امروز 26 مهر 1398 (ه.ش) و 18 اکتبر 2019 (م)
شماره مطلب :
38601
تاريخ انتشار :
06 مرداد 1398 ساعت 20:20:51
به اشتراک گذاشتن مطلب در شبکه های اجتماعی
افزودن به ليست علاقه مندي ها
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان
درحاشیه آیین نکوداشت حضرت آیت الله جعفری/ زندگی نامه حضرت آیت‎الله سیدیحیی جعفری فرزند مرحوم سیدعلی

 
به گزارش نسیم صبا:حضرت آیت‎الله سیدیحیی جعفری فرزند مرحوم سیدعلی، در مهرماه سال 1310 هجری شمسی در روستای جَور از توابع کوهبنان متولد گردید، پدر و پدربرزگ ایشان از وعاظ منطقه کوهبنانِ کرمان بودند، به همین دلیل وی در فضایی مذهبی پرورش یافت. پدرش روضه خوان و از سادات طایفه میرعزالدین بود از نوادگان امام حسین (ع) کشاورزی نمی‎کرد ولی چند سهم آب داشت که شراکتی برایش می‎کاشتند. یکی از چشم‎های سیدعلی در کودکی نابینا شده بود چشم دیگرش به تدریج نابینا شد نهایتا در سال 1342 هـ ش وقتی در جَور از دنیا رفت تقریبا نمی‎دید، اما مادرش شهربانو فرزند کربلائی حسنِ ملاعلی تا سال 1367 هـ ش زنده ماند و سرانجام در همان سال در کرمان فوت کرد و در مسجد صاحب‎الزمان (عج) به خاک سپرده شد.
 
سیدیحیی هنوز هم وقتی آن روزها را به یاد می‎آورد اشک چشمانش را پر می‎کند و می‎گوید:
 
هر وقت به خاطر می‎آورم گریه‎ام می‎گیرد. پدر مسافرت بود آن سال‌ها بیماری‎هایی که الان ریشه‌کن شده‎اند همه بودند و قربانی می‎گرفتند و من به بیماری‌هایی مثل آبله، سرخک، سرخچه، آبله مرغان و سیاه سرفه گرفتار شدم. برادرم در اثر سیاه سرفه بینایی‎اش را از دست داد ما سه نفر در بستر افتاده بودیم و پرستاری نداشتیم، مادرم در کنار کارهای خانه و بیرون از خانه، کرباس می‎بافت از صبح می‎نشست پای چرخ کرباس بافی و ساعت‌ها بلند نمی‎شدف چاره‎ای نداشت، زندگی سخت بود.
 
 یک روز عمویم برای احوال پرسی از ما به خانه‌مان آمد برادرم سیداحمد همین که صدای عمو را شنید گفت عمو نمی‎بینم! عمو برادرم را از رختخواب بلند کرد و نگاه به چشم‎هایش انداخت برادرم به همین سادگی نابینا شد! برخی فکر می‎کنند نابینایی برادرم مادرزادی بوده است، در صورتی که اینطور نبود و ایشان در کودکی بر اثر بیماری نابینا شد. خواهرم که پنج یا شش ساله بود فوت کرد و من هم تب‎دار توی رختخواب افتاده بودم. خواهرم را دفن کرده بودند که پدرم از سفر رسید. منظره وحشتناکی پیش رویش بود یک فرزند دفن شده یک فرزند نابینا شده و من هم تب‎دار افتاده بودم.[1]
 
 
 
تحصیلات
 
سیدیحیی کتاب‎های مهم حوزه را مثل جامع المقدمات که مشتمل بر چند جلد کتاب است در کرمان خواند و از محضر اساتید صاحب نام استفاده کرد. صرف میر را نزد شیخ حبیب‎الله زنگی‌آبادی خواند. مقداری از سیوطی و جامع المقدمات را نزد حجت‎الاسلام مصحفی و اصول فقه را در محضر آیت‎الله صالحی تلمذ کرد. شیخ محمدعلی موحدی و آیت‎الله روحانی نیز از دیگر اساتید ایشان بودند.
 
