تاریخ انتشار : دوشنبه 19 دی 1401 - 8:10
کد خبر : 7389

کشاورزان گفتند، وزیر شنید، مدیران به خط شدند

کشاورزان گفتند، وزیر شنید، مدیران به خط شدند
«خداوندِ رزاق، رزقش را به کشاورز و دامدار می‌دهد تا از طریق این قشر شریف‌ به دست مردم برسد»؛ این جمله را وزیر کشاورزی می‌گوید که می‌گوید نگران تأمین آب و زمین موردنیاز مهمترین مهره‌های زنجیره تأمین نیازهای غذایی کشور است و برای رفع دغدغه‌های آن‌ها، همه‌ی مدیرانش را به‌خط می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، در چهاردهمین روز از نخستین ماه زمستان، مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری میزبان «سیدجواد ساداتی‌نژاد» بود و وزیر جهاد کشاورزی پای حرف‌ها و درددل‌های شهروندانی نشست که بخش عمده آن‌ها را کشاورزان و دامداران تشکیل می‌دادند؛ همان‌ها که به گفته‌ آقای وزیر ۹۸ درصد کشاورزی ایران در دست آن‌هاست و حلقه اصلی در تأمین غذای مردم هستند. مهمترین ویژگی متمایزکننده نشست ساداتی‌نژاد، دستورات و پیگیری‌های برخط او به معاونان و مدیران زیرمجموعه‌اش بود و البته خوش‌خلقی‌ و اشرافش بر موضوعات هم نشست دو ساعته پاسخ‌گویی مستقیم به تماس‌های مردمی را برای حاضران دلنشین و قابل تأمل کرد.

مردم به وزیر جهاد چه گفتند؟

بخشی از تماس‌ها مربوط به باغداران بود؛ باغداری از بابل که مرکباتش به قیمت و سروقت فروش نرفته بود و گلایه داشت از نظارتی که بر کار دلالان نمی‌شود و باغدار دیگری از بندرعباس که می‌گفت لیمو به سازمان تعاون روستایی فروخته بود و از شهریور ماه پولی دریافت نکرده است.

جوان فوق لیسانسی از حاشیه اهواز و جاده کمربندی این شهر به هویزه با وزیر تماس گرفت؛ بیکار بود و امیدش به زمین کشاورزی که آن‌هم با تهدید خشکی و بی‌آبی روبه‌رو بود. می‌گفت نهر روستا بسته شده و اعتراض اهالی به نتیجه نرسیده و حالا مانند همانندان خود، از بیکاری و بی‌آبی‌ها یکجا گِله داشت.

زعفران‌کارِ مشهدی، پیگیر وصول مطالباتش از وزارت جهادکشاورزی بود؛ می‌گفت زعفران فروخته اما مبلغ مورد توافق را دریافت نکرده است. از خراسان شهروند دیگری هم پشت خط آمد و به وزیر پیشنهاد داد شرکت سهامی عامی در بیرجند به عنوان «پایتخت زرشک جهان» ایجاد شود تا فناوری فرآوری برای صادرات این محصول با ارزش ایجاد شود.

شهروندِ دغدغه‌مند دیگری از قزوین تماس گرفت و نگران پدیده‌ی کوه‌خواری در اطراف جاده‌ی الموت و منابع ملی بود. ترمیم و احیای قنات ۸۰۰ ساله در استان اصفهان به مشکلات اداری و مالی برخورده و شهروند اصفهانی را پای گفت‌وگو با وزیر آورده بود تا برای مرمت این سازه‌ی ارزشمند کمک بگیرد.

