تاریخ انتشار : پنجشنبه 28 مهر 1401 - 9:29
کد خبر : 5064

وزنه‌برداری زنان در مسیر موفقیت/ پیش بسوی مدال جهان و المپیک

وزنه‌برداری زنان در مسیر موفقیت/ پیش بسوی مدال جهان و المپیک
بررسی عملکرد تیم ملی وزنه‌برداری زنان در مسابقات قهرمانی آسیا بحرین نشان از آن دارد که پولادین دختران ایران از مرحله تجربه ورزی عبور کرده و در حال تبدیل شدن به مدعی در قاره کهن هستند.

به گزارش نسیم صبا ازایرنا، مسابقات قهرمانی آسیا به میزبانی بحرین در حالی به پایان رسید که در بخش بانوان تیم ملی وزنه‌برداری زنان اندونزی با کسب ۵۵۸ امتیاز تیمی عنوان قهرمانی زود هنگام، قاره‌کهن را از آنِ خود کرد.

اما تیم ملی وزنه‌برداری زنان ایران هم در این دوره یک نشان طلایی کسب کرد و از توانایی جدید خود در قاره کهن رونمایی کردند.

در این دوره از رقابت‌ها هفت وزنه‌بردار بانو راهی بحرین شدند و پوپک بسامی، فاطمه کشاورز، الهه رزاقی، ابریشم ارجمندخواه، سیده‌الهام حسینی، فاطمه یوسفی و فروغ یونسی به روی تخته رفتند.

از امتیازات مثبت وزنه‌برداری زنان ایران کسب مدال طلای الهام حسینی در گروه A دسته ۸۱ کیلوگرم بود. وی رکورد ۱۰۲ کیلوگرم را در حرکت یک ضرب به ثبت رساند و به مدال طلا رسید. او در حرکت دو ضرب هم به رکورد ۱۲۵ کیلوگرم رسید تا با ثبت رکورد مجموع ۲۲۷ کیلوگرم، سه مدال طلای خوش‌رنگ کسب کند.

حسینی در این رقابت‌ها توانست نخستین مدال تاریخ وزنه‌برداری زنان در مسابقات قهرمانی بزرگسالان آسیا را از آن خود کند و تاریخ ساز زنان ایران در منامه باشد. وی در بازی‌های کشورهای اسلامی در حرکت یک ضرب ۱۰۰ کیلوگرم، دوضرب ۱۲۳ کیلوگرم و مجموع ۲۲۳ کیلوگرم را ثبت کرد. او در آسیا ۲ کیلوگرم در یک ضرب، ۲ کیلوگرم در دوضرب و ۴ کیلوگرم در مجموع رکورد خود را افزایش داد.

نمایندگان ایران که در گروه A وزنه زدند شامل پوپک بسامی در دسته ۵۹ کیلوگرم، فاطمه کشاورز در دسته ۶۴ کیلوگرم، الهه رزاقی در دسته ۷۱ کیلوگرم، ابریشم ارجمندخواه در دسته ۷۶ کیلوگرم، سیده الهام حسینی در دسته ۸۱ کیلوگرم و فاطمه یوسفی در دسته به اضافه ۸۷ کیلوگرم می‌شود. تنها فروغ یونسی در گروه B دسته ۷۱ کیلوگرم به روی تخته رفت. البته ذکر این نکته ضروری است که یکی از دلایل عمده حضور بیشتر نمایندگان کشورمان در گروه A به دلیل تعداد کم شرکت‌کنندگان بود که به طور طبیعی مسابقات تنها در یک گروه برگزار شد.

وزنه‌برداری زنان در مسیر موفقیت/ پیش بسوی مدال جهان و المپیک

اما نکته منفی که باید حتما مد نظر قرار بگیرد این بود که دختران نتوانستند حتی رکورد ورودی خود را به ثبت برسانند و برخی از این ملی‌پوشان رکوردی بسیار پایین‌تر از رکورد ورودی خود ثبت کردند.

پوپک بسامی نخستین نماینده ایران در این رقابت‌ها در دسته ۵۹ کیلوگرم با ۷۵ یک ضرب، ۹۵ کیلوگرم دوضرب و مجموع ۱۷۰ کیلوگرم از بین ۹ نفر، در رده هشتم قهرمانی آسیا قرار گرفت. رکورد ورودی بسامی ۱۸۵ کیلوگرم بود که وی ۱۵ کیلوگرم کمتر از این رکورد، وزنه زد. بسامی هم در بازی های کشورهای اسلامی در دسته ۵۵ کیلوگرم وزنه زد و دسته وزنی او در آسیا چهار کیلوگرم ارتقا یافت. وی در این بازی ها در حرکت یکضرب وزنه ۷۱ کیلوگرم، در دوضرب وزنه ۹۴ کیلوگرمی را مهار کرد و با مجموع ۱۶۵ کیلوگرم به کار خود پایان داد.

