تاریخ انتشار : سه شنبه 15 آذر 1401 - 7:47
کد خبر : 6455

آمریکا باید مسئول و پاسخگوی اقدامات خود درباره برجام باشد

آمریکا باید مسئول و پاسخگوی اقدامات خود درباره برجام باشد
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه آمریکا باید مسئول و پاسخگوی اقدامات خود درباره برجام باشد، تاکید کرد: آنها می‌دانند ایران تحت فشار و تهدید نه حاضر به مذاکره است نه امتیاز می‌دهد.

به گزارش نسیم صبا ازمهر، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان صبح روز (دوشنبه) در نشست خبری در پاسخ به سوالی درخصوص رفتار دوگانه آمریکایی‌ها در جریان مذاکرات احیای برجام گفت: آمریکا باید پاسخگوی اقدامات خود باشد. مقامات آمریکایی می‌دانند ایران تحت فشار و تهدید نه حاضر به مذاکره است و نه امتیاز می‌دهد.

وی افزود: مذاکره و توافق منطق خود را دارد. موضع ایران در ارتباط با مذاکرات برجام کاملاً روشن است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران متعهد به برجام بود و به تعهداتش عمل کرد و دولت خاطی و ناقض برجام، دولت آمریکا است و همچنین کشورهای اروپایی عضو برجام که به تعهداتشان عمل نکردند و نتوانستند خروج آمریکا از برجام را جبران کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران به دنبال به سرانجام رساندن برجام است. نیاز به برجام نیاز یکجانبه ایران نیست و ایران از موضع ضعف مذاکره نمی‌کند.

کنعانی گفت: نیاز آمریکا و غرب به برجام کمتر از ایران نیست و نباید منتی روی ایران بگذارند. توافق در دسترس است و طرف‌ها می‌توانند در کوتاه‌ترین مدت مذاکرات را جمع بندی کنند و به نتیجه برسند. توصیه ما مشخصاً به شرکای اروپایی برجام این است که خودشان را تسلیم آمریکا نکنند.

کنعانی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص جزئیات سفر مذاکره‌کننده ارشد کشورمان به سه کشور منطقه گفت: سفر آقای باقری به سه کشور هند، قطر و روسیه در چارچوب سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت و در این سفر استمرار گفتگوها و رایزنی‌ها مقامات مختلف جمهوری اسلامی ایران و کشورهای مورد اشاره برای رایزنی و تبادل نظر درخصوص ارتقا مناسبات و همکاری‌های دوجانبه ما با کشورهای هدف صورت گرفت.

وی افزود: مذاکرات در حوزه‌های مختلف دوجانبه و منطقه‌ای و هم موضوعات مورد علاقه بین المللی ادامه دارد و این سفر در همین چارچوب صورت گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: در این چارچوب این سفر صورت گرفت و در گفتگوها در خصوص زمینه‌های سیاسی دو کشور است. طبیعتاً وقتی با کشورهای دوست می‌نشینیم به ویژه کشورهایی که در موضوع مذاکرات مورد توجه افکار عمومی به ویژه مذاکرات رفع تحریم‌ها هستند، طبیعتاً در چنین نشست‌هایی در خصوص این موضوعات و این موضوع مشخص نیز گفتگو و تبادل نظر صورت می‌گیرد.

کنعانی در خصوص آخرین وضعیت آتش‌بس یمن نیز گفت: موضع جمهوری اسلامی ایران و سیاست جمهوری اسلامی در ارتباط با یمن همواره روشن بوده و ایران از همه ظرفیتش برای برقراری صلح و ثبات در یمن و منطقه استفاده کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص تلاش خصمانه‌ی کشورهای غربی برای اخراج ایران از کمیسیون حقوق زن سازمان ملل متحد گفت: ایران به عنوان عضو سازمان ملل متحد در یک انتخابات کاملاً شفاف و قانونی با بیشترین رأی کشورهای عضو مجموعه اکوسوک از ۵۴ رأی با کسب ۴۳ رأی، عضو کمیسیون مقام زن در این مجموعه شد. الان تلاش آمریکا مشخصاً با کمک برخی دولت‌های مشخص اروپایی این است که در یک اقدام کاملاً سیاسی و غیرقانونی با اعمال فشار و استفاده از پتانسیل‌های سیاسی و تأثیرگذاری بر کشورهای مستقل، عضویت جمهوری اسلامی ایران را در این چارچوب و ساختار با مانع مواجه کنند.

وی افزود: این اقدام آمریکا قبل از آنکه اقدامی علیه جمهوری اسلامی ایران باشد، اقدام علیه رأی آزادانه کشورها در تشکل‌ها و ساختارهای بین المللی است.

کنعانی تصریح کرد: این اقدام آمریکا عملاً در مسیر زیر سوال بردن حق رأی کشورهای مستقل در این سازمان است و ارزش آرای این کشورها را زیر سوال برده است.

