به گزارش نسیم صبا از ایرنا، فرزانه صادق روز شنبه در خاتمه جلسه بررسی آخرین وضعیت پیشرفت پروژههای راهآهن اردبیل- میانه و چابهار- زاهدان در محل وزارت راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سالهاست که مردم منتظر افتتاح و بهرهبرداری از دو پروژه ریلی اردبیل- میانه و چابهار- زاهدان هستند.
وی گفت: پروژه ریلی چابهار- زاهدان دارای ویژگیهای مهم و استراتژیکی است و اتصال چابهار به خطوط اصلی و کریدورهای ریلی کشور اهمیت زیادی دارد.
صادق ادامه داد: در سفر به کشورهای همسایه شمالی، همچنین هند و پاکستان، یکی از مواردی که مسئولان آن کشورها همواره پیگیری میکنند اتصال ریلی چابهار به زاهدان است.
صادق ادامه داد: مطابق آخرین گزارشگیری که در روز جاری انجام شد، پیمانکار پروژه خط آهن چابهار- زاهدان موفق شده رکوردهایی در ریل گذاری ثبت کند و شعار «ما میتوانیم» به روشنی در این پروژه به منصه ظهور رسیده است.
وی بیان داشت: هم اکنون زیرسازی پروژه خاش- ایرانشهر انجام شده و زیرسازی پروژه نیکشهر- ایرانشهر باید سرعت بگیرد.
وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: زیرسازی بیش از ۱۳۰ کیلومتر از مسیر تا پایان آذر به پایان خواهد رسید و ایستگاههای راه آهن خاش، نیکشهر و زاهدان نیز تا پایان دی ماه به اتمام میرسد.
وی ابراز امیدواری کرد تا پایان امسال کل پروژه و ایستگاهها قابل بهرهبرداری شود.
این عضو کابینه دولت چهاردهم همچنین در خصوص راه آهن اردبیل- میانه اظهار داشت: بیش از دو دهه است که مردم منتظر بهرهبرداری از این مسیر ریلی هستند.
وی گفت: هم اکنون عملیات عمرانی ایستگاه راهآهن در مسیر یاد شده به پایان کار خود رسیده و ریل گذاری مسیر بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
صادق خاطرنشان کرد: تا پایان بهمن ماه میتوانیم شاهد بهرهبرداری از ریل و ایستگاه راه آهن در این مسیر باشیم.
اولویتبندی جادهها برای اصلاح
وی در خاتمه در خصوص وضعیت جادههای کشور یادآور شد: در بسیاری از جادهها و محورهای مواصلاتی مشکلاتی داریم که البته منابع مالی نیز محدود است.
صادق افزود: بهترین اتفاقی که با همکاری سازمان برنامه و بودجه شاهد بودیم اولویتبندی جادهها بود، همچنین توانستیم به منظور توسعه شبکه آزادراهی بخش خصوصی را نیز پای کار بیاوریم و از این نظر در یک سال گذشته پیشرفت بسیار خوبی داشتهایم.
وی گفت: بخش دیگری از این موضوع را با سازمان راهداری به پیش میبریم که در این زمینه نیز اولویت بندی طرحها و پروژهها انجام شده و مسیرهایی که رفت و آمد بیشتری در آنها انجام میشود در اولویت خواهد بود.
راهآهن چابهار – زاهدان بهعنوان یکی از پروژه های کلان زیرساختی کشور و در راستای توسعه منطقهای در حال اجراست؛ این پروژه نه تنها بهعنوان کریدور ترانزیتی بینالمللی برای اتصال ایران به بازارهای جهانی مطرح است، بلکه نقش بسزایی در رونق حمل و نقل، تجارت و توسعه اقتصادی سیستان و بلوچستان و کشور ایفا خواهد کرد.
این خط ریلی از دروازه شرقی اسکله شهید بهشتی چابهار آغاز و با عبور از شهرستانهای کنارک، نیکشهر، ایرانشهر و خاش در نهایت به زاهدان متصل میشود؛ ایجاد کریدور ریلی شرق کشور، اتصال بندر تجاری، ترانزیتی، اقتصادی و گردشگری چابهار به شبکه ریلی کشور و کشورهای آسیای میانه، کمک به توسعه سواحل مکران، ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی سیستان و بلوچستان و اتصال کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد از اهداف اصلی این طرح است.
طول این خط ریلی حدود ۶۰۰ کیلومتر از چابهار تا زاهدان است که با احتساب خطوط فرعی به ۷۳۰ کیلومتر میرسد.
خط راهآهن میانه-اردبیل یا راهآهن اردبیل که به عنوان بخشی از کریدور شمال- جنوب به شمار میرود، از طرحهای ملی خطوط ریلی ایران است که از سال ۱۳۸۴ شروع شده است.
این خط که دارای ۱۷۵ کیلومتر طول است، از شهر میانه آغاز میشود و در شهر اردبیل به پایان میرسد. این پروژه که نزدیک به ۲ دهه است فرایند اجرایی آن آغاز شده، اکنون در مراحل پایانی قرار دارد.
قرار است این شبکه ریلی بعد از تکمیل به پارس آباد در مرز جمهوری آذربایجان ادامه یابد.