فاطمه کشاورز با ورودی ۱۹۸ کیلوگرم در دسته ۶۴ کیلوگرم در این رقابت‌ها رکورد ۸۰ کیلوگرم یک ضرب، ۱۰۰ کیلوگرم دوضرب و مجموع ۱۸۰ کیلوگرم را به ثبت رساند و از بین ۶ وزنه بردار در آسیا پنجم شد. کشاورز ۱۸ کیلوگرم کمتر از رکورد ورودی وزنه زد. کشاورز در بازی های کشورهای اسلامی در دسته ۵۹ کیلوگرم وزنه زد و در واقع در آسیا دسته وزنی خود را ارتقا داد. در بازی‌های اسلامی در دسته ۸۰ کیلوگرم در یکضرب و ۹۵ کیلوگرم در دوضرب با حدنصاب مجموع ۱۷۵ کیلوگرم به کار خود پایان داد.

فروغ یونسی درگروه B دسته ۷۱ کیلوگرم با ورودی ۱۹۰ کیلوگرم در این مسابقات رکورد ۸۳ کیلوگرم یک ضرب، ۱۰۰ کیلوگرم دوضرب و مجموع ۱۸۳ کیلوگرم را به ثبت رساند و نفر نخست دسته B شد اما با مشخص شدن رکوردهای وزنه‌برداران دسته A در رده هشتم آسیا قرار گرفت. وی در بازی‌های کشورهای اسلامی در دسته ۶۴ کیلوگرم وزنه زده بود و در این دوره دسته وزنی او افزایش یافت. او در این بازی‌ها ۷۶ کیلوگرم در یک ضرب، ۹۵ کیلوگرم در دوضرب و ۱۷۱ کیلوگرم در مجموع زده ثبت کرده است.

الهه رزاقی نیز در دسته ۷۱ کیلوگرم گروه A با ورودی ۲۱۳ کیلوگرم با رکورد ۹۰ کیلوگرم یک‌ضرب، ۱۱۱ کیلوگرم دوضرب و مجموع ۲۰۱ کیلوگرم در رده ششم آسیا ایستاد. وی ۱۲ کیلوگرم پایین‌تر از رکورد ورودی خود وزنه زد. ۶ نفر در گروه B و هشت نفر در گروه A وزنه زدند. او در بازی های اسلامی در همین دسته به روی تخته رفت. وی ۸۵ کیلوگرم یک ضرب، ۱۰۵ کیلوگرم دوضرب و مجموع ۱۹۰ کیلوگرم را ثبت کرد و در قهرمانی آسیا رکوردهای بهتری از خود ثبت کرد. وی ۵ کیلوگرم در یک ضرب، ۱۱ کیلوگرم در دوضرب و ۲۳ کیلوگرم افزایش رکورد داشت.

وزنه‌برداری زنان در مسیر موفقیت/ پیش بسوی مدال جهان و المپیک

ابریشم ارجمندخواه در دسته ۷۶ کیلوگرم با ورودی ۲۱۳ کیلوگرم در این رقابت‌ها با رکورد ۸۵ کیلوگرم یک ضرب، ۱۱۰ کیلوگرم دوضرب و مجموع ۱۹۵ کیلوگرم از بین ۹ وزنه‌بردار، در رده ششم آسیا قرار گرفت. او در بازی‌های اسلامی در همین دسته وزنه زد و ۹۱ کیلوگرم یک ضرب، ۱۱۱ کیلوگرم دوضرب و ۲۰۲ کیلوگرم دوضرب را ثبت کرد. او ۶ کیلوگرم در یک ضرب، یک کیلوگرم در دوضرب و هفت کیلوگرم در مجموع کمتر از بازی‌های اسلامی وزنه زده است.

فاطمه یوسفی آخرین نماینده ایران در دسته به اضافه ۸۷ کیلوگرم با رکورد ورودی ۲۳۰ کیلوگرم در این رقابت‌ها با ۹۰ کیلوگرم در یک ضرب، ۱۳۱ کیلوگرم دو ضرب و مجموع ۲۲۱ کیلوگرم در رده پنجم آسیا قرار گرفت. او در بازی‌های اسلامی در همین دسته وزنه زد و در حرکت یک ضرب ۹۴ کیلوگرم و ۱۲۷ کیلوگرم را در دوضرب مهار کرده بود و در مجموع ۲۲۱ کیلوگرم رکورد زد که او ۴ کیلوگرم در یک ضرب و ۴ کیلوگرم در دوضرب و ۴ کیلوگرم بیشتر از مسابقات قهرمانی آسیا وزنه زده است. اما در مجموع همان رکورود تکرار شد.

با ارزیای رکوردها و عملکرد تیم ملی وزنه‌برداری زنان در مسابقات قهرمانی آسیا مهم‌ترین نکته کسب طلای ارزشمند حسینی است که نشان‌دهنده سال‌ها تلاش و اراده برای رسیدن به چنین مدالی در آسیا خواهد بود. همچنین برخی از وزنه‌برداران در رکوردهای خود پیشرفت کرده‌اند و برخی هم نتوانستند حتی رکورد قبلی خود را تکرار کنند و دختران ایران هنوز هم جای تلاش بیشتر برای رسیدن به موفقیت دارند.

از نکات برجسته مسابقات قهرمانی آسیا این بود که با توجه به در پیش بودن پیکارهای جهانی در کلمبیا برخی کشورهای قدرتمند آسیایی همچون ازبکستان، قزاقستان، چین، کره‌جنوبی و سایر تیم‌ها با نفرات اصلی خود حضور نداشتند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.