تاریخ انتشار : پنجشنبه 26 خرداد 1401 - 8:05
کد خبر : 2095

اذعان سناتورهای آمریکایی به دستان خالی دولت بایدن در قبال ایران

اذعان سناتورهای آمریکایی به دستان خالی دولت بایدن در قبال ایران
کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی نشستی پشت درهای بسته با نمایندگان دولت بایدن از جمله رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایارن تشکیل داد تا طرح به اصطلاح ب آن را در قبال ایران و مذاکرات وین بداند اما سناتورها پس از این نشست اذعان کردند که دستان کاخ سفید خالی است.

خبرنگار آمریکایی رسانه جوئیش اینسایدر درباره این نشست گزارش داد چند سناتور آمریکایی در جلسه علنی پیشین در مورد مذاکرات با ایران خواستار یک جلسه غیرعلنی شدند تا از طرح ب آمریکا اطلاع یابند.

این خبرنگار به نقل از مارکو روبیو سناتور جمهوریخواه ایالت فلوریدا پس از این نشست نوشت: فکر نمی کنم آنها (دولت بایدن) طرح ب داشته باشد آنها چیزی در این مورد به ما نشان نداده اند.

وی به نقل از سناتور دموکرات اد مارکی از ایالت ماساچوست نوشت: هنوز گفتگو های جدی در جریان است و وی امیدوار است که هنوز شانس موفقیت وجود داشته باشد.

این خبرنگار آمریکایی به نقل از کریس مورفی دیگر سناتور دموکرات آمریکایی نیز گزارش داد: شانس موفقیت در مذاکرات با ایران بسیار کمتر از شش ماه پیش است.

وی به نقل از سناتور کریس ون هالن از ایالت مریلند نیز مدعی شد که طرح ب شامل “عناصر مختلف” از جمله گزینه نظامی است، اما “این طرح احتمالا منجر به کشته شدن تعداد زیادی از آمریکایی‌ها می‌شود”.

این سناتور آمریکایی افزود: «امیدوارم» دولت آمریکا همچنان به مذاکرات متعهد باشد، ایران باید انتخاب های سختی برای توافق انجام دهد.

سناتور تندرو جمهوریخواه تد کروز، این نشست را “بسیار نگران کننده” خواند و درباره سیاست دولت بایدن در قبال ایران گفت: آنها طرح ب ندارند، طرح الف هم ندارند، هیچ برنامه ای ندارند.

اما سناتور دموکرات بن کاردین این نشست را یکی از جامع ترین و مهم‌ترین جلسات توجیهی غیرعلنی توصیف کرد و مدعی شد آنها در مورد گزینه های مختلف موجود اطلاعاتی دریافت کرده اند که بسیار آموزنده بود.

سناتور باب منندز رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا نیز گفت: دولت بایدن هنوز با نظر وی مبنی بر رسیدن به زمان پایان مذاکرات موافق نیست.

او افزود: منتظر تحریم‌های اضافی و تلاش برای رسیدگی به سایر نگرانی‌ها در مورد ایران باشید.

این سناتور دموکرات آمریکایی پیش از این در یک مراسم شام با اعضای ایپک (کمیته روابط عمومی آمریکا و رژیم اسرائیل) مدعی شده بود: زمان آن رسیده است که دولت جو بایدن و متحدان اروپایی آمریکا به مذاکرات هسته‌ای با ایران پایان دهند.

این سناتور دمکرات ایالت نیوجرسی بدون اشاره به زیاده خواهی‌های دولت آمریکا مدعی شده بود: زمان آن رسیده است که به اروپایی‌ها بگوییم که با وجود حسن نیت ما و تمایل برای ورود به توافقی قوی‌تر و طولانی‌تر، ایرانی‌ها حاضر به ورود به یک توافق نیستند.

منندز ادعا کرده بود: در این مرحله دیگر دیپلماسی گزینه مناسبی نیست.

جیم ریش دیگر سناتور عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنای امریکا نیز با طرح اتهاماتی علیه ایران خواستار توقف مذاکرات وین شده است.

وی با بیان این ادعا مبنی بر حملات مداوم به نیروها و تاسیسات دیپلماتیک ما و بدون پاسخ آمریکا، افزود: ما دیگر نمی توانیم این رفتار حکومت ایران را نادیده بگیریم و باید مذاکرات برجام را متوقف کنیم.

