تاریخ انتشار : پنجشنبه 6 بهمن 1401 - 7:35
کد خبر : 7918

واکنش بازار ارز و طلا به سیاست‌های جدید بانک مرکزی؛ ریزش قابل توجه قیمت‌ها

واکنش بازار ارز و طلا به سیاست‌های جدید بانک مرکزی؛ ریزش قابل توجه قیمت‌ها
نرخ ارز از روز گذشته و اجرای سیاست‌های جدید ارزی بانک مرکزی حدود دو هزار تومان کاهش یافت و این ریزش قیمت‌ها بازار طلا را نیز تحت الشعاع قرار داد و سکه ۲.۵ میلیون تومان افت قیمت داشت.

به گزارش نسیم صبا ازایرنا، طی دو روز گذشته شاهد ریزش نرخ ارز در بازار بودیم. این کاهش قابل توجه قیمت‌ها در راستای اجرای سیاست تثبیت قیمت ارز در بازار است.

سیاست‌های جدید بانک مرکزی برای تثبیت نرخ ارز از روز گذشته کلید خورد. براساس اعلام بانک مرکزی از روز گذشته (چهارم بهمن ماه) سقف فروش ارز به متقاضیان عادی و برای مصارف خدماتی توسط صرافی‌ها که پیش از این ۲ هزار یورو بود به پنج هزار یورو افزایش یافت.

براساس طرح جدید بانک مرکزی از این صرافی‌های بانکی در معاملات خود ملزم به رعایت هیچ قید و شرطی نیستند و بدون محدودیت می‌توانند ارز خرید و فروش کنند. همچنین در طرح جدید متقاضیان دریافت ارز الزامی به ثبت نام برای دریافت ارز ندارند و چنانچه پیش از این ارز سهمیه‌ای ۲ هزار دلاری را دریافت نکرده باشند می‌توانند پنج هزار یورو ارز از صرافی‌ها خریداری کنند.

در ادامه اجرای نخستین گام برای تثبیت قیمت‌ها در بازار ارز، رئیس کل بانک مرکزی روز گذشته از حذف دلار توافقی خبر داد. همزمانی این دو اتفاق (عرضه پنج هزار یورو به متقاضیان و حذف دلار توافقی) بررسی قیمت آزاد ارز حاکی از این است که قیمت دلار و یورو در بازار با ریزش همراه بوده است. در حالی که که طی روزهای گذشته قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد تا ۴۵ و ۴۶ هزار تومان هم پیش رفته بود امروز و تا لحظه مخابره خبر نرخ این ارز در بازار آزاد برابر ۴۲ هزار و ۲۲۵ تومان بود.

سیاست‌های تثبیتی بانک مرکزی در بازار ارز بر بازار سکه و طلا نیز تاثیرگذار بود. به این صورت که هر سکه بهار آزاد طرح جدید در ابتدای هفته وارد کانال ۲۵ میلیون تومان شد و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز تا ۲ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان رسید. امروز (چهارشنبه، پنجم بهمن ماه) هر سکه طللای بهار آزادی طرح جدید کاهش ۲.۵ میلیون تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱۷۳ هزار تومان افت قیمت داشت.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.