در سال 1327 ه ش، شوق و عطش وافر او و برادرش سیداحمد را برای کسب علوم دینی به سمت پایگاه علوم اسلامی و حوزه علمیه قم کشاند. در بدو ورود خانه‎ای در محله آبشار اجاره کرد گرچه شهر قم به دلیل وجود بارگاه حضرت معصومه (س) و حوزه علمیه و حضور آیات عظام، مذهبی‎تر از کرمان بود، ولی با این همه، مدرسه فیضیه که سیدیحیی در آن درس می‎خواند از نظر بهداشتی و امکانات رفاهی تفاوت چندانی با مدرسه معصومیه نداشت.
 
سید یحیی چهار سال در قم ماند و از محضر اساتیدی همچون مرحوم آیت‎الله مشکینی و آیت‎الله مجاهدی و همچنین آیت‎الله‎العظمی مکارم‎شیرازی و حسینعلی منتظری کسب فیض نمود. جلد اول کفایه و مکاسب را در محضر آیت‎الله مشکینی تلمذ کرد و جلد دوم کفایه را نزد آیت‎الله منتظری خواند و در درس تفسیر علامه دوران مرحوم آیت‎الله سید محمد حسین طباطبایی نیز شرکت نمود.
 
 
 
اولین دیدار با امام(ره)
 
ایشان در مورد اولین مواجهه و آشنایی خود با حضرت امام (ره) می‎گوید:
 
سال‎ها قبل از انقلاب و زمانی که هنوز نهضت وارد مراحل عملی خود نشده بود قلبم به حضرت امام تمایل داشت و با اندیشه ایشان آشنابودم. زمانی که در قم بودم سعی می‎کردم بیشتر با حضرت امام آشنا شوم. شاید خاطره نخستین دیدار با ایشان بتواند نشان دهنده نگرش و احساس من نسبت به ایشان باشد. آن خاطره مربوط به سالیان قبل از ۱۵ خرداد سال ۴۲ و در هنگام حیات حضرت آیت‎الله العظمی بروجردی (ره) و ایام تحصیل بنده در آن شهر مذهبی است. مدت‎ها بود که به همراه برادر مرحومم آیت‎الله سیداحمد جعفری که شخصی عارف و مجاهد و تحصیل کرده بودند برای تحصیل در قم حضور داشتم ایشان علی‎رغم نابینایی، فردی با نشاط و کوشا بودند و من همیشه با ایشان همراهی می‎کردم به خصوص در کوی و برزن و به دلیل نابینایی آن بزرگوار معمولاً دست در دست ایشان داشتم و یک لحظه رهایشان نمی‎کردم، اما دیدار امام آن چنان من را از خود بی‎خود کرد که دست برادر را رها کرده به سوی امام رفتم و دست ایشان را بوسیدم. [2]
 
 
 
 
 
مبارزات
 
آیت‎الله جعفری با توجه به مخالفت حضرت امام (ره) و سایر علمای قم با اقدامات ضد دینی رژیم از همان زمان مواضع خود را مشخص کرد و در کنار سایر روحانیون کشور وارد میدان مبارزه علیه رژیم پهلوی شد واقعه حمله به مدرسه فیضیه در اوایل فروردین ۱۳۴۲ و تلاش‌های صورت گرفته از سوی حضرت امام (ره) مبنی بر وظیفه روحانیت در تبیین جنایات رژیم باعث شد تا آیت‎الله جعفری به یکی از چهره‌های شاخص در مبارزه با رژیم تبدیل شود.
 
