تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 بهمن 1401 - 8:43
کد خبر : 8426

گلوبال تایمز:ملاقات روسای جمهور چین و ایران به مشارکت راهبردی دو کشور شتاب بخشید

گلوبال تایمز:ملاقات روسای جمهور چین و ایران به مشارکت راهبردی دو کشور شتاب بخشید
تارنمای روزنامه گلوبال تایمز چین در گزارشی نوشت: به اعتقاد کارشناسان این کشور ملاقات شی جین پینگ و آیت الله سید ابراهیم رئیسی روسای جمهور چین و ایران به مشارکت راهبردی دو کشور شتاب بخشید.

به گزارش بامداد چهارشنبه، تارنمای روزنامه گلوبال تایمز در این گزارش افزود: شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین روز سه‌شنبه در پکن با آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران دیدار کرد و دو رهبر بر تعمیق مشارکت راهبردی جامع چین و ایران به توافق رسیدند.

انتظار می‌رود دو طرف هماهنگی خود را تحت پلت فرم‌های چندجانبه مانند سازمان ملل متحد و سازمان همکاری شانگهای (SCO) افزایش دهند و انرژی مثبت را به صلح منطقه‌ای و جهانی تزریق کنند.

کارشناسان چینی گفتند که سفر سه روزه آیت‌الله رئیسی به چین (اولین سفر از زمان روی کار آمدن وی در آگوست ۲۰۲۱) اجرای توافقنامه ۲۵ ساله بین دو کشور را تسریع خواهد کرد. این دیدار بین رهبران دو کشور همچنین همکاری‌های دوجانبه را به سطح بالاتری هدایت خواهد کرد و بر اعتماد متقابل عمیق بین دو کشور تاکید می‌کند.

شی به رئیسی گفت: چین همواره روابط خود با ایران را از منظر استراتژیک نگریسته و توسعه داده است و هر قدر هم که شرایط بین‌المللی و منطقه‌ای تغییر کند، چین بی‌وقفه همکاری‌های دوستانه خود را با ایران افزایش خواهد داد و برای توسعه هر چه بیشتر مشارکت استراتژیک فراگیر دو کشور تلاش خواهد کرد و نقش مثبتی در صلح جهانی و پیشرفت بشر ایفا خواهد کرد.

رئیس جمهور چین افزود: پکن از تهران در حفاظت از حاکمیت، تمامیت ارضی و عزت ملی حمایت می‌کند و از مبارزه این کشور با یکجانبه‌گرایی، هژمونی و نیروهای خارجی که در امور داخلی ایران مداخله می‌کنند و قصد برهم زدن ثبات آن را دارند، حمایت می‌کند. طرف چینی همچنین مایل است با تعمیق همکاری در تجارت، کشاورزی، صنعت و زیرساخت و همچنین گسترش همکاری تحت طرح‌ «کمربند و جاده»، مشارکت جامع میان ایران و چین را تعمیق بخشد.

آیت‌الله رئیسی نیز در این دیدار گفت: دوستی ایران و چین که در طول زمان آزموده شده، هر چه می‌گذرد محکم‌تر شده است. روابط ایران و چین به عنوان دو کشور بزرگ مستقل، مبتنی بر روحیه احترام متقابل است و شرکای راهبردی صادق و شایسته اعتماد متقابل هستند.

وی تاکید کرد: تعهد ایران به تعمیق و ارتقای مشارکت راهبردی همه‌جانبه ایران و چین تزلزل‌ناپذیر است و به هیچ وجه از شرایط بین‌المللی و منطقه‌ای متاثر نخواهد شد.

به گزارش شینهوا، رهبران دو کشور پس از این دیدار مشترکا شاهد امضای تعدادی از اسناد همکاری دوجانبه در زمینه‌های کشاورزی، تجارت، گردشگری، حفاظت از محیط زیست، بهداشت، امداد رسانی، فرهنگ و ورزش (توسط هیات‌های همراه) بودند و در ادامه سفر رئیس جمهور ایران، دو طرف بیانیه مشترکی صادر خواهند کرد.

به گزارش رسانه‌ها، رئیس جمهور ایران را تیمی گسترده از جمله رئیس کل جدید بانک مرکزی و ۶ نفر از اعضای کابینه رئیسی مانند وزرای اقتصاد، نفت، امور خارجه و تجارت همراهی می‌کنند.

کارشناسان چینی می‌گویند که برخلاف کاهش نفوذ آمریکا در خاورمیانه، کشورهای منطقه از جمله ایران به دنبال روابط متنوع با سایر کشورها هستند که اهمیت مثبتی برای ساختن جهانی چندقطبی عاری از هژمونی آمریکا دارد.

همکاری با تمام سرعت

چین و ایران در سفر شی جین پینگ به ایران در سال ۲۰۱۶، یک شراکت راهبردی جامع برقرار کردند و از آن زمان دو طرف برای ارتقا و توسعه این مشارکت از جمله همکاری در چارچوب ابتکار «یک کمربند و یک راه»، پیش رفتند.