تارنمای پولیتیکو نیز پس از این نشست در گزارشی مدعی شد مقامات دولت بایدن در جلسه توجیهی محرمانه روز چهارشنبه به سناتورهای آمریکایی اطمینان دادند که در صورت نیاز، آمریکا تحریم‌ها علیه ایران را تشدید خواهد کرد.

باب منندز رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت: سوال این است که آیا باز گذاشتن درها برای توافق بالقوه امری است که دولت آمریکا به عنوان یک موقعیت راهبردی می خواهد به جهان بگوید مبنی بر اینکه “ما تلاش کردیم، آنها مایل به انجام آن نیستند.”

این رسانه آمریکایی ادعا کرد که مقامات دولت بایدن به سناتورها اطلاع دادند که در صورت شکست مذاکرات حداقل کاری که انجام خواهد شد این است که تحریم های موجود علیه تهران حفظ خواهد شد. زمانی که از منندز پرسیده شد که آیا دولت آمریکا اقدامات تنبیهی بیشتری را به عنوان راهی برای مهار برنامه هسته ای ایران در نظر می گیرد، وی پاسخ داد: منتظر خواهم ماند.

خبرنگار رسانه آمریکایی پولیتیکو هنگام آغاز این نشست در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: برت مک گورک و رابرت مالی نماینده ویژه امریکا در امور ایران درحال توضیح به اعضای کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در مورد مذاکرات هسته ای ایران هستند که خوب پیش نمی رود.

این خبرنگار آمریکایی افزود: سناتورهای آمریکایی به دنبال دریافت پاسخ از دولت بایدن در خصوص طرح ب آن در مقابل ایران هستند .

خبرنگار پولیتیکو ادامه داد: (باب) منندز (رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا) هفته گذشته ادعا کرد که ایران “اکنون دارای اورانیوم کافی برای تولید یک سلاح هسته ای است.” وی از دولت آمریکا خواسته است که اعتراف کند بازگشت به برجام در راستای منافع راهبردی آمریکا نیست.

نماینده ارشد امریکا در امور ایران چهارم خرداد ماه به سنای آمریکا گفت: تلاش‌ها برای احیای توافق ۲۰۱۵ به مشکل برخورد کرده است اما پیشنهاد کاهش «محدود» تحریم‌ها به تهران همچنان می‌تواند این توافق را نجات دهد و زمینه را برای یک توافق گسترده‌تر فراهم کند.

رابرت مالی در نشست استماع کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با اذعان به شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران گفت که بهترین مسیر در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران بازگشت به برجام است.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، از ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شده بود و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشتند تا آمریکا تصمیم سیاسی خود را بگیرد.

دولت بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و نیز تلاش برای بازگشت به برجام بوده، تاکنون نه تنها گامی در جهت نشان دادن حسن نیت خود برنداشته است بلکه در راستای سیاست های شکست خورده فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ حرکت کرده و در تازه ترین اقدام نیز همسو با رژیم صهیونیستی به تلاش های ضد ایرانی سه کشور اروپایی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران پیوست.

ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی با بیان اینکه واشنگتن بطور منظم از طریق شرکای اروپایی خود با ایران ارتباط غیرمستقیم داشته است، ادعا کرد که منتظر پاسخ سازنده تهران هستیم.

او در پاسخ به سوالی در مورد پیشنهاد جدید برجامی ایران به آمریکا ادعا کرد همانطور که ما پیش از این مشخص کرده ایم، آماده ایم تا به سرعت توافق وین را به پایان رسانده و آن را اجرا کنیم.

شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، قطعنامه پیشنهادی ضد ایرانی آمریکا و متحدانش با ۳۰ رأی موافق، ۲ رأی مخالف روسیه و چین و ۳ رأی ممتنع هند، پاکستان و لیبی به تصویب رسید. جمهوری اسلامی ایران این قطعنامه را به عنوان اقدامی سیاسی، نادرست و غیرسازنده تقبیح و محکوم کرد.

وزارت امور خارجه ایران درپی تصویب قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام آژانس اعلام کرد: این قطعنامه براساس گزارش شتابزده و غیرمتوازن مدیرکل آژانس و مبتنی بر اطلاعات دروغین و ساختگی رژیم صهیونیستی صورت گرفته و نتیجه‌ای جز تضعیف روند همکاری و تعاملات جمهوری اسلامی ایران با آژانس در برنخواهد داشت.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.