تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 تیر 1401 - 8:08
کد خبر : 2578

آلودگی هوا کرمان را قفل کرد/ سرگیجه کارمندان در گرد و غبار

آلودگی هوا کرمان را قفل کرد/ سرگیجه کارمندان در گرد و غبار
آلودگی هوا برای دومین روز متوالی ادارات برخی از مناطق کرمان را تعطیل و یا آغاز به کار را با تأخیر مواجه کرد اما تمدید متوالی و تاخیر در اعلام تعطیلی، کارمندان ادارات را سرگردان کرد.

به گزارش نسیم صبا از مهر : پدیده ریزگردها و بروز گرد و غبار که از ابتدای سال جاری به صورت متوالی در کرمان با فراوانی بالا تکرار شده است طی روزهای اخیر به اوج خود رسیده است و از ابتدای هفته جاری موجب آلودگی شدید هوا شده است.

از عصر روز گذشته آلودگی هوا تشدید شده است و پیش بینی شده است طی روزهای آینده وضعیت بدتر خواهد شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: طی روزهای آینده شاهد افزایش سرعت باد در استان کرمان خواهیم بود و همین مساله موجب تشدید گرد و غبار در شهرستان‌های مختلف به خصوص در شمال و شرق استان می‌شود.

مجید سعیدی افزود: مرکز طوفان در کویر مرکزی می‌باشد و در حال پیشروی است و به تدریج میزان آلودگی هوا افزایش می‌یابد.

شهرهای شمالی استان بیشترین تأثیر از این پدیده را دارند که موجب آلودگی هوا، کاهش دید افقی می‌شود

وی تصریح کرد: شهرهای شمالی استان بیشترین تأثیر از این پدیده را دارند که موجب آلودگی هوا، کاهش دید افقی می‌شود.

ادامه آلودگی شدید هوا و گرد و غبار در استان کرمان که پیش بینی شده تا پایان هفته ادامه داشته باشد موجب تعطیل شدن ادارات شهر شهداد و تأخیر در شروع به کار ادارات در جیرفت، عنبرآباد و زرند و راور شد. بطوریکه ساعت‌های اعلام شده در خصوص تأخیر شروع به کار ادارات نیز چندین بار تمدید و در نهایت تعطیلی اعلام شد.

روز گذشته نیز ادارات زرند و راور به دلیل آلودگی هوا تعطیل شدند.

عدم تصمیم گیری به موقع در خصوص آغاز به کار ادارات موجب سردرگمی کارمندان ادارات شد، بطوریکه در برخی از شهرستانها که آلودگی هوا بالای شاخص استاندارد بود تعطیلی اعلام نشد و در برخی دیگر از شهرستانها در ابتدا تأخیر در بازگشایی اعلام و در نهایت تعطیلی اعلام شد.

ادارات جیرفت تعطیل شد

با توجه به تصمیم ستاد مدیریت بحران شهرستان جیرفت مبنی بر خطرناک بودن شاخص‌های آلایندگی و تداوم وجود ریزگردها در سطح شهرستان جیرفت، امروز سه شنبه ۱۴ تیرماه ادارات دولتی و دستگاه‌های اجرایی با سه ساعت تأخیر یعنی از ساعت ۱۰ آغاز به کار خواهند کرد. این در حالی است که به دلیل شدت آلودگی هوا تأخیر ساعت آغاز کار تا ۱۲ تمدید شد و در نهایت تعطیلی ادارات اعلام شد.

سرپرست فرمانداری جیرفت در گفتگو با خبرنگاران از مردم خواست از انجام کارهای سنگین در فضای باز خودداری کنند.

احمد بلند نظر بیان کرد: گرد و غبار از نیمه شب گذشته شهرستان را درگیر کرده است و دید افقی نیز به شدن کاهش یافته است و از مردم می‌خواهیم در رفت و آمد در جاده‌های اصلی و فرعی نهایت دقت را انجام دهند.

وی عنوان کرد: آغاز بازگشایی ادارات بستگی به میزان آلودگی هوا دارد و به دلیل تشدید آلودگی ادارات شهرستان تعطیل شد.