 
 
شجاعت
 
من از همان سال‎های ۴۱ و ۴۲ که نهضت امام شروع شد چون با شهید باهنر در ارتباط بودم از امام حمایت می‌کردم، مردم را تشویق می‌کردم تا از امام تقلید کنند، آن روزها این حمایت‌ها و این تشویق‎ها سخت بود. کسی جرات نمی‎کرد. در شب‎های قدر که جمعیت زیادی می‎آمد و خیابان لبریز از مردم می‌شد، از این موقعیت مناسب در جهت معرفی امام استفاده می‎کردم. اسم امام را با آب و تاب می‎بردم، آن موقع به ایشان  امام نمی‎گفتند. آیت‎الله خمینی می‎گفتند. جو خفقانی بود که هیچ کس جرأت بر زبان جاری کردن نام امام را نداشت. ما فتاوای ایشان را برای مردم می‎خواندیم و یا رساله و نوارهای ایشان را توزیع می‎کردیم در شب‎های قدر که جمعیت بیشتری در مسجد حضور داشتند ما نام آن رهبر عظیم‎الشان را تکرار می‌کردیم که حاضرین هم با صلوات، عشق و علاقه خود را به آن حضرت ابراز می‌کردند.
 
 
 
کار به سیاست نداشته باش
 
معمولا قبل از ماه‎های محرم و صفر و ماه رمضان، علما و روحانیون را به شهربانی دعوت می‌کردند جلسه‎ای می‎گذاشتند و نصحیت می‎کردند که در سخنرانی‎ها به شاه، آمریکا و اسرائیل کاری نداشته باشید و از این حرف‎ها نزنید. من بعضی وقت‎ها استنکاف می‎کردم و نمی‌رفتم یکبار که تمرد کرده بودم بعد از ظهر مامور فرستادند مرا از منزل بردند و نصیحت که کار به سیاست نداشته باش. [3]
 
 
 
وکیل حضرت امام در کرمان
 
سیدیحیی جعفری (در دوران ستم شاهی) به صورت مخفیانه با یک واسطه وکیل حضرت امام (ره) در کرمان بود ایشان وجوهات شرعیه شامل خمس و سهم امام را از طریق آیت‎الله پسندیده برای حضرت امام (ره) می‎فرستاد.
 
 
 
منابر پر شور
 
براساس اسناد ساواک، آیت‎الله جعفری از جمله روحانیونی بود که منابرش با استقبال عمومی مواجه می‎شد. این استقبال از اواسط دهه‎ی 40 آغاز و در سال 1357 به اوج خود رسید. از جمله موضوعات سخنرانی ایشان مخالفت با برنامه‎های فرهنگی و ضد مذهبی رژیم، حمایت از جنبش‎های اسلامی خصوصاً فلسطین و تبشیر و انذار مردم و از همه مهمتر پرداختن به حضرت امام (ره) و همچنین مخالفت سرسختانه ایشان با رژیم غاصب اسرائیل است.
 
 
 
آماده دستگیری
 
مردم کرمان هنوز سخنرانی آیت الله جعفری را در چهلمین روز شهادت مردم تبریز به یاد دارند، در ایام نوروز سال 1357 چهل روز پس از تظاهرات مردم تبریز به دعوت روحانیون بازار کرمان تعطیل شد. مقامات انقلابی کرمان تصمیم گرفتند پس از تظاهرات مردم قم و تبریز، حرکتی در کرمان انجام شود، مسجد امام صادق جنب بازار بزرگ کرمان برای تجمع مردم و بازاریان در نظر گرفته شد. یکی از روحانیون مورد وثوق کرمانی باید در این جمع سخنرانی می‎کرد. با حضور ساواک در همه عرصه‎ها و در حالی که جو وحشت و خفقان فضای شهر را سنگین کرده بود، داوطلبی پیدا نشد، نام افرادی برده شد ولی همه مشکل پیدا کرده بودند یکی سرماخورده بود و گلو و سینه دیگری به شدت می‎سوخت و دیگری دچار سردرد ناگهانی شده بود، آیت‎الله جعفری آمادگی خودش را اعلام کردف پلیس ضد شورش مسجد را محاصره کرده بود، یکی از دوستان خبر آورد که ساواک و شهربانی ساکت نخواهند ماند و به محل حمله خواهند کرد، می‎زنند و می‎بندند! و سخنران جلسه بلافاصله دستگیر و شکنجه و زندانی خواهد شد، روحیه‎ها تضعیف شد، خبر به سیدیحیی رسید خودش را برای دستگیری آماده کرد و روی منبر رفت.
 
