تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 تیر 1401 - 8:28
کد خبر : 2850

ارز ۴۲۰۰ تومانی فساد را در کشور گسترش داد/ ارز باید تک نرخی شود

ارز ۴۲۰۰ تومانی فساد را در کشور گسترش داد/ ارز باید تک نرخی شود
رییس اتاق بازرگانی ایران و چین با تاکید بر اینکه اعطای یارانه به ابتدای زنجیره و کالاهای اساسی موجب قاچاق و رانت گسترده می‌شود، گفت: طی سال‌های گذشته اعطای یارانه ارزان قیمت به عده‌ای از واردکنندگان باعث ایجاد رانت، قاچاق و فساد شد.

«به گزارش نسیم صبا:مجیدرضا حریری» در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا، در مورد ضرورت‌های حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، اظهار کرد: همه اقتصادانان و کسانی که در مسائل اقتصادی صاحبنظر هستند بر ضرورت حذف ارز ترجیحی به‌صورت اصولی و تئوریک بسیار تاکید دارند. همه فعالان اقتصادی معتقدند ارز باید تک‌نرخی شود تا رانت حاصل از آن از بین برود.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون نحوه اجرا و جبران تورم بسیار موردبحث است، افزود: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث افزایش نرخ تورم شده، اما اگر دولت و سیاست‌گذار در مورد کنترل اثر تورم اقدامات اساسی انجام دهند، می‌توان نسبت به نحوه جبران تورم آن امیدوار بود. اکنون اقتصاد کشور در نقطه‌ای قرار دارد که بسیار نسبت به افزایش تورم شکننده است، به همین منظور هر اقدام و تصمیمی که سیاست‌گذار اخذ می‌کند، باید در راستای کاهش تورم و جبران آن باشد.

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: تصمیماتی که در حوزه تئوری برای حذف ارز ترجیحی گرفته می‌شود، نباید منجر به افزایش تورم شود؛ چراکه یک تصمیم نادرست تمام محاسن آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از برخی کالاهای اساسی بر سفره مردم تاثیر معیشتی دارد، به همین دلیل اگر نرخ تورم پیش‌بینی شده‌ای در مورد این تصمیم داریم، باید بر اساس سیاست‌های جبرانی باشد تا معیشت مردم به خطر نیفتد.

حریری در پاسخ به این سوال که بسیاری از کارشناسان معتقد هستند، واردات با ارز ۴۲۰۰ و ارزان، موجب شد بخش بسیار بزرگی از اشتغال بر بخش کشاورزی از دست برود و این ارزها به‌جای توسعه اقتصادی و رونق کشاورزی موجب اعطای یارانه به کالاهای وارداتی شد، توضیح داد: معتقدم تا زمانی که در مورد یک کشاورزی سامان یافته و متکی بر فنّاوری‌های مدرن صحبت می‌شود، اشتغال معنایی ندارد، چراکه در این حوزه بیشتر باید از فنّاوری و ماشین‌آلات استفاده شود. در کشاورزی سنتی مبتنی بر نیروی کار انسانی هم واردات نمی‌تواند جایگزین این نوع کشاورزی باشد.

وی ادامه داد: در کشور ما ظرفیت کشاورزی محدود است و اگرچه هم‌اکنون نمی‌توان از حداکثر ظرفیت کشاورزی استفاده کرد، اما دلیل آن واردات کالا نیست، بلکه دور بودن فنّاوری و بحث اصلاح بذر و ماشین‌آلات کاشت و داشت و برداشت است.

این فعال اقتصادی بیان کرد: معتقدم با یک تصمیم اقتصادی نمی‌توان همه مشکلات موجود در اقتصاد کشور را حل کرد، چراکه تصمیمات مربوط به بخش‌های مختلف هستند. بدون تردید ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارزهای چند نرخی بسیار خطرناک و ناپسند هستند، به همین دلیل برای حذف یکباره آن باید برنامه‌ریزی انجام شود تا اثرات آن در اقتصاد نگران‌کننده نباشد.

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین در مورد این سوال که آیا اعطای یارانه کالاهای اساسی موجب قاچاق گسترده، از بین رفتن خودکفایی، فساد و رانت در زنجیره توزیع کالاهای اساسی شده است، پاسخ داد: قطعاً اعطای یارانه به کالاهای اساسی موجب قاچاق و رانت گسترده می‌شود.

حریری تاکید کرد: طی سال‌های گذشته اعطای یارانه ارزان قیمت به عده‌ای از واردکنندگان باعث ایجاد رانت، قاچاق و فساد شد وعده‌ای از آن بهره ناعادلانه فراوانی بردند به همین دلیل باید در نحوه اجرای برای تخصیص ارز تصمیمات درستی اتخاذ شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.