وی افزود: کشورهای عضو، آزادانه و مستقلانه به جمهوری اسلامی ایران رأی دادند. اگر دولت آمریکا و تعدادی از کشورهای غربی همسو با آن موفق شوند در چارچوب سیاست‌های اعمال فشار و استفاده از ورق‌ها و ابزارهای فشار سیاسی علیه دیگران، ایران را از کمیسیون مقام زن خارج کنند، عملاً یک بدعت را پایه گذاری می‌کنند و اینکه کشوری که با حق رأی آزادانه عضو شده خارج می‌کنند و حق رأی آزادانه کشورهای عضو این مجموعه را زیر سوال می‌برند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: برخی کشورهای عضو شورای امنیت یا عضو شورای حقوق بشر و مجامع حقوق بشری، کشورهایی هستند که در طول تاریخ خودشان مرتکب جنایات بی‌شمار علیه دولت‌ها و ملت‌های مستقل شدند و اکنون با استفاده از ابزارهای حقوق بشری، علیه دولت‌های مستقل اعمال فشار سیاسی می‌کنند.

وی افزود: چنین روندی نه به ارتقای موضوع حقوق بشر در دنیا و نه به کارآمدی سازوکارهای حقوق بشری کمکی می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: این اقدام اگر محقق شود، سلب عضویت قانونی جمهوری اسلامی ایران در این تشکل است و سلب حق رأی آزادانه و مستقل کشورهای عضو یک مجموعه است و به کارآمدی یک سازوکار بین المللی در ارتباط با حقوق بشر خدشه اساسی وارد می‌کند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران از همه ظرفیت‌های سیاسی و دیپلماتیک خود در حال استفاده است که از یک رویکرد غیرقانونی و سیاسی منفعت طلبانه جلوگیری کند و در این ارتباط به تلاش‌های خود ادامه خواهد داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات ایران و عربستان گفت: بهبود مناسبات جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی را در راستای منافع دوجانبه و منافع منطقه‌ای می‌دانیم. موضع جمهوری اسلامی ایران در این ارتباط کاملاً روشن است.

وی افزود: گفتگو و مذاکره سیاسی برای حل و فصل اختلافات می‌تواند زمینه‌ساز از سرگیری روابط دو کشور در چارچوب مصالح منافع مشترک و منافع منطقه‌ای شود. در همین چارچوب نیز عمل کردیم و مذاکرات دوجانبه با کمک دولت عراق در پنج دور در بغداد انجام شده است.

کنعانی تصریح کرد: زمینه اجرای توافقات گذشته برای اینکه گام جدیدی به سمت تکمیل مذاکرات و از سرگیری روابط برداریم مهیا است و باید ببینیم در طرف مقابل گام عملی چه خواهد بود.

کنعانی در تشریح دستاوردهای سفر نخست وزیر عراق به تهران گفت: سفر آقای السودانی به تهران سفر مهمی بود که در چارچوب دعوت رسمی به عمل آمده از ایشان انجام شد و در چارچوب موضوعات مختلفی که با دولت عراق داریم این سفر انجام و گفتگوهای پرثمر و مفیدی در حوزه‌های مختلف به ویژه همکاری‌های تجاری و اقتصادی صورت گرفت.

امنیت مرزی برای ما حائز اهمیت است

وی افزود: بحث امنیت مرزی برای ما حائز اهمیت است و در این سفر بر نتایج گفتگوهای قبلی تأکید و دولت عراق قول اجرای تعهدات را داد.

وی افزود: اخباری شنیدیم که دولت عراق مصمم است نیروهای دولت مرکزی را در مرزهای دو کشور به ویژه در طول مرزهای ایران با اقلیم کردستان عراق مستقر کند و تحقق این اقدام می‌تواند گام مثبت و رو به جلو در جهت تحکیم امنیت و ثبات در مرزهای دو کشور باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص روند مناسبات ایران و چین تصریح کرد: روابط ایران و چین کاملاً رو به رشد و نمونه خوبی از همکاری‌های موفق دو کشور در یک رابطه دوجانبه است.

وی افزود: تحریم‌هایی غیرقانونی واقعیتی است که امکان همکاری‌های متعارف به ویژه علنی را با برخی از کشورها با محدودیت و مشکل مواجه می‌کند، اما روابط ایران و جمهوری خلق چین در حوزه‌های مختلف برقرار است و رایزنی‌های مستمر برای توسعه مناسبات دو کشور وجود دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: اقتضائات فعالیت در شرایط جاری به خصوص در شرایط تحریم‌های آمریکا مانع از علنی کردن بسیاری از همکاری‌های دوجانبه ایران با برخی کشورها می‌شود.

وی افزود: روند اجرای توافقات دوجانبه ایران و چین هم در چارچوب برنامه جامع همکاری‌های ۲۵ ساله و سایر توافقات دوجانبه روند رو به جلو و پیشرفتی است و این روند مبتنی بر اراده سیاسی رهبران دو کشور روند رو به پیشرفتی خواهد بود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.