون هکتار اراضی ملی شمال استان کرمان حدود ۹۴ درصد تثبیت شده است که از این مقدار ۱۲ و نیم میلیون هکتار تثبیت و ۱۱ و نیم میلیون هکتار تبدیل به سند شده و امیدواریم تا خرداد به ۹۸ درصد برسیم و می توان گفت کرمان در زمینه کاداستر در مراحل پایانی قرار دارد که موفقیت بزرگی است.

وی تاکید کرد: همچنین اداره کل منابع طبیعی استان کرمان موفق شد بخش غیردولتی را در احیا بیابان پای کار بیاورد و در این راستا ۴۰۰ هکتار از اراضی بیابانی توسط فولاد زرند ایرانیان در ۱۰ هزار هکتار توسط منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان در حال انجام که ۳۰۰ هکتار این طرح نهال کاری است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان افزود: امسال یک میلیارد تومان برای خرید کپسول گاز، تنور گازی و پلوجوش رایگان به ۶۷۵ خانوار روستایی و عشایری این استان اهدا شده است.

وی گفت: امسال تعداد حریق های ثبت شده در استان کرمان در سال ۹۹ حدود ۱۵۰ فقره در مساحت هزار و ۱۸۳ هکتار بوده و امسال تعداد حریق ها ۳۴ فقره به مساحت ۵۲۸ هکتار بوده که حدود ۵۶ درصد کاهش داریم.

رجبی زاده گفت: در زمینه تخریب و تصرف اراضی در سال جاری مجموعه پرونده ها ۴۳۷ فقره به مساحت هزار و ۵۰۰ هکتار است که بخشی وارد فرایند دادگاه شده و بخشی در مراحل اولیه با اخذ خسارت و تعهد مختومه شده است و روند در تصرف اراضی روند از نظر مساحت کاهشی است.

وی به موضوع فرهنگسازی برای حفظ منابع به عنوان بحثی مهم یاد کرد و گفت: در این راستا این اداره کل یک فعالیت مشترک با آموزش و پرورش دارد و طی ۱۵ سال گذشته یک میلیون نفر ساعت آموزش دیده اند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان به راه اندازی باشگاه همیاران طبیعت در استان کرمان اشاره کرد و گفت: تمام اقشار جامعه می توانند در این باشگاه عضو شوند و کارت همیار طبیعت دریافت کنند که در این راستا تاکنون ۱۸ هزار نفر عضو همیار طبیعت هستند و هفت هزار نفر در این سایت نام نویسی کرده اند که مزایایی از جمله بیمه حوادث برای آنها در نظر گرفته شده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.