تاریخ انتشار : یکشنبه 23 مرداد 1401 - 8:20
کد خبر : 3388

الرکابی: معنای انحلال پارلمان عراق بدون دولت موقت، ابقای دولت فعلی است

الرکابی: معنای انحلال پارلمان عراق بدون دولت موقت، ابقای دولت فعلی است
علاء الرکابی دبیرکل جنبش امتداد (وابسته به معترضان اکتبر) بر این باور است که انحلال پارلمان بدون تشکیل دولت موقت و تعیین زمان برگزاری انتخابات زودهنگام جدید به معنای ابقای دولت فعلی (پیشبرد امور) است.

به گزارش نسیم صبا ازایرنا، الرکابی در توییتی نوشت: انحلال مجلس نمایندگان عراق بدون رفتن به سوی تشکیل دولت موقت مثلا یک ساله متشکل از وزرای مستقل و بدون تعیین موعد انتخابات پارلمانی زودهنگام و نیز بدون تغییر قانون انتخابات به چه معناست؟

وی افزود: این به معنای ابقای مصطفی الکاظمی نخست وزیر و برهم صالح رئیس جمهور فعلی است در حالی که دوره این دو پایان یافته و دولت نیز بدون نظارت پارلمانی باقی مانده است.

به نظر می رسد این توییت رئیس حزب امتداد و عضو ارشد جریان تشرین (بر آمده از معترضان اکتبر ۲۰۱۹) در واکنش به درخواست های اخیر جریان صدر برای انحلال پارلمان باشد.

مقتدا صدر ، رهبر جریان صدر عراق ۴ روز پیش از مقامات قضایی این کشور خواست حداکثر تا پایان هفته جاری، مجلس را منحل اعلام کند.

مقتدا صدر پیشتر با طولانی شدن بن بست سیاسی عراق، ۷۳ نماینده جریان خود را از پارلمان خارج و مستعفی کرد.

چارچوب هماهنگی شیعی عراق سوم مرداد ماه بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن «محمد شیاع السودانی» با اجماع اعضای این چارچوب به عنوان نامزد نخست وزیری عراق معرفی شد و جریان صدر به آن اعتراض کرد؛ اعتراضی که منجر به ورود معترضان صدری به منطقه سبز بغداد و پارلمان این کشور و سپس تحصن در محوطه پارلمان شد.

تحصن صدری‌ها باعث شد تا سایر جریان‌های سیاسی و مسئولان این کشور طی هفته های اخیر موضع‌گیری کرده و با توجه به حساسیت شرایط عراق خواهان خویشتنداری و حل و فصل اختلافات از طریق گفت وگو شوند و بر لزوم حفاظت از نهادهای قانونی این کشور تاکید کرده و از مقتدا صدر بخواهند تا با چارچوب هماهنگی وارد گفت وگو شود.

انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق در دهم اکتبر ۲۰۲۱ (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) برگزار شد اما جریان‌های سیاسی این کشور به دلیل اختلاف‌های سیاسی تاکنون و با وجود گذشت ۱۰ ماه از برگزاری این رویداد، نتوانسته‌اند دولت جدید را تشکیل دهند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.