«وو سایک» نماینده ویژه سابق چین در امور خاورمیانه روز سه‌شنبه به گلوبال تایمز، گفت: هدف از سفر رئیسی به چین، ارتقای بیشتر روابط ایران و چین و اجرای مشارکت راهبردی جامع (توافقنامه ۲۵ ساله ایران و چین) است.

در سال ۲۰۲۱ چین و ایران یک توافقنامه ۲۵ ساله برای تقویت همکاری‌های همه‌جانبه در زمینه‌های مختلف امضا کردند. بر اساس این قرارداد، دو طرف از پتانسیل همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی استفاده کرده و برای همکاری‌های بلندمدت برنامه‌ریزی خواهند کرد.

«لیو ژونگ مین» استاد موسسه مطالعات خاورمیانه دانشگاه مطالعات بین‌المللی شانگهای هم روز سه‌شنبه به گلوبال تایمز، گفت: برنامه همکاری ۲۵ ساله شامل مباحث انرژی، تجارت و زیرساخت‌ها به ویژه از زمانی که آمریکا تحریم‌ها را علیه ایران و چین تشدید کرد، با موانعی مواجه شده است. بنابراین دو طرف احتمالاً روی چگونگی پیشبرد همکاری‌های عملی بین ایران و چین با وجود موانع خارجی (نظیر همین تحریم‌های آمریکا) تمرکز خواهند کرد.

همچنین «ژو یونگ بیائو» مدیر اجرایی مرکز تحقیقات «کمربند و جاده» در دانشگاه لانژو روز سه‌شنبه به گلوبال تایمز گفت: برنامه توسعه ملی ایران و استراتژی «نگاه به شرق» با برجام بسیار سازگار است و همکاری‌های عمیق تضمینی برای توسعه عمیق و اساسی است که رشد اقتصادی ایران را تسریع و به تحکیم جایگاه آن در امور حمل و نقل و انرژی کمک می‌کند.

ژو افزود: در سمت مقابل، چنین همکاری عمیقی برای چین نیز اولا به دلیل تضمین امنیت انرژی و ثانیا به خاطر تقویت هرچه بیشتر پروژه‌هایی که در راستای تحقق طرح کمربند و جاده (BRI) باید به نحو احسن انجام پذیرد، دارای اهمیت زیادی است.

در دیدار شی و رئیسی، دو طرف همچنین بر افزایش هماهنگی در مورد مسائل منطقه‌ای و جهانی و حفظ هماهنگی فعال تحت نظارت سازمان‌های چندجانبه مانند سازمان ملل و سازمان همکاری شانگهای توافق کردند.

با تائید رسمی تهران، ایران یک قدم به پیوستن به سازمان همکاری شانگهای نزدیک‌تر شده است.

«وو سایک» نماینده ویژه سابق چین در امور خاورمیانه در ادامه همچنین در رابطه با پیوستن ایران به این سازمان گفت: ورود ایران به سازمان همکاری شانگهای به عنوان یک قدرت مهم در منطقه به گسترش نفوذ آن کمک خواهد کرد.

نقش فعال

در این دیدار سران دو کشور بر نفی یکجانبه‌گرایی، هژمونی و مداخله خارجی در امور داخلی ایران تاکید کردند.

کارشناسان چینی معتقدند که برخلاف کاهش نفوذ ایالات متحده در خاورمیانه، ابتکارات توسعه و امنیتی پیشنهادی چین نقش فعال‌تری در ارتقای صلح و ثبات و حل و فصل درگیری‌ها در این منطقه ایفا خواهد کرد.

برخی از رسانه‌های خارجی در تلاش برای اختلاف‌افکنی بین ایران و چین، مدعی شده‌اند که این سفر پس از دیدار شی جین پینگ با سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در دسامبر گذشته انجام شده است که بیانیه مشترک صادر شده در پایان آن دیدار، نارضایتی ایران را برانگیخته است و یا ادعا می‌کنند که همکاری بین دو طرف اگرچه تلاش‌های آمریکا برای منزوی کردن ایران را تضعیف خواهد کرد اما بر روابط آمریکا و چین تأثیر منفی بیشتری خواهد گذاشت.

وانگ ونبین سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه‌شنبه در رد این ادعاها گفت: توسعه روابط دوستانه همکاری بین چین و ایران برای رفاه دو ملت و ثبات در خاورمیانه مفید است و هیچ طرف ثالثی را هدف قرار نمی‌دهد.

«وو سایک» نماینده ویژه سابق چین در امور خاورمیانه در ادامه همچنین با اشاره به خصومت طولانی‌مدت بین ایران و عربستان، گفت: برخلاف آمریکا، چین به خوبی از عهده حفظ روابط خوب هم با ایران و هم با عربستان سعودی برمی‌آید چرا که چین در امور داخلی دیگر کشورها دخالت نمی‌کند و همیشه به جای تشویق به تقابل، به دنبال همکاری بوده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.