امروز 18 آذر 1398 (ه.ش) و 9 دسامبر 2019 (م)
شماره مطلب :
38781
تاريخ انتشار :
02 آذر 1398 ساعت 19:20:06
به اشتراک گذاشتن مطلب در شبکه های اجتماعی
افزودن به ليست علاقه مندي ها
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان
چرخ ۲۵۰۰ تاکسی فرسوده در کرمان به سختی می‌چرخد

 

 

چرخ 2500 تاکسی فرسوده در کرمان به سختی می‌چرخد

به گزارش نسیم صبا: هوا سرد بود و به سرعت خود را به ایستگاه تاکسی رساندم. تاکسی تا پر شدن هنوز دو نفری کم داشت و من مسیر حرکت عابرانی را که در پیاده رو در حال تردد بودند با دقت دنبال می‌کردم به امید آنکه کسی راهش را به سمت این تاکسی کج کند و ماشین زودتر به راه بیفتند اما گویی عجله من از راننده بیشتر بود و راننده تاکسی جای دیگر سرش گرم بود.

چند قدم آن طرف‌تر کاپوت یکی از تاکسی‌ها بالا بود چند نفری از راننده‌ها دور آن جمع شده بودند؛ رنگ رخسار تاکسی خبر می‌داد از سِر دورنش و معلوم بود که سال‌هاست بیشتر از سهمیه‌اش در کف این خیابان‌ها مسافران را جابه‌جا کرده است.

چند دقیقه‌ای یک بار صدایی بلند می‌شد که «استارت بزن» و ماشین بی‌نوا که گویی آخرین توانش را در حنجره خسته‌اش جمع کرده بود با حال نزار تلاشش را برای روشن شدن می‌کرد اما خبری از روشن شدن نبود و راننده تاکسی هم ظاهرش دست کمی از خودروی فرسوده نداشت دیگر حال پیاده شدن از ماشین را نداشت.

مسافری صدایش را بلند کرد که «آقای راننده ماشین پر شد، بیا ».

تاکسی حرکت کرد؛ راننده تاکسی که گویی خیلی دلش پر بوده استارت زده و نزده شروع به صحبت کرد. از قیمت بنزین و سهمیه‌بندی آن و هزینه‌های سرسام‌آور تعمیر خودرو و قطعات آن که گذشت به سراغ خودروهای فرسوده رفت.

«یکی دو سالی است که طرح تعویض خودروهای فرسوده در کرمان متوقف شده و با این قیمت‌های نجومی خودرو دیگر کسی جرات هم نمی‌کند که بخواهد تاکسی فرسوده‌اش را تعویض کند. ناچاریم با همین وضعیت سرکنیم و خدا خدا کنیم که این خوش رکاب راه برود و چرخش بچرخد».

اینها را آقای حسینی راننده تاکسی گفت و دنده را عوض کرد و ادامه داد « روزگار سختی است و با روی کار آمدن تاکسی‌های اینترنتی سخت‌تر هم شده»

دستی به روی فرمان ماشین زد و گفت: همین ماشین من 13 سال است که کار می‌کند و ماهی دو سه بار راهی تعمیرگاه می‌شوم و هر روز خرج تازه‌ای روی دستم می‌گذارد؛ نه از وام با سود کم خبری است و نه تسهیلات ویژه‌ای برای رانندگان تاکسی در نظر گرفته می‌شود و بانک‌ها و خودروسازان گویی هیچ تعهدی در برابر  مردم و حل مشکلاتشان ندارند.

چشم همه فقط به دنبال صد تومان دویست تومان اضافه شدن سالانه نرخ کرایه تاکسی است و کسی از مشکلات و دغدغه‌های ما خبر ندارد.مگر من چقدر درآمد دارم؟ چند میلیون تومان وام باید بگیرم تا بتوانم که تاکسی فرسوده خود را تعویض کنم؛ از عهده پرداخت اقساط آن چگونه برآیم؟  

به مقصد رسیده بودم و حکایت راننده تاکسی نیمه تمام مانده بود هر چند این‌گونه که راننده تاکسی تخته‌گاز و بی‌معطلی حرف می‌زد اگر تا آخر خط هم با او می‌رفتم داستانش به انتها نمی‌رسید.

پیاده شدم اما فکر و ذهنم هنوز درگیر راننده‌ای بود که ماشینش روشن نمی‌شد؛ آقای حسینی راننده تاکسی راست می‌گفت تا چرخ ماشین‌شان نچرخد، چرخ زندگی‌شان نمی‌چرخد.