بعد از آن با هدایت آیت‎الله جعفری و دوستان ایشان روند انقلاب در کرمان شتاب گرفت، جلسات سخنرانی و راهپیمایی‎های بعد از آن بیشتر شد. مخالفت‎های علنی با شاه شروع شد تا اینکه حادثه 24 مهر 1357 اتفاق افتاد.
 
 
 
بهره برداری از حوادث به نفع انقلاب
 
آیت‎الله جعفری در نیمه دوم سال 57 نقش بسیاری مهمی در پیشبرد نهضت در استان کرمان برعهده داشت به همین دلیل نیز در یکی از اسناد ساواک آماده است: واعظ نامبرده بالا (آیت‎الله جعفری ) که در بین مردم کرمان نیز طرفداران زیادی دارد از کوچک‎ترین حوادث و اتفاقات بهره‎برداری نموده و مردم را علیه امنیت کشور و مقام شامخ سلطنت تحریک می‎نماید. [4]
 
 
 
مناسب‎ترین فرد
 
اوایل سال 1359 یکبار دیگر روحانیت کرمان تشکیل جلسه داد. موضوع جلسه انتخاب دومین امام جمعه بعد از انقلاب کرمان بود. در آن جلسه تمامی شرکت‎کنندگان به حجت‎الاسلام جعفری رای دادند با این همه حرف آخر را باید آیت‎الله صالحی می‎زد. حاضرین به اتفاق آقای جعفری به منزل آیت‎الله صالحی رفتند، بعد از صحبت‎های مقدماتی بی‎آنکه نامی از سیدیحیی جعفری برده باشد و بدون آنکه آیت‎الله صالحی از نتیجه جلسه اطلاع داشته باشند آیت‎الله جعفری را مناسب‎ترین فرد برای تصدی این مسئولیت دانستند، بعد از هماهنگی با حضرت امام (ره) و اطمینان معظم‎له از اینکه سیدیحیی جعفری با جوانان پرشور و انقلابی روابط صمیمانه‎ای دارد، حکم مسئولیت ایشان از سوی دفتر حضرت امام (ره) در 15 خرداد سال 1359صادر شد.
 
 
 
رابطه ایشان با جوان‎ها
 
زمانی که پیشنهاد امامت جمعه آیت‎الله جعفری به حضرت امام (ره) داده شد، امام سوال کرده بودند رابطه ایشان با جوان‎ها چگونه است؟ امام اهتمام داشتند به این نکته که کسی باید این مسئولیت را بپذیرد که جوان‎ها نسبت به او گرایش داشته باشند، حسن ظن و خاطره خوش داشته باشند و همه اینها در آقای جعفری وجود داشت. [5]
 
 
 
 
 
 
 
تکریم و رسیدگی به امور خانواده معظم شهدا و ایثارگران
با  عنایت به اینکه ایثارگران و خانواده شهدا و جانبازان و آزادگان چشم و چراغ ملت محسوب می‎شوند، تکریم و تجلیل از این قشر ارزشمند و رسیدگی به امور خانواده‎های معظم شهدا از طریق مسئولین و حضور در محافل و مجالس شهدا از روزهای آغازین جنگ تحمیلی یک رویکرد اساسی در برنامه‎های آیت‎الله جعفری بوده است.
 
 
 
ارتباط و حمایت از دانشگاه
نزدیک به سی سال در این دانشگاه هستم ما هر وقت ایشان را به دانشگاه و جمع دانشجویان دعوت می‎کردیم، استقبال می‎کردند حتی یک بار از ایشان درخواست کردیم به صورت هفتگی یک روز از هفته به دانشگاه تشریف بیاورند و نماز اقامه کنند و بعد پاسخ به سوالات دانشجویان بدهند یک مدتی این کار ادامه پیدا کرد و ایشان با اساتید دانشگاه نیز ارتباط خوب و صمیمی داشتند. [6]
 
 
 
