تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 خرداد 1402 - 8:22
کد خبر : 10352

آیت‌الله رئیسی: همکاری‌های تهران و عشق‌آباد در دو سال اخیر رشد چشمگیری داشته است

آیت‌الله رئیسی: همکاری‌های تهران و عشق‌آباد در دو سال اخیر رشد چشمگیری داشته است
رئیس جمهور گفت: همکاری‌های تهران و عشق‌آباد در دو سال اخیر و با اراده ایران برای تقویت روابط همسایگی، از رشد چشمگیری برخوردار شده است.

به گزارش نسیم صبا ازایرنا، آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئییسی عصر سه شنبه در جریان سفر آقای «قربانقلی بردی محمداف» رهبر ملی و رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان به جمهوری اسلامی ایران، در نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور با بیان اینکه روابط دو کشور متکی بر اشتراکات عمیق تمدنی و فرهنگی و فراتر از همسایگی صرف است، افزود: همکاری‌های تهران و عشق‌آباد در حدود دو سال اخیر که اراده دولت جمهوری اسلامی ایران تقویت روابط همسایگی بوده، از رشد چشمگیری برخوردار شده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه مانعی در مسیر توسعه روابط دو کشور وجود ندارد، افزود: دو کشور پتانسیل‌های مستعدی برای گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های انرژی، حمل و نقل، ترانزیت و امور گمرکی، کشاورزی و علمی و فناوری دارند.

دکتر رئیسی با اشاره به مشکل کم‌آبی به عنوان معضل مشترک کشورهای منطقه اظهار داشت: اگر کشورهای منطقه در این عرصه همکاری و تعامل سازنده‌ای، مشابه همکاری مثال‌زدنی ایران و ترکمنستان برای مدیریت موضوع آب‌های مشترک با ساخت سد دوستی داشتند، مشکلات در این زمینه کاهش می‌یافت.

رئیس جمهور افزود: اعتقاد راسخ داریم که بخش مهمی از مشکلات منطقه و از جمله عدم شکل‌گیری همکاری‌های جدی در موضوعات مختلف ناشی از حضور بیگانگان است؛ حضور بیگانگان در منطقه نه تنها امنیت‌ساز و آرامش‌آفرین نیست، بلکه مخل امنیت و آرامش نیز هست.

دکتر رئیسی تاکید کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران در منطقه ایجاد و تقویت صلح، ثبات و امنیت است و ما برخلاف غربی‌ها که مدعی حمایت از حقوق بشر هستند، به شکل جدی و واقعی به دنبال حقوق انسان‌ها هستیم و معتقدیم غربی‌ها در این عرصه در جایگاه متهم هستند و نه مدعی.

آیت‌الله رئیسی همچنین با استقبال از پیشنهاد احیای روند برگزاری نمایشگاه‌های اقتصادی و تجاری متقابل میان ایران و ترکمنستان که از سوی رهبر ملی و رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان مطرح شد، تصریح کرد:‌ برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی بطور قطع کمک مهم و موثری به شناخت ظرفیت‌های متقابل از سوی فعالان اقتصادی دو کشور خواهد کرد.

رهبر ملی و رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان نیز در این نشست با سپاسگزاری از مهمان‌نوازی گرم برادران ایرانی خود گفت: ایران و ترکمنستان به عنوان دو کشور دوست و همسایه، همواره به دنبال تقویت روابط عمیق خود هستند. ترکمنستان حامی سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه تثبیت صلح و ثبات منطقه بوده و هست.

«قربانقلی بردی محمداف» افزایش همکاری‌های مشترک در زمینه انرژی، حمل و نقل ریلی و جاده‌ای، ترانزیت و امور گمرکی، تبادل برق و همکاری‌های تجاری، اقتصادی و صنعتی، امور پزشکی و بهداشتی و همکاری دو کشور در زمینه آب و کشاورزی را از مهمترین ظرفیت‌ها و علائق کشورش برای گسترش همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران برشمرد و خاطرنشان کرد: همکاری دو کشور در ساخت سد دوستی به عنوان یک الگو در زمینه همکاری‌های منطقه‌ای با قوت تداوم خواهد یافت.

وی با اشاره به ظرفیت همکاری ترکمنستان،‌ ایران و قزاقستان برای همکاری سه‌جانبه ریلی در راستای تقویت کریدور شمال-جنوب گفت: ترکمنستان برای جبران عقب‌ماندگی‌ها در عرصه تجارت در دوره شیوع کرونا، فعالیت گمرک مشترک با ایران را ۲۴ ساعته کرده است. همچنین علاقه مندیم برگزاری نمایشگاه‌های تجاری و اقتصادی در دو کشور برای آشنایی با ظرفیت‌های متقابل مجددا احیا شود.

رئیس جمهور و رهبر ملی و رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان همچنین بر گسترش تعاملات فرهنگی به ویژه برگزاری جشن نوروز به عنوان بستری برای تقویت روابط و گسترش همکاری‌های کشورهای حوزه تمدنی نوروز تاکید کردند.

به گزارش ایرنا، «قربان قلی بردی محمداف» رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان روز سه شنبه در صدر هیاتی سیاسی و اقتصادی وارد تهران شد.

همچنین مقامات عالی‌ رتبه ایران و ترکمنستان در حضور رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان ۲ سند همکاری و سه یادداشت تفاهم در زمینه‌های مختلف امضا کردند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.