به سراغ محمد مهدی‌نژاد، معاون پشتیبانی سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری کرمان رفتم وی با اشاره به اینکه طرح تعویض تاکسی‌های فرسوده از ابتدای سال 95 آغاز شده و تا ابتدای سال 97 ادامه داشت گفت: در این مدت 400 دستگاه تاکسی فرسوده شهر کرمان از رده خارج شده و خودروی نو جایگزین آن شده است.

وی با بیان اینکه تاکسی‌های فرسوده کرمان در این طرح با خودروی پژو و سمند تعویض شدند افزود: قیمت تمام شده برای این خودروها در آن سال‌ها 34 میلیون تومان بود که 20 میلیون تومان آن وام 16 و سهم آورده مالکان تاکسی 7 میلیون تومان بود.

معاون پشتیبانی سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری کرمان با اشاره به اینکه اولویت اجرای این طرح با پیکان‌های فرسوده بود عنوان کرد: طرح دیگری هم اسقاط بدون جایگزینی بود که 180 دستگاه تاکسی شهر کرمان هم در این طرح از رده خارج شدند.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال 97 به سبب افزایش قیمت خودروها طرح تعویض تاکسی‌های فرسوده متوقف شده است گفت: 4 هزار و 500 دستگاه تاکسی در شهر کرمان داریم که 2 هزار و 500 دستگاه آن فرسوده است.

مهدی‌نژاد از فرسودگی 55 درصدی تاکسی‌های شهر کرمان خبر داد و افزود: در حال رایزنی برای اجرای طرح جدیدی برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی کرمان هستیم که درون استانی است و در فاز اول اجرای آن نوسازی 300 دستگاه را در برنامه داریم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت تمام شده نقدی برای تاکسی پژو 65 میلیون تومان اعلام شده است گفت: در شرایط اقتصادی امروز تامین 50 تا 60 میلیون تومان برای تعویض تاکسی‌های فرسوده از سوی رانندگان سخت و غیرممکن به نظر می‌رسد.

معاون پشتیبانی سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری کرمان با اشاره به اینکه در طرح قبلی هم بسیاری از رانندگان ما در تهیه 7 میلیون تومان سهم آورده خود با مشکل مواجه بودند تصریح کرد: شرایط موجود برای تعویض خودرو در شرایط اقتصادی امروز جامعه غیرممکن به نظر می‌رسد و باید برای حل این معضل چاره‌اندیشی شود.

بیشتر بخوانید

ناوگان تاکسیرانی در کشور ما یک ناوگان خدمات اجتماعی است و اگر به دنبال آن هستیم که مردم از خودروهای شخصی کمتر استفاده کنند، ناچاریم که ناوگان عمومی کارآمد، ارزان و باکیفیتی در اختیارشان قرار دهیم.

در روزگاری که آلودگی محیط زیست به یک دغدغه عمومی تبدیل شده و خودروها یکی از منابع اصلی تولید آلاینده‌های هوا هستند، استفاده از همه سازوکارها و ابزارها در راستای کاهش آلودگی‌های زیست محیطی ضرورت دارد.

با این وجود از ابتدای سال 97 شاهد افزایش دو برابری قیمت خودروها هستیم و این مسئله به متوقف شدن طرح تعویض تاکسی‌های فرسوده منجر شده و هر روز به تعداد تاکسی‌های فرسوده شهر کرمان افزوده می‌شود به گونه‌‌ای که در حال حاضر حدود 2 هزار و 500 دستگاه تاکسی فرسوده در شهر وجود دارد.           

باوجودی که فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی تاثیر زیادی در میزان آلایندگی هوا و چهره نازیبای شهر دارد اما صرفه اقتصادی آن برای رانندگان بُعد دیگر این قضیه است و به نظر می‌رسد کلید نوسازی تاکسی‌های فرسوده در دست بانک‌ها و خودروسازهاست؛ اگر کمتر به سود خود بیندیشند و آلودگی هوا برایشان اهمیت داشته باشد.

گزارش از لیلا خسروشاهی

 

نظرات شما
نام فرستنده :
پست الکترونيک :
متن پيام :
آخرين مطالب مرتبط
شرکت هوش برتر
هرگونه کپي برداري بدون ذکر منبع غير مجاز مي باشد.
Copyright(C) 2013 Nasim Saba