تامین مالی حوز‎های علمیه
 
 با توجه اینکه آیت‎الله جعفری ریاست شورای عالی حوز‎های علمیه را بر عهده داشته و دارند حمایت‎های مالی ایشان از حوزه‎های علمیه نیز قابل توجه است: بعنوان مثال حمایت ایشان از فرهنگ سازی و گسترش فرهنگ عقیقه برای تامین مالی حوزه‎های علمیه استان است هر چند اصل فرهنگ عقیقه در زمان آیت‎الله صالحی شروع شد که دفاتر و اسناد آن نیز موجود است، اما از زمان ایشان فرهنگ‎سازی آن در سطح جامعه شروع شد. که به برکت این حرکت کرمان رتبه اول در جذب عقیقه دارد. و اخیراً بحث عقیقه کرمان جزو منابع پایدار و نمونه معرفی شده است. [7]
 
 
 
بصیرت و مقابله با فتنه
 
آیت الله جعفری در یکی از خطبه‎های در مورد منشأ فتنه و ضرورت بصیرت می‎فرماید:
 
منشأ فتنه و یا هر کار غلط دیگری یا جهل و یا نداشتن بصیرت است. هر راهی که انتخاب کردیم باید بر اساس حجت شرعی و دینی باشد و اگر در وسط کار بمانیم مانند طلحه و زبیر به عقب برمی‎گردیم و منحرف می‎شویم و باید بصیرت داشته باشیم. اگر کسی خواست صراط مستقیم‎الهی را اسلام را یاری و مروج حقیقی اهل بیت علیهم‎السلام باشد سختی‎ها را هم باید به جان بخرد. عده‎ای در این فتنه با علم و عمل و هدف خاص به میدان آمدند که البته با هوشمندی ملت ایران و رهبری‎های خردمندانه رهبر معظم انقلاب اسلامی نقشه دشمن را نقش برآب و فتنه‎ها را خنثی کرد .... فتنه گاهی با هوای نفس و گاهی با عدم بصیرت است؛ در فتنه 88 عده‎ای نفهم! بودند و حق را نفهمیدند و عده‎ای هم عالمانه و عامدانه در پی این بودند که نظام جمهوری اسلامی را از سر راه بردارند.
 
فتنه‎ها از ابتدای انقلاب تاکنون یکی دو تا نبوده است؛ فتنه هایی بود که می‎خواست انقلاب به پیروزی نرسد و فتنه‎هایی که با رهبری‎های امام و مقام معظم رهبری دفع شد. این انقلاب خیلی هزینه کرده است و چقدر از خواص شهید شدند از جمله شهید بهشتی؛ در زمان رضاخان اگر مردم بصیرت داشتند قضیه مسجد گوهرشاد پیش نمی‎آمد و در برابر او خدا مدرّس را خلق کرد که در برابر او می‎ایستاد. اگر ملت خدای ناکرده از صحنه خارج شود و فتنه 88 و بیش از 30 سال فتنه گری دشمنان را فراموش کند ممکن است فتنه دیگری رخ دهد؛ اگر کسی تابع هوای نفس نباشد دشمنان هیچ غلطی نمی‎توانند بکنند کما اینکه تا حالا نکردند.
 
 
 
ذخیره معنوی
 
ايشان يکي از ذخاير معنوي کشور ماست زندگي ساده‎اي داشت برخوردش با مردم باحوادث. تلخ‎ترين حوادث براي ايشان اتفاق افتاد. همسرش را از دست داد. دو نفر از نوه‎هایش را از دست داد، فرزند از دست داد به قول آقاي حجتي عزيزمان ايشان ابو المصائبند. تحمل اين مصائب و صبر ايشان فضيلتي بود که ايشان از خود بروز داد. [8]
 
 
 
 
وسواس در انتخاب استاد
 
از خصوصیات آیت‎الله جعفری این بود که در انتخاب استاد بسیار وسواس داشت و بعضی اساتید را در جلسه اول و دوم رها می‎کرد. ایشان در کسب علم و فضیلت بسیار جدی و ژرف‎نگر بود و تا مطلبی را دقیقا و عمیقا نمی‎فهمید از آن نمی‎گذشت و استاد را فارغ نمی‎گذاشت در مباحثه نیز جدی بود و در نکات و خفایای بحث ریزنگری می‎کرد و اشکالات را استخراج می‎نمود و با بحث و فحص به پاسخ می‎رسیدیم و اگر ابهامی باقی می‎ماند در جلسه اول بعد آن درس مشکل را با استاد در میان می‎گذاشتیم[9].
 
