تاریخ انتشار : یکشنبه 26 تیر 1401 - 7:51
کد خبر : 2782

واقعه غدیر در ده‌زیار کرمان بازسازی می‌شود

واقعه غدیر در ده‌زیار کرمان بازسازی می‌شود
مسئول هیات تعزیه خوانی حضرت ابوالفضل (ع) روستای ده زیار در شهرستان کرمان گفت: آیین بازسازی واقعه غدیر همزمان با سالروز ابن عید سعید برای یازدهمین سال متوالی در این روستا به عنوان یکی از خاستگاه‌های مهم تعزیه کشور، برگزار می‌شود.

به گزارش نسیم صبا از ایرنا، هوشنگ اَنکوتی افزود: آیین بازسازی واقعه غدیر در راستای ترویج فرهنگ علوی و شیعی همه ساله در روستای ده زیار برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه بیش از ۲۰۰ هنرمند تعزیه خوان و هنرور از زن و مرد در این آیین همکاری دارند اظهار داشت: در این آیین بازسازی واقعه غدیر آخرین حج پیامبر(ص) و معرفی حضرت علی(ع) به عنوان وصی و جانشین آن حضرت در محل غدیر خم توسط ذاکران تعزیه خوان به نمایش گذاشته می‌شود.

مسئول هیات تعزیه خوانی حضرت ابوالفضل (ع) ده زیار با اشاره به اینکه این آیین برای یازدهمین سال متوالی توسط هیات تعزیه خوانی حضرت ابوالفضل(ع) در روستای ده زیار برگزار میشود افزود: مردم روستای ده زیار تلاش زیادی در برپایی این آیین و همچنین مراسم تعزیه خوانی در مناسبت‌های مذهبی مختلف در طول سال دارند.

وی ادامه داد: همین امر روستای ده زیار را به عنوان خاستگاه تعزیه در سطح کشور معرفی کرده است.

انکوتی در ادامه از برگزاری جشن بزرگ عید غدیر خم در شب عید خبر داد و خاطرنشان کرد: این مراسم یکشنبه ۲۶ تیر از ساعت ۲۱ در مسجد مقدس حضرت جوادالائمه (ع) ده زیار با برنامه های متنوع فرهنگی مذهبی و همچنین برنامه های شاد توسط هنرمندان طنزپرداز استان برگزار می شود.

وی با بیان اینکه آیین پخت هشت دیگ حلیم نذری نیز در شب عید غدیر انجام می‌شود گفت: وسایل و نیازهای پخت حلیم توسط مردم روستا جمع آوری شده و مردم با نذورات خود اقدام به پخت حلیم نذری در شب عید غدیر و توزیع آن در صبح عید غدیر در بزرگداشت این عید سعید کمک می کنند.

مسئول هیات تعزیه خوانی حضرت ابوالفضل (ع) ده زیار عنوان کرد: آیین بازسازی واقعه غدیر دوشنبه ۲۷ تیر ماه از ساعت ۱۷:۳۰ در بلوار خروجی روستای ده زیار برگزار می شود.

روستای ده زیار از توابع بخش چترود شهرستان کرمان در فاصله حدود ۳۵ کیلومتری شمال مرکز این استان واقع شده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.