کشاورز دیگری از شادگان خوزستان ۳۲ تن گندم تولید می‌کرد و با دولت قرارداد کشاورزی داشت اما کود پتاس و فسفات مورد نیاز در فصل زراعی را دریافت نکرده بود. دامداری که توان پرداخت وام بانک کشاورزی را نداشت، از خوافِ خراسان رضوی تماس گرفت و از فیروزآباد استان فارس هم کارمند اداره امور عشایر گلایه‌مند وضعیت پیمانی و حقوق ناکافی خود بود. سیل در روستای هندل‌آباد خراسان رضوی و قنات‌های خشک شده در این منطقه کشاورزان دیمی‌کار را آشفته کرده بود، مجوز شرکت سهامی دامداران در اطراف تهران تمدید نمی‌شد و بسیاری از تولیدکنندگان کلافه شده بودند. این سطور محور مهمترین تماس‌های مردمی با وزیر جهاد کشاورزی بود.

مدیرانی که به خط شدند

از رئیس سازمان تعاون روستایی بندرعباس تا مدیر جهاد کشاورزی سوسنگرد، از مسئول امور اراضی قزوین تا رئیس بانک کشاورزی، همه را یک‌به‌یک، دستیار وزیر پشت خط آورد تا جوابگوی درخواست‌های مردم منطقه خود باشند. در هر تماسی هم تأکید کرد که موضوع تماس همین الآن پیگیری شود که تماس‌گیرنده فکر نکند تماسش تأثیری نداشته است:

– رئیس سازمان تعاون روستایی مأمور شد که هزینه موردنیاز برای تسویه‌حساب با باغدار بندرعباسی را تأمین کند

– شماره‌ تلفن کشاورز جوان سوسنگردی به مدیر جهاد کشاورزی این منطقه داده و او موظف شد با این جوان تماس بگیرد، به موضوع خشکی و کم‌آبی زمینش رسیدگی و گزارش مکتوب را به همراه راهکار، در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای وزیر ارسال کند

– مسئول حفاظت از اراضی استان قزوین هم مأمور رسیدگی به موضوع کوه‌خواری در این منطقه و گزارش اقدامات به وزیر شد

– برنامه‌ی احیا و مرمت قنات قلعه‌سفید اصفهان هم به مسئول استانی سپرده و قرار شد رئیس جهاد کشاورزی نجف‌آباد از این قنات و کارهای انجام شده بازدید کند و برنامه‌ریزی برای پایان پروژه احیای آن را تا قبل از پایان سال انجام دهد

– حل مشکل کشاورز شادگانی، رئیس سازمان کشاورزی استان خوزستان را پشت خط آورد و ساداتی‌نژاد از وی پیگیر پخش کود براساس الگوی کشت در منطقه و موضوع بیمه کشاورزان شد و به او متذکر شد «این تماس برای من نشانه است که اگر یک فرد نگرفته پس احتمال دارد عده‌ی دیگری از کشاورزان هم نگرفته باشند» و در ادامه تأکید کرد که کشاورز نباید در تأمین نیازهای خود احساس کمبود داشته باشد

– امهال بازپرداخت اقساط وام دامدار خوافی با رئیس بانک کشاورزی و تبدیل وضعیت و تأمین حقوق و ارائه تسهیلات کارمند جهاد کشاورزی در استان فارس، رئیس سازمان امور عشایری این استان‌ها را پشت خط ارتباطی با وزیر آورد؛ تیمی از وزارتخانه به‌منظور برنامه‌ریزی برای مهار سیل و ترمیم قنات‌ها مأمور سفر به روستای هندل‌آباد استان خراسان رضوی شدند و در نهایت هم رئیس سازمان امور اراضی موظف به حل دامداران شهرکی در فشافویه‌ی اسدآباد شد.

چالش‌ها و راهکارهای یک وزارتخانه

گفت‌وگوی مستقیم وزیر جهاد کشاورزی با مردم ایران از سراسر کشور، فرصتی بود تا ساداتی‌نژاد درباره برنامه‌های این وزارتخانه در حوزه‌های مختلف هم اطلاعاتی هم به خبرنگاران و هم به تماس‌گیرندگان دهد.

برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای مازاد مرکبات

تولید پرتقال و دیگر مرکبات در کشور امسال از مصرف آن پیشی گرفته و در حال حاضر یک میلیون تُن پرتقال در کشور وجود دارد؛ این میزان مازاد، باغدار را نگران کرده که محصول به اصطلاح روی دستش بماند. طبق گفته وزیر، تدبیر وزارت جهاد کشاورزی برای رفع این نگرانی و تنظیم بازار دو بخش دارد: افزایش صادرات و مصرف داخلی؛ اما چگونه؟

۱. وزارت جهاد کشاورزی، رفع تعهد ارزی مرکبات را بین ۵۰ تا ۹۰ درصد در دستور کار دارد تا با معافیت برگشت ارز بازرگان ترغیب به صادرات شود

۲. قرارگاه دیپلماسی غذایی با حضور معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه، یافتن بازارهای جدید را با وجود سخت و طولانی بودن پروسه آن در دستور کار دارند؛ از آذر ماه مرکبات ایرانی با ظرفیت ۶۰ هزار تُن وارد بازار عراق خواهد شد و صادرات میوه به چین هم با وجود تمام پروتکل‌های سخت این کشور آغاز شده و این بازار بزرگ یک میلیارد نفری می‌تواند صنعت میوه و مرکبات کشور را دگرگون کند

۳. نمایشگاه‌های فروش مستقیم محصولات کشاورزی در کلان‌شهرها هم در هفته‌های آینده گشایش می‌یابد.

تنظیم بازار شب عید

تنظیم بازار شب عید نیز به‌عنوان یکی از اقدامات معمول سالانه وزارت جهاد کشاورزی، امسال هم آغاز شده و به گفته وزیر در شرایط قابل قبولی قرار دارد. شرکت اتکا و شمار دیگری از شرکت‌ها، خرید برنج پرمحصول در استان‌ها را شروع کرده‌اند و واردات برنج از هند هم برای حمایت از تولید داخلی متوقف شد.

وزارت جهاد کشاورزی سیاست حمایت تضمینی به‌جای خرید تضمینی را در دستور کار قرار داده تا تنظیم بازار از انحصار خارج شود و توزیع کالاها شتاب گیرد.

سامانه توزیع هوشمند کالا هم که تمام فروشگاه‌های توزیع مرغ و گوشت استان تهران در آن عضو آن هستند، درگیر تمهید وزارت جهاد کشاورزی برای تأمین درست بازار شب عید مردم است تا گوشت و مرغ منجمد و کالاهای تنظیم بازاری به جای آن‌که به دست مباشر توزیع شود، مستقیم به خُرده‌فروش‌ها برسد.

در آغاز نشست، وزیر جهاد کشاورزی خندان و آرام پشت میز پاسخگویی نشست و این آرامش و شوخ‌طبعی را تا انتها حفظ کرد تا به تعبیر حجت‌الاسلام «احمد صالحی» رئیس مرکز ارتباطات ریاست جمهوری، همه حاضران در نشست شارژ شوند. تعداد تماس‌ها و پرسش‌های مکرر خبرنگاران خسته‌اش نکرد و اتفاقا تأکید هم کرد که رابطه‌ی خوبی با اصحاب رسانه دارد. جزئیات دقیق و ریز از هر تماس‌گیرنده پرسید، مسئول بخش‌های مختلف وزارتخانه تحت مدیریتش، حتی مدیران میانی را پشت خط آورد و در پاسخ به درد و دل‌های کشاورزی گفت که شریف‌تر از کشاورز و دامدار روی زمین وجود ندارد؛ از آن روکه خدایی که رزاق است، رزقش را به دامدار و کشاورز می‌دهد تا به دست مردم برسانند. ساداتی‌نژاد به دقت نام هر یک از تماس‌گیرنده‌ها را پرسید و با شنیدن نام «توفیق» ذوق کرد! به شهروند عشایری گفت که وزیر جهاد کشاورزی هم از عشایر است و به هموطن دیگری هم گفت که کاش دختر داشت!

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.