 
 
اهل ایمان
از نشانه‎های اهل ایمان استقامت و پایداری بر مواضع ایمانی خود و ثبات شخصیتی است که فراز و نشیب‎ها و حضیض و اوج‎ها تزلزلی در شخصیت و مشی او ایجاد نکند و این خصیصه در ایشان به کمال مشهود بوده و هست، حالت تواضع و تنزه از کبر و خود بینی، کمال والای یک انسان وسیع الصدر و کریم النفس است و این سید بزرگوار را در حال طلبگی در حجره نمناک مدرسه و در مقام نمایندگی ولی فقیه و امامت جمعه در استان و ریاست حوزه علمیه، در روحیه و منش و رفتار یکسان دیده‎ام که کاش همه مومنین بخصوص صاحبان مناصب و مقامات، به این صفت کریمه متصف شوند[10].
 
 
 
شئونات متعدد
 
مردم کرمان آیت‎الله جعفری را دوست دارند، زیرا یک روحانی متواضع، ساده‌زیست، مردمی و خدمتگزار است و در این مدت طولانی استفاده‌ای از موقعیت خود نکرد رهبر معظم انقلاب اسلامی به بنده تاکید کردند باید شئونات آیت‎الله جعفری حفظ شود و حوزه‌های علمیه در خدمت این بزرگوار باشند و مسئولان باید از نصایح او استفاده و مانند گذشته به منزلشان رفت و آمد کنند.[11]
 
 
 
جزو اولین ها
 
 ایشان در کمال تقوا و شهرت مثبت دینی و به عنوان ذخیره دینی و فرهنگی استان می‎باشند، همه به خوبی از شخصیت این عالم ارزشمند یاد می‎کنند کسانی که در روزهای سخت در میدان‎های خطر حضور پیدا می‎کنند. روزهایی که خبر از نان و نام نیست و مسؤلیتی تقسیم نمی‎شود؛ آیت‎الله جعفری از اولین مبارزان در خدمت امام و انقلاب به عنوان یک جوان در کنار صدها مبارز، مبارزه را آغاز کردند و همه سختی‎ها را به جان خریدند و او در این معیار هم از اولین‎ها است[12].
 
 
پدری دلسوز
 
آیت الله جعفریِ ما و شما؛ همانند پدری دلسوز همراه شریک غم و شادی مردم بود و در طول عمر ارزشمند خود خصوصاً سی و پنج سال پس از پیروزی انقلاب، آسایش خود را فدای آرامش مردم کرد. آیت الله جعفری برای ما کرمانیان منشا مباهات است. استاد اخلاقی که صداقت و پاکی برجسته‌ترین مشخصه شخصیت اوست. مردی بزرگ که بزرگی و طهارت را از اجداد طاهرین‌اش به ارث برده بوده و در محضر شخصیتی بی همتا همچون حضرت امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه) آزادگی، شجاعت و دفاع از مظلومین را تلمذ نموده است.     قاسم سلیمانی[13]
 
 
 
 
نگاهی گذرا به زندگی آیت الله جعفری
 فعالیت‎های علمی و تبلیغی قبل از انقلاب
·        مراجعت به کرمان و فعالیت‎های علمی و تبلیغی
·        فعالیت‎های انقلابی و سیاسی تحت لوای حضرت امام (ره) قبل از انقلاب
·        همراهی با روحانیون استان در حمایت از امام(ره)
·        عدم شرکت در جشن‎ها و مراسم دولتی دستگاه شاه
·        کنترل و مراقبت شدید به وسیله ساواک
·        ممنوع المنبر و ممنوع الخروج و تهدید به تبعید شدن شدن
·        ارتباط با علمای تبعیدی و زندانیان سیاسی از جمله مقام معظم رهبری (مد ظله)
 