عنبرآباد زیر سایه گرد و غبار و ریزگردها

با توجه به وجود ریزگردها در شهرستان عنبرآباد، ادارات دولتی و دستگاه‌های اجرایی این شهرستان امروز سه شنبه مورخ با دو ساعت تأخیر و از ساعت ۹ فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

این در حالی است که با توجه به ادامه آلودگی هوا ساعت بازگشایی ادارات به ۱۲ ظهر تغییر کرد.

ادارات شهداد، ریگان، نرماشیر و فهرج تعطیل شد

رضا اعتماد، بخشدار شهداد در گفتگو با مهر عنوان کرد: با توجه به هماهنگی صورت گرفته با فرمانداری کرمان، به دلیل افزایش غلظت آلاینده‌ها و گرد و غبار، تمامی ادارات، بانک‌ها و مراکز آموزشی بخش شهداد امروز سه شنبه تعطیل می‌باشد.

به دلیل شدت آلودگی هوا در شرق استان کرمان و وزش بادهای ۱۲۰ روزه سیستان ادارات در شهرستان‌های نرماشیر، ریگان و فهرج نیز تعطیل شده است

وی افزود: روز گذشته نیز گرد و غبار و ریزگردها شهداد را متأثر کرده بود.

این در حالی است که به دلیل شدت آلودگی هوا در شرق استان کرمان و وزش بادهای ۱۲۰ روزه سیستان ادارات در شهرستان‌های نرماشیر، ریگان و فهرج نیز تعطیل شده است.

با وجود شاخص آلودگی ۵۰۰ در بم اما این شهرستان تعطیل نشد.

تأخیر در بازگشایی ادارات دولتی شهرستان زرند

با توجه به تصمیم ستاد مدیریت بحران شهرستان زرند، مبنی بر خطرناک بودن شاخص آلایندگی و تداوم وجود ریزگردها در سطح شهرستان، ادارات دولتی و دستگاه‌های اجرایی شهرستان زرند دایر خواهند بود ولی با سه ساعت تأخیر یعنی ساعت ۱۰ صبح آغاز بکار خواهند کرد.

در ضمن این محدودیت کاری برای بخش خصوصی، بانک‌ها و مراکزی که از قبل وقت رسیدگی به امور شهروندان داده‌اند نظیر مراجع قضائی بر عهده بالاترین مقام مربوطه می‌باشد.

رفسنجانی‌ها خود مراقبتی را جدی بگیرند

بنا به اعلام فرمانداری رفسنجان؛ با توجه به اعلام هواشناسی استان مبنی بر فعالیت و خیزش گرد و خاک، افزایش آلودگی هوا و پایداری شرایط جوی در روز سه شنبه و درخواست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان مبنی بر ضرورت تشکیل جلسه کمیته اضطرار، جلسه مذکور به ریاست فرماندار محترم شهرستان تشکیل و تصمیمات ذیل به عنوان مصوبه، اتخاذ و به دستگاه‌های متولی ابلاغ می‌شود.

خودداری از هرگونه فعالیت‌های طولانی و یا سنگین در خارج از منزل، ضرورت استفاده از ماسک و رعایت توصیه‌های خودمراقبتی توسط عموم شهروندان در مواجهه با آلودگی هوا، تأخیر در شروع به کار ادارات و ارگان‌های دولتی به مدت دو ساعت به استثنای مراکز درمانی، نظامی و اورژانس، تشدید برخورد با کامیون‌ها و خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی، ممنوعیت هرگونه فعالیت‌های عمرانی تشدید کننده آلودگی هوا، ممنوعیت هرگونه فعالیت و برگزاری مسابقات ورزشی اعم از انفرادی و همگانی و غیره در سطح شهر فضای باز و بسته، تعطیلی فعالیت کلیه واحدهای اثر گذار بر تشدید آلودگی هوا.

آلودگی شدید شهر کرمان را کسی نمی بیند

آلودگی شدید هوا در حالی در شهر کرمان از عصر روز گذشته شروع و دید افقی در سطح شهر را به صورت محسوس کاهش یافته بطوریکه از صبح امروز تا کنون کوه‌های اطراف شهر زیر غباری از گرد و غبار پنهان شده است. گفته می‌شود با توجه به اینکه پیش بینی شده است میزان آلودگی از ظهر کاسته می‌شود مسئولان امیدوارند آلودگی هوا کاهش یابد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.