تاریخ انتشار : شنبه 23 مهر 1401 - 5:50
کد خبر : 4867

امیرعبداللهیان:‌ گام‌های رسیدن به توافق در مسیر درستی قرار دارد

امیرعبداللهیان:‌ گام‌های رسیدن به توافق در مسیر درستی قرار دارد
وزیر امور خارجه با قدردانی از تلاش‌های سازنده جوسب بورل برای کمک به بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات خود در توافق گفت: علیرغم برخی اظهارات متعارض رسانه‌ای طرف آمریکایی،اکنون گامهای رسیدن به توافق در مسیر درستی قرار دارد و در همین راستا از همکاری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بعد فنی استقبال کردیم.

به گزارش ایرنا، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و جوسب بورل نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت وگوی تلفنی در مورد آخرین تحولات مربوط به مذاکرات لغو تحریم و روابط دوجانبه با اتحادیه اروپا و مسائل اخیر در ایران تبادل نظر کردند.

امیرعبداللهیان ضمن قدردانی از تلاش های سازنده جوسب بورل برای کمک به بازگشت همه طرف ها به تعهدات خود در توافق گفت: علیرغم برخی اظهارات متعارض رسانه ای طرف امریکایی، اکنون گامهای رسیدن به توافق در مسیر درستی قرار دارد و در همین راستا، ما از همکاری آژانس بین المللی انرژی اتمی در مسیر فنی استقبال کردیم.

مرگ مرحوم مهسا امینی برای برخی مقامات غربی یک بهانه است
وی در خصوص تحولات جاری کشور گفت: مرگ مرحوم مهسا امینی مایه تاسف همه ماست. در این خصوص گزارش دقیق و علمی پزشکی قانونی از سوی تعداد قابل توجهی از پزشکان فوق تخصص و افراد خبره ارائه شده است. همچنین اقدامات قضایی نیز در جریان است، البته این موضوع برای برخی مقامات غربی فقط یک بهانه است. پرسش این است که غرب در خصوص صدها پرونده قتل عمد زنان و کودکان در کانادا و آمریکا بویژه بدست پلیس چه کرده است؟! نمی شود در اروپا خشن ترین مقابله با اغتشاش، عملی خوب و پسندیده باشد، اما همان کار در چارچوب قانونی در ایران سرکوب قلمداد شود.

وزیر امور خارجه افزود: مطالبات مسالمت آمیز موضوعی جدای از آشوب، قتل، آتش افروزی و عملیات تروریستی است.

ایران سرزمین کودتای مخملی یا رنگین نیست
وی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران از پشتوانه قوی مردمی و دموکراسی کارآمد برخوردار است. اینجا سرزمین کودتای مخملی یا رنگین نیست. ایران لنگرگاه ثبات و امنیت پایدار منطقه است.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور افزود: البته ما به چارچوب بزرگ تری برای همکاری اتحادیه اروپا و جمهوری اسلامی ایران نگاه می کنیم. بنا بر این توصیه می کنیم اروپایی ها با رویکردی واقع بینانه به موضوع بنگرند.

امیرعبداللهیان به نقش جمهوری اسلامی و سردار سلیمانی در مقابله با داعش در عراق و سوریه و در نتیجه انتفاع اروپا از امنیت در قاره خود اشاره کرد.

سیاست ایران عدم ارسال سلاح به طرفین درگیر جنگ اوکراین است
وی یادآور شد: ما با روسیه همکاری دفاعی داریم، اما سیاست ما در قبال جنگ اوکراین، عدم ارسال سلاح به طرفین درگیر، توقف جنگ و پایان دادن به آوارگی مردم است.

توافق ایران و آمریکا در تبادل زندانیان گامی رو به جلو برای دستیابی به توافق است
نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این گفت وگوی تلفنی ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت های حاصله در مسیر احیای برجام و اهمیت همکاری میان آزانس بین المللی انرژی اتمی با ایران گفت: توافق ایران و امریکا در تبادل زندانیان موضوع مهمی است و آن را گامی رو به جلو برای دستیابی به توافق می دانیم.

جوسب بورل به پیشرفت های خوب به دست آمده در نیویورک و وین اشاره کرد.

وی افزود: ما قصد دخالت در امور داخلی ایران را نداریم.

نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن اشاره به برخی مواضع تند در اروپا، بر ضرورت همکاری هر چه بیشتر اتحادیه اروپا و ایران تاکید کرد.

بورل به توضیحات ایران درخصوص تاکید بر عدم ارسال سلاح و پهپاد برای بکارگیری در جنگ اوکراین اشاره کرد و آن را در خور توجه دانست.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.