 
دفاع مقدس و خدمات
·        حمایت از لشکر همیشه پیروز ثارالله
·        حمایت از اعزام نیرو و مبلغ به جبهه‎ها و خطبه‎های حماسی
·        پشتیبانی جنگ
·        حضور در جبهه ها
 
 
خدمات اجرایی و علمی بعد از جنگ تحت لوای مقام معظم رهبری
 
·        تعظیم شعائر مذهبی و الهی و تقویت بنیه معنوی جامعه.
·        استحکام بخشی به پایگاه نماز جمعه کرمان
·        نقش موثر در شورای فرهنگ عمومی استان
·        تکریم و رسیدگی به امور خانواده معظم شهدا و ایثارگران
·        حمایت و پشتیبانی از نیروهای مسلح
·        دفتر امام جمعه مأمن اقشار مختلف مردم مستضعف
·        ارتباط و حمایت از دانشگاه
 
نقش آیت‎الله جعفری در رشد کمی و کیفی حوزه علمیه استان کرمان
·        ساماندهی بخش آموزشی و تربیتی اساتید
 
·        حمایت از ساماندهی وضعیت تغذیه‎ای و بهداشت طلاب و بهبود کیفیت تغذیه:
 
·        حمایت از ارتقاء سطح و پایه تحصیلی حوزه علمیه استان کرمان
 
·        حمایت از تاسیس نمایندگی حوزه علمیه در کرمان
 
·        حمایت از استانی شدن مدیریت حوزه علمیه کرمان
 
·        تامین مالی حوز‎های علمیه
 
·        جهت دهی هزینه کرد وجوهات دفتر به سمت نیازمندی‎های حوزه و طلاب
 
·        حمایت از برگزاری درس خارج فقه در کرمان
 
·        حمایت از برگزاری درس اخلاق عمومی و مراسم تلبس طلاب در کرمان
 
·        حمایت از برگزاری دوره تصحیح قرائت نماز
 
·        حمایت از برگزاری جشنواره استانی علامه حلی ره در کرمان
 
·        تقدیر انضباطی طلاب، پرداخت شهریه خاص به طلاب سطح عالی و حمایت از خانواده طلاب متاهل و تقدیر از آنها
 
·        تاکید بر کارکرد بین المللی حوزه و حمایت از برگزاری دوره‎های زبان خارجه عربی و لاتین
 
 
 
 
 
 
 
 
[1]. نقل با کمی تغییرات از کتاب خطابه و حماسه خطبه‎ها و سخنرانی‎های آیت‎الله سید یحیی جعفری ص 12-15
 
[2]. نقش مساجد و روحانیت شهر کرمان در پیروزی انقلاب اسلامی ص 155
 
[3] . خطابه و حماسه. خطبه ها و سخنرانی‎های آیت‌الله سیدیحیی جعفری ص 23
 
[4]. آیت‎الله جعفری به روایت اسناد ساواک ص 23
 
[5]. حجه الاسلام و المسلمین سید محمود دعایی از مصاحبه‎های روزنامه اطلاعات
 
[6]. حجت‎الاسلام و المسلمین صباحی. مصاحبه
 
[7]. همان، مصاحبه
 
[8]. حجت‎الاسلام و المسلمین سید محمود دعایی. از مصاحبه‎های روزنامه اطلاعات
 
[9] دکتر محمد شیخ‎الرئیس کرمانی ، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد تهران
 
[10] دکتر محمد شیخ‎الرئیس کرمانی ، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد تهران
 
[11]. حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی در مراسم تودیع و معارفه
 
[12] حجت الاسلام و المسلمین علیدادی نماینده ولی فقیه و امام جمعه کرمان
 
[13]. خطابه و حماسه. خطبه‎ها و سخنرانی‎های آیت‌الله سیدیحیی جعفری صفحه 5
نظرات شما
نام فرستنده :
پست الکترونيک :
متن پيام :
آخرين مطالب مرتبط
شرکت هوش برتر
هرگونه کپي برداري بدون ذکر منبع غير مجاز مي باشد.
Copyright(C) 2013 Nasim Saba